مشکلات ناشی از بی‌مدیریتی و عوامل خارجی را به نام دین می‌زنند
کد خبر: 3967591
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
آیت‌الله فاضل لنکرانی:

مشکلات ناشی از بی‌مدیریتی و عوامل خارجی را به نام دین می‌زنند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متاسفانه تبليغات خارجي جوانان ما را نسبت به دين، دلسرد می‌کند و اين مشکلاتی که از بی‌مديريتی و عوامل خارجی ايجاد شده است را دارند به نام دين می‌زنند، بايد مبنای قرآنی و روايی اين بيانيه گام دوم را استخراج کرد مثلا عدالت دينی و قرآنی چه تفاوتی با عدالتی دارد که از دل آن جريانات فمنيستی خارج می‌شود.

مشکلات برآمده از بی‌مدیریتی و عوامل خارجی را به نام دین می‌زنندبه گزارش ایکنا از قم، آيت‎‌الله محمدجواد فاضل لنکراني رئيس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، شب گذشته در آيين رونمايي از کتاب «تبيين بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي» که به همت مجمع هماهنگي پيروان رهبري و موسسه آموزش عالی طلوع مهر قم برگزار شد، گفت: تاکنون جای شرح این‌گونه مباحث در قم خالی بود متاسفانه فرصت‌های گران‌بها و چه بيانيه‌های گرا‌ن‌بهايی از امام راحل داشتيم و آن‌ها را از دست داديم و نتوانستيم آن‌گونه که بايد و شايد آن‌ها را به ميدان بياوريم.

وي افزود: کرسی‌های آزاد انديشي که با جلسات متعدد و همراه با نقد علمي انجام می‌شود از ضروريات انقلاب و استمرار انقلاب است که اجرای اين طرح جای تبريک فراوان دارد.

فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه اين کتاب چند گام مهم را در تبيين اين بيانيه برداشته است، گفت: انقلاب ما يک انقلاب ايدئولوژيک و فکري است يعني پيش از آنکه مساله مبارزه با طاغوت را در راس علل انقلاب قرار دهيم، بحث حکومت الله و حکومت صالحان مطرح است ما مدعي نيستيم که حکومتی که الان داريم مصداق کامل همان وعده است ولی آن را مقدمه آن وعده می‌دانيم. 

رئيس مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه خداوند متعال سه محور اساسي را براي صالحان بيان می‌کند، تصريح کرد: انسان‌های فاسق و هرزه و دنيا طلب حق ندارند به عنوان حاکم قرار گيرند، انسان‌هایی که ايمان راسخ به خدا دارند و عمل صالح انجام می‌دهند بايد به عنوان حاکمان روی زمين قرار گيرند.

فاضل لنکرانی ادامه داد: دين مورد ارتضای الهي و صالحان را بايد در راس بنشانند همه جوهره انقلاب ما در قرآن است، مبارزه با طاغوت و استکبار و بی‎عدالتی و فساد، جز اسباب اين انقلاب بود ولی محوری که علت العلل اين مباحث است، حکومت دين است.

وي گفت: امام راحل هيچ سخنرانی و نوشتاری و ملاقاتی با هيچ گروهي نداشت مگر اينکه از اسلام و حکومت اسلام و از خدا می‌گفتند بايد از آزادی، عدالت و امنيت و سبک زندگی سخن بگوييم که از متن دين بر می‌آيد.

فاضل لنکرانی افزود: کسي منکر بی‌مديريتی و اختلاس‌ها و مشکلات نيست ولي آن مراکز اصلی که به دنبال تخطئه انقلاب هستند و متاسفانه امروز در برخي از مراکز فکری چه در حوزه و چه در غير حوزه نيز مطرح می‌شود آن است که اين انديشه را باطل کنند که دين نمی‌تواند حکومت کند و شما نيز می‌بينيد که در فضای مجازی صحبت‌هايي از سوی افرادی که خود را جزو سياسيون و روشن‌فکران می‌دانند می‌گویند که دين داراي يک جوهری است که نبايد در کانون سياست قرار گيرد زيرا با يک اشتباه و چند مشکل، دين ضربه می‌خورد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی بيان کرد:  کسی نمی‌توانست غير مقام معظم رهبری اين چنين گذشته و حال و آينده نظام را براي نسل کنونی بيان کند، اين بيانيه بايد برای نسل کنونی و آينده بيان شود و پايه پياده شدن اين بيانيه تحکيم دين است و اگر از دين غفلت کنيم و از اخلاق و معنويت صرف سخن بگوييم و آن را در پرتوي دين مطرح نکنيم، مشکلات زيادي ايجاد می‌شود؛ اگر آزادي با محور دين نباشد چه چيزی مي‌توان چارچوب آن را مشخص کند؟

رئيس مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) تصريح کرد: در سال 76 که آقاي خاتمي نزد والد  ما آمد، مباحثي در خصوص آزادي مطرح کردند و والد مکرم بيان کردند که آزادي که می‌گوييد بايد با مساله آزادی در چارچوب دين بيان شود والا آزادی که در غرب وجود دارد، آزادی واقعي نيست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه کتاب تبیین بیانیه گام دوم از منظرهاي مختلف شامل ايدئولوژيک و فقه حکومتی و انديشه سياسی و.... به تبیین بيانيه پرداخته است، افزود: البته مباحثي در حوزه فقه حکومتی وجود دارد ولي اين نگاه براي ما بسيار ارزشمند و جالب بود که از اين ديدگاه اين بيانيه مورد نظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مباني عقلی و تجربی و فطری نيز به خوبی بيان شده است ولي اساس را بايد دين و ايدئولوژی قرار دهيم و بايد به مردم بگوييم که 1400 سال، دين مظلومانه در يک گوشه انزوا قرار گرفته بود و امام راحل اين دين رابه اجتماع آورد و فرمودند که دين و اسلام دارای حکومت است و فرمودند که حقيقت اسلام، حکومت است.

فاضل لنکرانی بیان کرد: امام راحل فرمودند که احکام حج و روزه و نماز، در ذيل حکومت اسلام است و اين نظريه که حزبی يک نفر را به عنوان رئيس يک ملت انتخاب کند مورد قبول ما نيست، عقل نیز می‌گويد که حاکم بر ما بايد تفاوت‌هايي با ما داشته باشد يک حاکم بايد برتری‌ها و ويژگی‌های مهم و بيشتری نسبت به ديگران داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه تبليغات خارجی جوانان ما را نسبت به دين، دلسرد و زده می‌کند و اين مشکلاتي که از بی‌مديريتی و عوامل خارجی ايجاد شده است را دارند به نام دين می‌زنند، بايد مبنای قرآنی و روايی اين بيانيه گام دوم را استخراج کرد؛ مثلا عدالت دينی و قرآنی چه تفاوتی با عدالتی دارد که از دل آن جريانات فمنيستی خارج می‌شود.

انتهای پیام
captcha