کرونا؛ مهمان ناخوانده تکراری نوروز 1400
کد خبر: 3960638
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰

کرونا؛ مهمان ناخوانده تکراری نوروز 1400

عید نوروز و آغاز سال جدید همواره فرصتی مناسب برای یاد کردن از دوستان، اقوام و آشنایان قدیمی است. اما متاسفانه امسال هم ویروس کرونا همانند سالی که گذشت میهمان سفره‌های نوروزی ما خواهد بود و به همین دلیل پزشکان مدام هشدار می‌دهند دید و بازدید‌های عید می‌تواند آمار مبتلایان و مرگ و میر‌های کرونا را به طور وحشتناکی افزایش دهد و در این میان، این ما هستیم که بین خوشی‌های زود گذر دید و بازدیدها و سلامتی خود، یکی را انتخاب کنیم.

کرونا و مهمان ناخوانده تکراری نوروز 1400متاسفانه امسال هم باید نوروز خود را زیر سایه کرونا برگزار کنیم، اما شیوه این برگزاری‌ها بستگی به ما دارد که ما چگونه می‌خواهیم امسال را هم با این شرایط ویژه سپری کنیم و این عید باستانی را به یکدیگر تبریک بگوییم.

ارسال پیامک برای تبریک نوروز یکی از رسم‌هایی است که در سال‌های اخیر بین مردم رواج پیدا کرده است، حال چه بهتر که امسال هم به جای دید و بازدید‌های نوروزی در خانه بمانیم و عید نوروز را با ارسال پیامک به دوستان و آشنایان خود و از طریق تماس تصویری، تبریک بگوییم و دیدار‌های نوروزی را به امید آنکه کرونا دیگر امسال وجود نداشته باشد، در میانه سال داشته باشیم.

با وجود اینکه امسال هم ویروس کرونا در سراسر دنیا جولان می‌دهد، اما دیگر مردم برایشان عادی شده و به قول خودشان می‌گویند که خسته شده‌ایم و دیگر نمی‌توانیم نوروز امسال را جشن نگیریم. در خیابان‌ها که قدم میزنیم تعداد دستفروشان کمتر شده و به‌نوعی مردم خریدشان از دستفروشان را کمتر کرده‌اند و اما تا دلتان بخواهد وارد فروشگاه‌های دیگر می‌شوند و خرید می‌کنند.

در واقع هستند افرادی که هیچ اعتقادی به بودن این بیماری ندارند و همچنان هم برای رنگین‌تر کردن سفره‌های هفت‌سین و مراسمات سنتی نوروز پا به خیابان‌ها می‌گذارند و طبق سنت هرساله خریدهای خود را انجام می‌دهند و به گونه‌ای که حتی جای سوزن انداختن در بعضی از مکان‌ها و خیابان‌ها نیست.

به همین جهت خبرنگار ایکنا به خیابان‌های مشهد رفته و با کسبه و شهروندانی که مشغول خریدهای نوروزی خود هستند، گزارشی را در خصوص اینکه آیا با وجود کرونا نوروز امسال را هم می‌توان همانند سال‌های گذشته برگزار کرد، تهیه کرده که در ادامه می‌خوانیم.

شهروندان از اینکه به آن‌ها تذکر می‌دهیم ماسک بزنند، دلخور می‌شوند

در همهمه این شلوغی‌‌ها و خریدهای نوروزی و ویروسی که همچنان میهمان ماست و نمی‌توان دیگر او را میهمان ناخوانده دانست، وارد فروشگاه موبایل شدم و با بهنام محمدی که مدیر این فروشگاه است و حسابی از اوضاع مشهد و از اینکه مردم بدون اینکه قصد خرید داشته باشند و در خیابان‌ها و بازارها قدم می‌زنند، شاکی است.

وی در گفت‌وگو با ایکنا می‌گوید: تا آنجایی که من به یاد دارم، وضعیت مشهد از همان ابتدایی که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، در وضعیت قرمز قرار داشت و با تمام این شرایط متاسفانه مردم که تعدادشان هم کم نیست، بدون آنکه قصد خریدی داشته باشند در خیابان‌ها و بازارها قدم می‌زنند که متاسفانه برخی از آن‌ها هم هیچ اعتقادی به زدن ماسک ندارند.

محمدی عنوان کرد: من برای ورود به فروشگاهم زدن ماسک را اجباری کرده‌ام و اگر به افرادی که ماسک نداشته باشند و داخل فروشگاه شوند تذکر می‌دهم که حتما ماسک زده باشند، اما متاسفانه بعضی از شهروندان هستند که از این تذکر دلخور می‌شوند و هیچ توجهی به این موضوع نشان نمی‌دهند.

این مدیر فروشگاه موبایل عنوان کرد: اکنون که روزهای پایانی سال را می‌گذرانیم قطعا بحرانی‌تر شدن این وضعیت دامن خواهد زد، زیرا علاوه بر اینکه شهروندان توجهی به این موضوع نشان نمی‌دهند، متولیان این امر که اصناف و نظارت بر بازار هستند نیز هیچ توجه و نظارتی بر این موضوع ندارند و اما مدام هم تذکرات و هشدار می‌دهند که مردم باید موارد بهداشتی را رعایت کنند و در مکان‌های شلوغ تجمع نکنند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع این روزهای پایانی سال با وجود اینکه باید محدودیت‌های بیشتری اعمال می‌شد تا شاهد کاهش تردد در خیابان‌ها می‌بودیم، اما این در حالی است که نهادهای مختلف هیچ توجهی به اعمال محدودیت‌ها نداشتند و به مردم اجازه دادند که همچنان در این خیابان‌های شلوغ که جولانگاه ویروس کروناست، حضور داشته باشند.

نمی‌توانیم پرسنل خود را از کار بیکار کنیم

از آن حجم شلوغی که در بازار حاکم است سعی می‌کنم تا جایی که امکان دارد مکان خلوتی را پیدا کنم تا بتوانم جای بهتری را انتخاب کنم. وارد فروشگاه لباس که مردم سعی دارند در آستانه سال جدید خود را نو نوار کنند، می‌شوم. ساحل خلوت، مدیر این فروشگاه است، او برخلاف دیگر فروشندگان برایش اهمیتی ندارد که وضعیت به چه شکلی باشد و تنها کاری که کرده این است که مشتریان برای ورود به این فروشگاه ملزم هستند که از ماسک استفاده کنند.

وی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان می‌کند: ما برایمان فرقی ندارد که کرونا باشد یا نباشد ما کار خود را انجام می‌دهیم و این مردم هستند که باید رعایت کنند و کمتر در خیابان‌ها باشند. ما نمی‌توانیم به دلیل شرایطی که وجود دارد، فروشگاه را تعطیل کنیم و این تعداد پرسنلی که در این مکان مشغول کار هستند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند را از کار بیکار کنیم.

خلوت می‌گوید: این مردم هستند که می‌توانند باید با رعایت کردن موارد بهداشتی در این امر موثر باشند. ما در این فروشگاه هنگامیکه به افرد بدون ماسک تذکر می‌دهیم که از ماسک استفاده کنند، بسیاری از آن‌ها حسابی از این تذکرات ما شاکی می‌شوند و با برخوردی نامناسب فروشگاه را ترک می‌کنند.

این مدیر فروشگاه لباس اضافه می‌کند: ما در این فروشگاه بارها دیده‌ایم که افراد زیادی که هیچگونه قصد خریدی نداشته‌اند و تنها برای گذران اوقات فراغت خود به فروشگاه می‌آیند، قدمی می‌زنند و می‌روند.

خلوت اظهار می‌کند: با توجه به اینکه این منطقه به بیمارستان امام رضا(ع) و بیمارستان قائم(عج) نزدیک است البته مطب‌های پزشکان هم در این منطقه بسیار هستند، ما دیده‌ایم افرادی که بیمار هستند و با مدارک پزشکی که به دست دارند، به این مکان شلوغ و سر بسته می‌آیند و تنها قدم می‌زنند و می‌روند که خب این افراد به فکر خودشان نیستند و ما بیاییم با تعظیل کردن فروشگاه‌ها و محدودیت ساعت کاری فروشگاه خود باعث شویم که مردم کمتر وارد خیابان‌ها شوند.

در خانه ماندن آسیب‌های روحی و روانی را برای ما به همراه دارد

در همین فروشگاه با یک خانمی که برای خرید آمده بود گفت‌وگو می‌کنم. او خود را معصومی معرفی و عنوان می‌کند: من 50 ساله هستم و واقعا نمی‌توانم حتی یک روز را هم در خانه بمانم و در طی این مدت واقعا کم پیش آمده است که در خانه مانده باشم و تقریبا هر روز بیرون از خانه بوده‌ام و به میهمانی‌های اقوام و دوستان هم رفته‌ام و کرونا هم نگرفته‌ام.

وی اظهار می‌کند: البته که من نمی‌گویم کرونایی وجود ندارد، بلکه این بیماری وجود دارد و همه ما باید رعایت کنیم، اما واقعا در خانه ماندن نمی‌تواند تاثیری در کاهش این بیماری داشته باشد و همه خود را در خانه حبس کنیم تا این بیماری از بین برود، بلکه این بیماری فعلا وجود دارد و با در خانه ماندن ما هیچ چیز تغییر نمی‌کند.

معصومی عنوان می‌کند: درحقیقت با حبس کردن خود در خانه روح و روانمان آسیب می‌بیند و واقعا مردم در طی این یکسال خسته شده‌اند و دیگر نمی‌توانند بیشتر از این خود را در خانه حبس کنند و مخصوصا اینکه به پایان سال هم نزدیک می‌شویم و باید تا آنجایی که می‌توانیم خود را با همین خرید کردن‌ها خوشحال کنیم و نوعی امید را برای خودمان ایجاد کنیم.

کرونا برای مردم عادی شده است

سری به یکی از کتابفروشی‌ها می‌ز‌نم که شاید در بین خریدهای نوروزی کمی خلوت‌تر هستند و دیگر در بین خریدهای سین‌های نوروزی کسی ویترین کتابفروشی‌ها نگاهی نمی‌اندازد. سحر میری یکی از افرادی است که در کتابفروشی او را می‌بینم و با او در این خصوص گفت‌وگو می‌کنم.

سحر می‌گوید: یکسالی که گذشت واقعا شرایط خیلی سختی را گذراندیم و همچنان هم باید این شرایط را تحمل کنیم، اما این ما هستیم که انتخاب می‎کنیم آیا می‎خواهیم سلامت باشیم و یا اینکه به این بیماری مبتلا شویم و خطرات و عواقب آن را با جان و دل قبول کنیم، اما دیگر برای بعضی از مردم کرونایی وجود ندارد و به نوعی این بیماری برایشان عادی شده است.

وی عنوان کرد: متاسفانه مردم با وجود اینکه از گران بودن کالاها شاکی هستند، اما با این وجود باز هم به خرید خود ادامه می‌دهند و همچنان در خیابان‌ها و فروشگاه‌های مختلف تجمع می‌کنند و با توجه به اینکه به پایان سال هم نزدیک می‌شویم که این امر خود می‌تواند به گسترش این بیماری دامن زند، مردم هیچگونه توجهی ندارند و در تلاش هستند که لحظات پایانی سال را در خیابان‌ها باشند و تنها به فکر خریدهای خود هستند.

سحر اظهار می‌کند: به نظر من برای اینکه مردم مجبور شوند تا ساعت کمتری را در خیابان‌ها باشند، متولیان امر باید در این روزهای پایانی سال یک سری قوانین جدیدی را اجرا می‌کردند تا مردم به اجبار هم که شده آن‌ها را رعایت می‌کردند و در خانه می‌ماندند.

مردم به فکر خودشان نباشند دیگران باید به فکرشان باشند؟!

یکی دیگر از افرادی که در این کتابفروشی بود و متوجه شد که خبرنگار هستم و برای تهیه گزارش رفته‌ام، می‌گوید: من تنها این جمله را می‌خواهم بگویم که با وجود این گرانی‌هایی که وجود دارد من مانده‌ام که مردم چگونه می‌توانند هم از این گرانی‌ها شاکی باشند و هم اینکه در خیابان‌ها تجمع کنند و به دنبال سین‌های نوروزی باشند.

وی عنوان می‌کند: هنگامیکه مردم این کارها را می‌کنند و به فکر خودشان نیستند، آیا باید انتظار داشت که نهادها و متولیان دیگری به فکر آن‌ها باشند و بیایند شرایط را برای مردم بهتر کنند. وقتی که ما اینگونه مشتاقانه در خیابان‌ها می‌آییم و خرید می‌کنیم، معلوم است که شرایط بیماری و... به چه صورت خواهد بود.

در این بین برخی از کسبه هم از اینکه پایان سال و سال جدید نزدیک است، خوشحال بودند زیرا پس از یکسال می‌توانند فروش خوبی داشته باشند و تنها بخش کوچکی از آسیب‌هایی که به لحاظ مالی به این کسبه وارد شده را جبران کند که این می‌تواند زود گذر باشد و پس از تعطیلات به همان روالی که طی یکسال اخیر گذشت بازگردد.

برخی دیگر نیز از اینکه طی یکسال اخیر خسارات زیادی به این قشر وارد شده است، ناراحت بودند، اما بر این باور بودند که این شرایط چند ماهی است که بهتر شده و با وجود اینکه نوروز می‌تواند زمان خوبی باشد تا بخش کوچکی از این خسارات جبران شود اما باز هم راضی نبودند که مسافران در این ایام به مشهد بیایند و نوروز را در این شهر بگذرانند چرا که این امر می‌تواند وضعیت این شهر را بحرانی‌تر کند.

این تنها قسمتی از نظرات و انتقاداتی بود که شهروندان در خصوص وضعیت کرونا در روزهای پایانی سال و برگزاری عید نوروز، بود و با این وجود نمی‌توان گفت که آیا همه مردم همچنان پای‌بند به موارد بهداشتی هستند و یا اینکه این بیماری برای اغلب مردم امری عادی است و دید و بازدیدهای نوروزی را خواهند داشت یا خیر، چرا که کرونا از ابتدای ظهورش در دنیا تا کنون مخالفان و موافقان خود را داشته است.

در حقیقت هیچ یک از دانشمندان دنیا نتوانسته‌اند پایان این بیماری را اعلام کنند و این ما هستیم که برای سلامتی خود و اطرافیان خودمان تا چه اندازه تلاش کنیم و پای‌بند به این موارد بهداشتی باشیم و با وجود اینکه رسانه‌های ملی در طی این یکسال اخیر گزارشات فراوانی را در خصوص این بیماری تهیه کرده‌اند اما باز هم می‌بینیم که بعضی از مردم همچنان این بیماری را انکار می‌کنند و هیچ توجهی به این موضوع نشان نمی‌دهند.

لیلا نیک‌ذات، خبرنگار ایکنای خراسان‌رضوی

انتهای پیام
captcha