امکانات بلااستفاده دولت در اختیار خیریه‌ها قرار گیرد
کد خبر: 3964476
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
در سلسله جلسات «خیر و خرد» بیان شد؛

امکانات بلااستفاده دولت در اختیار خیریه‌ها قرار گیرد

سید احمد نصری در سلسله جلسات «خیر و خرد» گفت: دولت امکانات و ظرفیت‌های بسیاری دارد که بدون استفاده است. امکاناتی که نه تنها مفید واقع نشده بلکه خیلی اوقات به بلای جان ملت تبدیل می‌شود. دولت باید به مردم خدمت کند و یکی از راه‌های خدمت همین است که امکانات خود را در خدمت خیریه‌ها بگذارد.

سید احمد نصری

به گزارش ایکنا، هشتمین نشست از سلسله جلسات خیر و خرد عصر روز گذشته 24 فروردین با موضوع «روابط خیریه‌ها و دولت» در مؤسسه دارالاکرام و با همکاری نشر نی برگزار شد.
 
سید احمد نصری، استاندار اسبق قزوین، بوشهر و سیستان و بلوچستان و نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، سخنران این برنامه، مطابق رویه ایجاد شده در ایام کرونا با حضور در دفتر مرکزی مؤسسه دارالاکرام برای مخاطبان و علاقه‌مندان این برنامه صحبت کرد. وی در بخش مقدماتی سخنان خود به تعاریف مختلف مفهوم «خیر» در قرآن و در ادامه به تجربیات و دیدگاه‌های خود در رابطه با رابطه دولت و خیریه‌ها اشاره کرد.

نصری عباراتی همچون «نیکو»، «ثروت»، «بهتر» را از جمله معانی واژه خیر در قرآن بر شمرد و گفت: کار خیر در قرآن یعنی کار بهتر و این کار بهتر جز با مطالعات و بررسی‌های جامع و همه‌جانبه انجام نخواهد شد. امتیاز خیریه دارالاکرام این است که یک کار خیر جمعی است. من در معرفی‌نامه دارالاکرام خواندم که بیش از پنج هزار دانش‌آموز را در سراسر کشور مورد حمایت قرار داده است. این همان کار خیر جمعی است که از کار خیر فردی بهتر است.

وی افزود: نکته دیگر این است که باید تشخیص درستی از نیاز‌ها داشته باشیم. این تشخیص نیاز‌ها فقط شامل نیاز‌های مادی نیست. فقط شامل حق تحصیل کودکان نیست. مثلاً اگر شما یک نظرسنجی کنید و متوجه شوید که اکثر دانش‌آموزان مورد حمایت شما نماز نمی‌خوانند، خوب به فکر فرو می‌روید. چون هدف این بوده که دانش‌آموز بتواند از امکانات برابر آموزشی استفاده کند و به جایی برسد و به خودش و دیگران خدمت کند، اما اگر دین نداشته باشد، در همان جایگاه بلای جان مردم خواهد شد و به نظرم نباید از این جهات هم غافل شد. برگزاری اردو‌های جهادی خیلی در رشد روحی و معنوی افراد مؤثر است، چون دانش‌آموزان کمک کردن به دیگران را یاد می‌گیرند.

نصری در رابطه با موضوع «رابطه خیریه و دولت» گفت: در کشور ما آنچه از فعالیت‌های خیریه و حمایتی که به دولت مربوط می‌شود، عملاً در چند نهاد انجام می‌شود. کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، سازمان هلال احمر و شاید بنیاد شهید و بنیاد جانبازان هم بتوان در این رده قرار داد. چون به قشر وسیعی از افراد خدمت‌رسانی می‌کنند اما در چند سال اخیر نیز چند نهاد دیگر در این زمینه فعال شدند؛ مثلاً ستاد اجرایی فرمان امام خمینی، بنیاد مستضعفان و آستان قدس رضوی از جمله نهاد‌هایی هستند که به تازگی فعالیت حمایتی خود را گسترش داده‌اند؛ البته سپاه هم در موارد ضروری نیز حضور مؤثری داشته و دارد.

وی افزود: از طرفی ظاهراً ما در ایران بیش از 50 هزار خیریه داریم. دقیقاً نمی‌دانم که این 50 هزار برای تعداد خیریه‌ها عدد زیادی هست یا نه، ولی پرسش مهم این است که چرا با وجود این همه نهاد و امکانات مشکلات ما در این زمینه‌ها حل نمی‌شود؟ 42 سال است که کمیته امداد داریم. من ارتباط نزدیکی با این نهاد‌ها دارم و می‌دانم خیلی کار می‌کنند، ولی خودشان هم اظهار نارضایتی دارند. یعنی معتقدند کار‌ها نتایج متناسب ندارد با این که خیلی کار می‌کنند.

نصری ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که خیریه در ظاهر به مردم کمک می‌کنند، ولی در واقع بار زیادی از روی دوش دولت برمی‌دارند، چراکه فقر و مشکلات مردم ناشی از سیاست‌ها و عملکرد دولت‌هاست و دولت‌ها نسبت به وضع مردم ضامن هستند و مسئولیت دارند. پس اگر خیریه‌ها در زمینه‌ای فعالیت می‌کنند، در واقع دارند به دولت کمک می‌کنند؛ بنابراین دولت موظف است از خیریه‌ها تشکر کند و همچنین موظف است بستر‌های فعالیت مؤسسات خیریه‌ای را فراهم کند. دولت خیلی امکانات دارد. من مثالی می‌زنم برای شما؛ حدود چهل سال پیش استاندار سیستان و بلوچستان بودم. آقای تابش با من تماس گرفت و گفت می‌خواهیم برای هفته وحدت مهمان دعوت کنیم به آنجا. من به معاونم گفتم بررسی کنید ما در نهاد‌های دولتی استان قابلیت پذیرایی چند نفر را داریم. معاونم پس از چند ساعت آمد و گفت ما آمادگی پذیرایی از پنج هزار نفر را داریم. توجه کنید سیستان استانی است که به منطقه محروم کشور معروف است و من دارم از چهل سال پیش صحبت می‌کنم.

وی گفت: دولت در همان استان که نماد محرومیت و فقر است این همه امکانات دارد. پس در جا‌های دیگر امکانات و ظرفیت‌ها بسیار بیشتر است. من به تجربه می‌گویم که دولت امکانات و ظرفیت‌های بسیاری دارد که بدون استفاده است. امکاناتی که نه تنها مفید واقع نشده بلکه خیلی اوقات به بلای جان ملت تبدیل می‌شود. دولت باید به مردم خدمت کند و یکی از راه‌های خدمت همین است که امکاناتش را در خدمت خیریه‌ها بگذارد.

وی در ادامه با ذکر خاطراتی از دوران خدمت در استانداری و مجلس شورای اسلامی گفت و خاطرنشان کرد: به نظرم بیشتر از اینکه خلأ قانونی داشته باشیم، دارای رویکرد اشتباه در میان مسئولان هستیم. مسئولان باید به مردم و کار‌های مردمی اعتقاد داشته باشند. اشکال کار این است که درب اتاق بسیاری از مسئولان ارشد نظام بر روی مردم بسته است. دیدن استاندار‌ها بسیار سخت شده است. دولت‌ها البته خدمات ارزنده‌ای هم داشتند، ولی باید رویکرد این شود که درب اتاق‌ها به روی مردم باز شود و امکانات در اختیار نهاد‌های مردمی قرار گیرد.
انتهای پیام
captcha