تنظیم قطب‌نمای وجودی انسان با قرائت و درک کامل مناجات شعبانیه
کد خبر: 3962365
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
استاد حوزه و دانشگاه:

تنظیم قطب‌نمای وجودی انسان با قرائت و درک کامل مناجات شعبانیه

استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه گفت: خواندن مناجات شعبانیه سبب تنظیم قطب‌نمای وجودی انسان به سمت و سوی صحیح می‌شود که در این مناجات بنده فاصله‌ای بین خودش و خداوند احساس نمی‌کند و در حین نجوا با خداوند از او طلب نزدیکی متقابل می‌کند.

تنظیم قطب نمای وجودی انسان با قرائت و درک کامل مناجات شعبانیهحجت‌‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمحمدمهدی رفیع‌پور، استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از قم، اظهار کرد: مناجات شعبانیه از مهمترین ادعیه معارفی شیعیان است که با توجه به تأکیدات امام خمینی(ره) در میان ادعیه جایگاه خاصی دارد.

وی افزود: این مناجات شریف دارای فرازهای بلندی است که همانند آن در دیگر ادعیه‌ها بسیار کم دیده می‌شود و در کتب متعددی از جمله مفاتیح‌‌الجنان نقل شده است؛ اوج این مناجات زمانی‌ است که مسئله شهود و کمال انقطاع را از خداوند طلب می‌کنیم.

این مدرس سطح عالی ادامه داد: در پایان این مناجات سعی بر رساندن انسان به نقطه بلند توحید شده است؛ توحید هم مبدأ دین است و هم مقصد و دارای یک معنای عمومی و ظاهری و یک معنای باطنی و معرفتی برای خواص است که معنای ظاهری همان سبب مسلمان شدن افراد است.

رفیع‌پور اضافه کرد: تمام زحماتی که انبیا و اولیا(ع) در طول تاریخ کشیده‌اند برای رساندن انسان در ابتدا به معنای عمومی توحید و پس از آن به درجات بالاتر و معارف این امر بوده‌ است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: یکی از راه‌های دسترسی به این معارف و درجات، خواندن همین ادعیه است؛ زیرا تا زمانی که تذکر و توجه وجود نداشته باشد سبک زندگی انسان عوض نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه خواندن این مناجات سبب تنظیم قطب‌نمای وجودی انسان به سمت و سوی صحیح می‌شود، تصریح کرد: جذابیت‌های دنیا بسیار زیاد است و اگر انسان با این نوع مناجات‌ها و ادعیه مأنوس نشود به سمت این جذابیت‌ها کشیده می‌شود.

مدرس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم مناجات را سخن نجواگونه معنی کرد و گفت: زمانی که صمیمت و انس بین دو نفر حاکم باشد عاشقانه، آهسته و نجواگونه صحبت می‌کنند؛ این مناجات نیز همین‌طور است یعنی بنده فاصله زیادی بین خودش و خداوند احساس نمی‌کند و در حین در دل با خداوند از او طلب نزدیکی متقابل می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: میان مناجات خواندن ظاهری و مناجات کردن تفاوت زیادی وجود دارد و تا زمانی که انسان میان خود و خداوند فاصله‌ای را احساس می‌کند نمی‌تواند خود را در حالت قرب و انس با خداوند ببیند.

از  قرائت مناجات شعبانیه در روزهای پایانی ماه شعبان غفلت نکنیم

رفیع‌پور توصیه کرد: قدر این شب‌ها و روزها را بیشتر بدانیم و تلاش کنیم با مرور گذشته و ادای حق‌الله و حق‌الناسی که برگردنمان است احساس انس میان خود و خداوند را ایجاد کرده و از خواندن مناجات در حال غفلت جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه مناجات شعبانیه تنها مخصوص ماه شعبان نیست، اظهار کرد: این مناجات به سبب ورود در ماه شعبان بیشتر در این ماه مورد توجه قرار می‌گیرد اما فقط مخصوص این ماه نیست و بزرگان ما در دیگر ایام سال این مناجات را در قنوت نماز می‌خوانند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: همچنین نیاز نیست که تمام مناجات را به اجبار بخوانیم یعنی انسان باید همانقدر که حال معنوی‌اش اجازه می‌دهد و توانایی دارد با حضور قلب بخواند تا از فضایل معنوی آن بهره‌مند شود.

رفیع‌پور همچنین در پایان تأکید کرد: از صلوات شعبانیه هم در این روزهای پایانی ماه شعبان غفلت نکنیم زیرا برکات از سمت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ایشان به ما می‌رسد.

انتهای پیام
captcha