به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی برنامه کافه هنر، دوشنبه 23 فروردینماه و همزمان با یک ساله شدن فرآیند اکران آنلاین در سینمای ایران، «کافه هنر» به نقد و بررسی این شیوه از اکران فیلمها در سینمای ایران طی یکسال گذشته پرداخت. مهمانان این قسمت از برنامه «کافه هنر» سیدجمال ساداتیان، تهیهکننده سینمای ایران و علی ترابی از فعالان رسانه و خبرنگار حوزه فرهنگی بودند.
ساداتیان که تهیهکنندگی فیلم قاچاق شده «متری شیش و نیم» را بر عهده داشته است، در مورد نسبت قاچاق فیلم و اکران آنلاین گفت: بعید میدانم که اکران آنلاین بتواند جلوی قاچاق را بگیرد و حتی میبینیم فیلمهایی که به علت شرایط کرونایی و بسته بودن سالنها، وارد پلتفرمهای پخش فیلم میشوند، در عرض دو، سه ساعت قاچاق شده و در شبکههای قاچاق توزیع میشوند. یکی از مشکلات ما هم همین شبکههای ماهوارهای است که تمامی پخش آنها به محصولات تولید شده در ایران اختصاص دارد و محتوایی از خودشان برای پخش کردن ندارند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه من فکر میکنم ما هر کاری بکنیم، نمیتوانیم جلوی شبکه قاچاق فیلم را بگیریم و حتی سینمای آمریکا هم با وجود قانون کپی رایت، مصون از این اتفاق نیست، تصریح کرد: البته در ایران از سالهای گذشته این مطالبه از سازمانهای مختلف مثل وزارت ارشاد وجود داشته است که به عنوان متولی عرصه سینما هزینهای بکنند و مانع این اتفاق شوند. به هرحال بحثهای حقوقی در خارج از کشور رایج است و با یک هزینهای و به کار گرفتن چند وکیل خوب میشود جلوی اینها را گرفت.
تهیهکننده فیلم «متری شیش و نیم» بیان کرد: اخیراً از پارسال تا به حال و به خاطر اینکه این شبکههای مجازی و پلتفرمها در حال گسترش بودند، اینها خودشان اراده کردند و سیستم حقوقی درست کرده و این قضیه را پیگیری کردند. من هم شنیدم که خوشبختانه اتفاقات خوبی رخ داده و توانستند جلوی پخش بعضی فیلمها را در این پلتفرمها بگیرند، از جمله «متری شیش و نیم» که به صورت رایگان پخش میشد.
ساداتیان متذکر شد: سینما یک کانون تجمع مناسب است که همیشه مورد انتخاب خانوادههاست و ما نباید از این موضوع غفلت بکنیم و نمایش خانگی را به عنوان یک اصل بپذیریم. اگر بخواهیم از سینما غفلت بکنیم، شاید روی تولید آثار هم تأثیر بگذارد. به خصوص اینکه دیدن بعضی فیلمها به خاطر ژانر خاصی که دارد، در سینما لذت دیگری دارد و دیدن آن روی پرده عریض و سالن تاریک لطف دیگری دارد.
وی افزود: مسئولان در یک سال گذشته مرتباً مردم را به ماندن در خانه تشویق میکردند و طبیعتاً برای تحقق این امر باید برای سرگرمی مردم هم فکری کرد که پلتفرمهای نمایش خانگی در این زمینه نقش کلیدی داشتند.
تهیهکننده فیلم «متری شیش و نیم» یادآور شد: فیلمهایی که جدیتر ساخته شده و هزینههای سنگینتری داشتهاند، تحت هر شرایطی نمایش خانگی هزینههای آنها را بر نمیگرداند و اینها حتماً باید در سینما با مخاطب بیشتر و با گردش مالی بهتری بتوانند به درآمدهایشان برسند. در نتیجه فیلمهایی که قدری جدیتر هستند، از حضور در نمایش خانگی استنکاف میکنند. الان هم دو سه فیلمی که در این فضا قرار گرفتهاند، پیش از اکران قاچاق شدند و فیلمهایشان اصطلاحا دست خورده شد و لذا مجبور شدند به اکران نوروزی و اکران آنلاین روی بیاورند و شاید اگر شرایطشان مثل بقیه عادی بود، وارد این فضا نمیشدند.
ساداتیان تصریح کرد: به زعم بنده بسیاری از فیلمهایی که در صف اکران هستند، باید به نمایش خانگی بیایند، چراکه با توجه به استانداردهایی که برای پرده تعریف میکنیم، قدرت جذب مخاطب را ندارند و چندان مناسب سینما نیستند. ولی آن فیلمهای ارزشمند هر زمانی اکران شوند، مخاطب خوبی دارند تا تهیهکنندگان آن هم بتوانند با آن به درآمد رسیده و فیلم بعدیشان را بسازند.
وی در انتها بیان کرد: به نظرم اکران آنلاین تجربه خوبی بود که هم جایگاه سینما خودش را نشان دهد و هم نمایش خانگی جایگاهش را به نمایش بگذارد تا کمی تکلیف آینده اکران هم از حالا شکل بگیرد و تکلیفش مشخص شود.
انتهای پیام