مأنوس شدن با قرآن در فضای مجازی نیز امکان‌پذیر است / تعطیلات نوروز فرصتی برای انس با کلام‌الله
کد خبر: 3961615
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
مهدی فروغی:

مأنوس شدن با قرآن در فضای مجازی نیز امکان‌پذیر است / تعطیلات نوروز فرصتی برای انس با کلام‌الله

قاری قرآن حرم مطهر بانوی کرامت ادامه داد: در ایام عید که به علت کرونا مردم باید از شرکت در جمع‌های خانوادگی پرهیز کنند و اغلب اوقات فراغت خود را در منزل به سر می‌برند فرصت خوبی برای گوش جان سپردن به تلاوت آیات نورانی قرآن کریم است و این‌گونه می‌توانند قوه شنیداری خود را به نور کلام الله منور کرده و از موسیقی آن انرژی مثبت دریافت کنند.

بستر فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی فراهم است /تعطیلات عید فرصتی برای انس با قرآن کریممهدی فروغی، قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، بیان کرد: بهترین راهکار برای انس بیشتر با قرآن کریم در دوران کرونا این است که از رسانه‌های قرآنی و کانال‌های قرآنی در فضای مجازی به شکل مطلوب استفاده کنیم.

وی افزود: در سال‌های دور، تکنولوژی و امکانات به صورت پیشرفته و امروزی نبود و علاقه‌مندان با گوش کردن به نوارهای تعداد محدودی از قاریان برجسته قرآنی و یا روخوانی از کتاب قرآن کریم با قرآن مأنوس بودند اما در عصر تکنولوژی و با گسترش فضای مجازی، امکانات بهتری در دسترس مردم قرار دارد.

رتبه اول رشته قرائت و تفسیر چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی طلاب جهان اسلام، گفت: در گذشته آموزش قرآن کریم تنها به صورت حضوری و از طریق شرکت در جلسات قرآنی امکان‌پذیر بود اما امروزه مؤسسات آموزش قرآن کریم به صورت مجازی فعالیت می‌کنند و مباحث آموزش قرآن کریم در شبکه‌های مجازی در قالب صوت و تصویر ارائه می‌دهند.

فروغی افزود: شبکه قرآن، رادیو قرآن و رادیو تلاوت هم به صورت گسترده و با حضور کارشناسان با تجربه به‌صورت ویژه به آموزش روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن کریم می‌پردازند و سایر شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی نیز با پخش تلاوت قاریان برجسته ایران و جهان بستر مناسبی برای مردم در جهت مأنوس شدن با قرآن کریم فراهم آورده‌اند.

قاری قرآن حرم مطهر بانوی کرامت ادامه داد: در ایام عید که به علت کرونا مردم باید از شرکت در جمع‌های خانوادگی پرهیز کنند و اغلب اوقات فراغت خود را در منزل به سر می‌برند فرصت خوبی برای گوش جان سپردن به تلاوت آیات نورانی قرآن کریم است و این‌گونه قوه شنیداری خود را به نور قرآن منور کرده و از موسیقی قرآن کریم انرژی مثبت دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه بستر مناسبی برای حفظ و تلاوت و آموزش قرآن کریم در فضای مجازی فراهم شده‌است و اگر انسان عاشق باشد، از آن بهره‌مند می‌شود، اظهار کرد: یک انسان عاشق شاید هزاران بار نامه معشوق را بخواند و از آن لذت ببرد بنابراین لذتی بالاتر از خواندن قرآن که کتاب عشق الهی است وجود ندارد علاوه بر آن، با شنیدن صوت و الحان زیبای کلام خداوند، آرامش را به قلب خود هدیه می‌دهیم.

فروغی با اشاره به «وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ، و چون قرآن خوانده شود گوش بدان فرا داريد و خاموش مانيد اميد كه بر شما رحمت آيد. سوره مبارکه اعراف/204»، بیان کرد: عده‌ای شعار می‌دهند که باید به جای قرآن خواندن، به آن عمل کرد اما نکته مهم آن است که تلاوت و یا شنیدن آیات قرآن کریم مقدمه عمل کردن به قرآن است.

تلاوت قرآن، فقط برای مراسم ترحیم نیست

وی تأکید کرد: قرآن خواندن فقط هنگام فوت  فردی و بر سر مزار او نیست و برای زنده‌هاست؛ اما متأسفانه برخی گمان می‌کنند فقط بر سر مزار و در مراسم ترحیم باید قرآن خواند و آن را سمبل غم و افسردگی و دل‌گرفتگی تلقی می‌کنند.

قاری بین‌المللی قرآن کریم ادامه داد: برخی از دانشمندان جهان اثبات کرده‌اند که کسانی که زیاد به موسیقی گوش می‌دهند انسان‌های عصبی هستند و با این تعبیر پس می‌توان نتجه گرفت انسان‌هایی که موسیقی‌های غیر قرآنی و غیر دینی گوش می‌دهند و اغلب با موسیقی‌های دنیوی گوش خود را پر می‌کنند، غم و افسردگی بیشتری را تجربه می‌کنند و کسانی که صوت قرآن گوش می‌دهند آرامش مطلق می‌گیرند.

راهکارهای انس با قرآن کریم

فروغی در خصوص راهکارهای ایجاد انگیزه و تشویق جوانان به سمت تلاوت و حفظ قرآن کریم، گفت: قاریان، حافظان و اساتید قرآنی در محافل قرآنی و کرسی‌های تلاوت با صوت و لحن آهنگین قرآن کریم می‌توانند سبب ایجاد انگیزه و رغبت در خردسالان، نوجوانان و جوانان شوند و آن‌ها را در جهت حرکت به سمت تلاوت و حفظ قرآن کریم تشویق کنند.

وی با بیان اینکه مبلغان دینی و روحانیون، رسانه‌‌‌ ملی و خبرگزاری‌ها هم عهده‌دار این مسئولیت هستند، ادامه داد: بسیاری از مردم فقط تلاوت قرآن عبدالباسط را به عنوان قاری قرآن کریم گوش کرده‌اند و با قاریان برجسته کشورمان آشنایی ندارند بنابراین رسانه ملی می‌تواند در جهت تشویق مردم به شنیدن، خواندن و حفظ کردن آیات قرآن کریم دست به ابتکارات و ایده‌های نو بزند.

این چهره برجسته قرآنی کشورمان گفت: رسانه‌ها و شبکه‌های معاند از مدل‌های جذاب برای جذب جوانان استفاده می‌کنند بنابراین رسانه ملی هم نباید در تولید و پخش برنامه‌های قرآنی، ایده‌ها و مدل‌های قدیمی که برای جوانان جذابیت ندارد را به کار بگیرد.

فروغی بیان کرد: تلاوت و آموزش قرآن کریم محدود به شبکه قرآن نشود؛ مدیران شبکه سوم سیما اذعان دارند که این شبکه برای جوانان است، سؤال اینجاست آیا تلاوت و حفظ قرآن کریم برای جوانان نیست؟ جوانان باید با قرآن مأنوس باشند.

انتهای پیام
captcha