آمیختگی اصول اخلاقی با گزاره‌های علمی و فلسفی قرآن
کد خبر: 3966628
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵
فرآیند قرآنی تحول اخلاقی/ 10

آمیختگی اصول اخلاقی با گزاره‌های علمی و فلسفی قرآن

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: قرآن در کنار مباحث فلسفی، حقوقی و دیگر موارد هرگز از مسائل اخلاقی دور نشده است. این درهم تنیدگی و آمیختگی مباحث قرآنی، یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز قرآن و از نشانه‏‌های اعجاز این کتاب الهی است.

آمیختگی اصول اخلاقی با گزارهای علمی و فلسفی قرآنحجت‌الاسلام والمسلمین سید علی اکبر حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، طی ارسال دهمین یادداشت خود به خبرگزاری ایکنا از قم در خصوص جایگاه قرآن در تحول اخلاقی انسان سخن گفت که در این یادداشت آمده است:

قرآن سخن خدایی است که ساختار وجودی انسان و مکانیزم‌های تحول اخلاقی انسان را به خوبی می‌شناسد، هدف اصلی نزول قرآن نیز عبودیت و تحول اخلاقی است. با توجه به دو اصل یاد شده، قرآن را باید آئین نامه تحول اخلاق نامید.

در این آیین‌نامه اخلاقی، که خدا آفریینده آن است، تفاوت‎های آشکاری را میان قرآن با نگاشته‎های اخلاقی دیگر شاهد هستیم؛ در آیه 58 سوره فرقان برخی اوصاف خداوند مانند: سرمدی و ازلی بودن وجود خداوند بیان شده است که موضوعی کاملا فلسفی است؛ اما ضمن بازگویی این اصل فلسفی، نکات اخلاقی را نیز یادآور می‎شود.

به عبارت دیگر این موضوع فلسفی کاملا به اصول اخلاقی آمیخته است «وَ تَوَكَّلْ عَلىَ الْحَىّ‏ الَّذِى لَا يَمُوتُ». به همین دلیل پس بیان سرمدی و  ازلی بودن خداوند، شاهد یادآوری سه دستور اخلاقی هستیم. 1. توکل کردن بر خداوندی که سرمدی و ازلی است. 2. ترغیب بندگان به تسبیح و تنزیه خدا. «وَ سَبِّحْ بحِمْدِهِ» که دو نمونه‌ از احکامِ اخلاقِ بندگی است. 3. انذار و نهی از فروافتادن در گرداب گناه «وَ كَفَى‏ بِهِ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرًا» که یکی دیگر از اصول اساسی اخلاقی است. و در پایان آیه با یادآوری آگاهی و علم خداوند به اعمالِ بندگان، بر لزوم پیروی از این سه دستور اخلاقی تکیه شده است.

یکی دیگر از نمونه‎های قرآنی آمیختگی مسأله انفاق است، انفاق در تعریفی رایج در جوامع بشری، دارای کارکردی اقتصادی است که به منظور تعدیل و تنظیم روابط اقتصادی و تأمین نیازهای تهیدستان تشریع شده است. اما با مروری بر آموزه‌های قرآنی مرتبط با مسأله انفاق، در می‌یابیم که این موضوع از ابعاد گوناگونی مانند بعد اخلاقی، بهداشتی، روانشناختی و ... مدار  توجه قرار گرفته است.

خداوند در قرآن به موضوع زکات و تشریع آن پرداخته است: «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ؛ از اموال آنها صدقه‏اى (بعنوان زكات) بگير، تا بوسيله آن، آنها را پاك سازى و پرورش دهى! و (به هنگام گرفتن زكات،) به آنها دعا كن كه دعاى تو، مايه آرامش آنهاست و خداوند شنوا و داناست!» (توبه: 103). اما از این واجب فقهی به عنوان فضیلتی اخلاقی نیز یاد شده است. افزون بر آن آثار بهداشتی و روانشناختی انفاق را نیز بیان می‎کند. در این آیه خداوند انفاق را ابزاری برای تطهیر و پاکی روح انسان از آلودگی و وسیله‎ای برای آرامش و  نوعی داد و ستد مستقیم با خداوند می‌داند.

در روایتی در بیان سیره امام سجاد (ع) گزارش شده است که ایشان هنگام کمک به نیازمندان، دست خود را پایین‌تر از دست نیازمند، می‌گرفت و وقتی حکمت این کار از آن حضرت می‎پرسند. می‎فرماید: دست نیازمندی که انفاق را در دست او قرار می‌دهیم، در حقیقت دست خدا است و گیرنده واقعی آن خداوند است. آن حضرت پس از این سخن آیه 84 سوره توبه را تلاوت می کند. «أَ لَمْ يَعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَ يَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ» و با این آیه برای رفتار خود مستند قرآنی ارائه می‏‌دهد. 

آن دسته از آموزه‎های قرآنی که درکنار مباحث فلسفی، حقوقی، تاریخی، علمی، سیاسی و ... به هدایت و تربیت اخلاقی نیز پرداخته شده، فراوان‌اند. این درهم تنیدگی وآمیختگی مباحث اخلاقی با دانش‏های دیگر یکی از ویژگی‌های منحصر به‎فرد قرآن و از نشانه‎های اهمیت تربیت اخلاقی در این معجزه الهی است. با توجه به این آمیختگی مباحث قرآنی، مفسران برای کشف و اصطیاد نظریه قرآن، در موضوعات گوناگون مانند: انفاق، نماز، روزه، سیاست، نقاق و ... به تفسر موضوعی روی آورده‎اند و نظر قرآن درباره موضوعی خاص را در سراسر قرآن پی‌جویی می‎کنند.  

یک نکته مهم در بعد زیباشناختی قرآن این است؛ هنگامی که از زیبایی‌ها و جذابیت‎های محتوای و اسلوب قرآن سخن می‎گوییم، هرگز به این معنا نیست که همه انسان‌‏های بدون هیچ‎گونه پیش شرطی قادر به درک ابعاد زیبایی شناختی قرآن هستند. چنان‏‎چه برای درک بسیاری از زیبایی‎ها به‎ویژه زیبایی‎های، فلسفی، ادبی، نیازمند ایجاد زمینه‎های لازم هستیم.

بنابراین، این‎گونه نیست که همه انسان‎ها قادر به درک زیبایی‎های‏ سروده شاعران بزرگی مانند: حافظ و مولانا باشند. جناب حافظ در بیتی با ظرافت به این معیار زیبایی شناختی اشاره می‌‏کند.

کسی گیرد خطا بر  نظم حافظ    که هیچ‎ش لطف در گوهر نباشد.

حافظ، در این تک بیت، با تعریضی زیبا، می‌گوید: کسانی که زیبایی‎های اشعار مرا درنمی‎یابند، هیچ بهره‎ای از لطافت و ظرافت روحی ندارند. این سخن درباره درک زیبایی‎ها و جذابیت‏های قرآن نیز صادق است. کسانی که زمینه‎های لازم روحی را فراهم نیاورده‎اند، قادر نیستند زیبایی قرآن را ادراک کنند.

درک زیبایهای قرآن سهم کسانی است که نوعی سازگاری روحی با تعالیم قرآن دارند. در قرآن شرایطی برای دریافت معارف قرآنی و درک زیبایی‌های آن بیان شده است؛ در میان شرایط و ویژگی‎های بازگو شده، مهم‎ترین و اصلی‎ترین شرط، حق‎گرایی و حق‎محوری است (مائده: 83). به همین دلیل تنها گروهی از مومنان، تلاوت قرآن را دوست دارند و قرآن را بهترین مونس و همدم خود می‎دانند. محبوبیت قرآن از زبان بسیاری از امامان معصوم و شماری از پیروان شایسته آنان و اولیاء الهی گزارش شده است.

 

انتهای پیام
captcha