اطاعت از فرامین الهی شادی عمیق را در انسان ایجاد می‌کند
کد خبر: 3960689
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸

اطاعت از فرامین الهی شادی عمیق را در انسان ایجاد می‌کند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور چهارمحال و بختیاری گفت: انسان زمانی می‌تواند به طور عمیق شاد باشد که از فرامین الهی اطاعت کند.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین اسماعیل رئیسی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور چهارمحال و بختیاری، در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اسلام دینی فطری است، اظهار کرد: اسلام دینی است که هم به مصالح دنیوی و هم به مسائل اخروی انسان توجه دارد و نمی‌تواند با مسئله شادی مخالفت کند، زیرا شادی و شاد زندگی کردن از نیازهای اساسی و فطری انسان است و اسلام افراد را بر شاد بودن، نشاط، سرحالی و شاد زندگی کردن تشویق می‌کند.

وی گفت: اسلام دین انسان‌ساز و متولی به سعادت رساندن انسان است، از طرفی انسان موجودی تک بعدی نیست و ترکیبی از ادراکات عقلی و عملی است، در حقیقت خداوند از موجود مرکب متعالی محافظت خواهد کرد.

رئیسی بیان کرد: طبق نظر اسلام، یکی از نیازهای مبرمی که انسان باید داشته باشد، مسئله شادی است که این امر جزو ادراکات عقلی و تمایلات و گرایشات عملی است، در صورتی که عقل در برابر اراده و اختیار انسان قوی نباشد محکوم به شکست خواهد شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور چهارمحال و بختیاری افزود: اگر جایی اسلام پرهیز از شادی را مطرح می‌کند به معنای مخالفت نیست، این امر به دلیل آن است که می‌خواهد انسان را در بهترین شرایط شاد بودن قرار دهد.

وی تأکید کرد: غم و شادی افراد به معیارها و ارزش‌های انتخابی هر فرد بستگی دارد و شاد بودن به رشد فکری، بزرگی همت و عظمت روحی فرد برمی‌گردد، در حقیقت از غم و شادی هرکس می‌توان افراد را شناخت، زیرا نوع غم و شادی هر فرد نشان‌دهنده شخصیت اوست.

رئیسی بیان کرد: اصل و اساس شادی مربوط به درون انسان است، اسلام آمده تا اراده انسان را مدیریت و کنترل کند و او را به انتخاب واقعی برساند، در واقع اسلام برای شاد بودن برنامه دارد، حال این سؤال مطرح می‌شود با توجه به اینکه کامل‌ترین دین، اسلام است آیا امکان دارد با اصلی‌ترین نیاز انسان که شاد زیستن است مخالفت کند؟ با توجه به اینکه اسلام دین معنوی و فطری است با نیاز درونی و معنوی انسان مخالفت ندارد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: تصور برخی افراد این‌گونه است که فرد متدین نمی‌توانند شاد زندگی کنند؛ متأسفانه افراد متدین و سردمداران دینداری، به‌گونه‌ای دین را تعریف و معرفی کردند که تصور می‌شود اسلام با مسئله شادی و شاد بودن مخالف است، در حالی که این امر نادرست است.

وی یادآور شد: نگاه اسلام و اهل‌ بیت(ع) به مسئله شادی، شادی ممدوح است که نیاز درونی انسان را به معنای واقعی پاسخ می‌دهد، یعنی روح انسان تنها با خداوند متعال به اطمینان می‌رسد، بنابراین انسان زمانی می‌تواند به‌طور عمیق شاد باشد که از فرامین الهی اطاعت کند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور چهارمحال و بختیاری دلبستگی به دنیا، ارتکاب گناه، صفات زشت و ناپسند همچون کبر، غرور، حرص، حسادت، دروغ، هوس‌رانی‌، چشم‌چرانی، اسراف، ریخت و پاش‌های بی‌مورد، خیال‌پردازی و توهمات بی‌ثمر و از دست دادن فرصت‌ها را از موانع شادی برشمرد و گفت: هر چه زندگی انسان ساده‌تر باشد احساس شادی در درون فرد بیش‌تر احساس می‌شود که لازم است منفی‌نگری‌ها را دور بریزیم و مثبت‌نگری و مثبت‌اندیشی را در وجود خود افزایش دهیم.

وی ادامه داد: لازمه غلبه بر موانع شادی و کلید تمام مسائل، ایمان راسخ به خداوند متعال و نظام آفرینش است، تنها معیار مهم برای شاد بودن اطاعت الهی، پرهیز از گناه و احیای ارزش‌هاست.

رئیسی بیان کرد: یکی از بحران‌های اصلی جامعه امروز افسردگی و ناراحتی‌های روحی و روانی است این امر به دلیل آن در جامعه رخ داده که نتوانسته‌ایم شادی‌ها را تشخیص و آن‌ها را مدیریت کنیم، از طرفی نتوانستیم در پناه دین زندگی کنیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور چهارمحال و بختیاری یادآور شد: نمی‌توان با مسئله‌ای مهم که شاه‌کلید بسیاری از پیشرفت‌ها و تحولات زندگی اجتماعی است مخالفت کرد، زیرا شادی می‌تواند کلید تمام پیشرفت‌ها در جامعه باشد.

انتهای پیام
captcha