بازدید شهردار تهران از دو مرکز فرهنگی منطقه 10
کد خبر: 3971009
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۶

بازدید شهردار تهران از دو مرکز فرهنگی منطقه 10

شهردار تهران عصر امروز از دو مرکز فرهنگی منطقه 10 تهران بازدید کرد تا با فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی این مراکز آشنا شود و همچنین در جریان آخرین وضعیت این دو مرکز قرار بگیرد.

به گزارش ایکنا، پیروز حناچی، شهردار تهران عصر امروز 21 اردیبهشت‌ماه از دو مرکز از مراکز فرهنگی منطقه 10 تهران بازدید کرد.

شهردار تهران ابتدا بازدید کوتاهی از مرکز فرهنگی شهید حبیب غنی‌پور بازدید کرد. در این بازدید از بخش‌های مختلف این مرکز به خصوص دارالقرآن، کلاس‌های آموزش قرآن بازدید به عمل آمد. وی همچنین در معرض آخرین فعالیت‌ها در خصوص کمک‌های مومنانه این مرکز فرهنگی قرار گرفت.

همچنین در بازدید از کلاس‌های قرآن «محمد شفیعی»، حافظ خردسال یک جزء از قرآن کریم به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت. در ادامه یکی از بانوان مدرس آموزش قرآن به بیان توضیحاتی در مورد دوره‌های مختلف آموزشی این مرکز پرداخت و گفت: در این مرکز تا‌کنون ۱۰ هزار نفر در دوره‌های آموزش قرآن حضور یافته‌اند.

وی با اشاره به اینکه تمام کلاس‌های مرکز فرهنگی شهید حبیب غنی‌پور به نام شهدای گرانقدر منطقه 10 که قرآنی بوده‌اند، مزین شده است، افزود: این مرکز در دوران کرونایی فعالیت‌های خود را نه تنها تعطیل نکرده، بلکه آن را گسترش نیز داده و به همین جهت شاهد استقبال گسترده قرآن‌آموزان از دوره‌های مختلف بوده‌ایم.

پیروز حناچی در ادامه بازدیدی از کمک‌های مومنانه تهیه شده در این مرکز به عمل آورد و پس از آن به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در این بخش گفت: امروز به مناسبت ماه مبارک رمضان که بهار قرآن است بازدیدی به عمل آمده است تا با فعالیت‌های قرآنی در محلات آشنا شویم. برای این آشنایی منطقه 10 را انتخاب کردیم.

 بازدید شهردار تهران از دو مرکز فرهنگی منطقه 10

وی افزود: شرایط کرونایی باعث شده تا همه چیز فرق کند و فعالیت‌های مستقیم کاهش پیدا کرده و عمده فعالیت‌ها با سمت مجازی شدن پیش رفته است، در این مرکز نیز فعالیت‌ها به همین صورت بوده است. یکی از کارهای جاری که در همه مناطق شهرداری انجام می‌شود بخش کمک‌های مومنانه است که صورت می‌گیرد تا در شرایط سخت که معیشت روزمره بسیاری شهروندان به هم خورده است، کمکی به آنها صورت بگیرد.

حناچی بیان کرد: تشکیلات غیردولتی و غیر وابسته به شهرداری درست شده و با یک بانک اطلاعاتی گسترده تلاش خواهد کرد تا این کمک‌ها را اهل برساند. همکاران همه تلاش خود را به کار بسته اند تا این اتفاق به بهترین نحو ممکن صورت بگیرد.

شهردار تهران در ادامه پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت راه اندازی پردیس قرآنیان(امام هادی) که پیش از این قول راه اندازی آن را داده بود، گفت: در همان زمان هم اعلام کردم که تلاش خواهم کرد تا این مرکز راه اندازی و به عنوان یک مرکز قرآنی شناخته شود. همچنان در حال پیگیری هستیم، البته آن موقع یادمان نبود که قول داده‌ایم، اما به هر حال پیگیری می‌کنیم تا اختصاص پیدا کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا در مورد خالی بودن تهران از اِلِمان‌های قرآنی و برنامه شهرداری برای طراحی یک سری المان‌های قرآنی، گفت: البته خالی نیست، ما به مناسبت‌های مختلف یک سری فعالیت‌ها انجام می‌دهیم حالا شاید مستقیم نباشد، اما به مناسبت‌های مختلف، حوزه سازمان زیباسازی و حوزه فرهنگی شهرداری تهران فعال هستند.

حناچی با اشاره به اینکه در این زمینه تلاش خودمان را به کار خواهیم بست، گفت: ما تنها دستگاه متولی امر تبلیغی نیسیتم، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... نیز در این زمینه وظیفه‌های را دارند، با این وجود ما بیشترین حجم فعالیت‌های گسترده را در سطح شهر داریم و قطعاً برنامه برای این کار داریم.

بر اساس گزارش ایکنا، بخش دوم این بازدید به فرهنگسرای قرآن و فعالیت‌های مختلف این مرکز فرهنگی اختصاص یافت. در ابتدای این بازدید، سعید زکی لو، قاری و مدرس قرآن به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و پس از آن رحیم خاکی، رئیس فرهنگسرای قرآن به تشریح فعالیت‌های این مرکز پرداخت.

خاکی در این بخش ابتدا به بیان تاریخچه کوتاهی از شکل‌گیری فرهنگسرای قرآن پرداخت و گفت: خوشبختانه در دوره‌های گذشته فعالیت‌های شاخص و اثرگذاری در تهران اجرا شده است. از حدود 10 ماه قبل که توفیق خدمت در این مرکز را پیدا کرده‌ام، سعی کرده‌ام فعالیت‌های شاخص گذشته را بازسازی کرده و یک سری فعالیت دیگر نیز طراحی کنیم.

بازدید شهردار تهران از دو مرکز فرهنگی منطقه 10

وی افزود: با توجه به شرایط به وجود آمده، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های حضوری ما تعطیل شده است و در این مدت شروع به بازسازی فرهنگسرا کرده‌ایم و مدد شهرداری منطقه در این امر بسیار روحیه‌ساز بوده است. درخواست کمک برنامه‌ای حدود 300 میلیون تومانی دریافت شد و یک میلیارد تومان هم برای بازسازی در نظر گرفته شده است که از هفته آینده شروع خواهد شد.

رئیس فرهنگسرای قرآن تصریح کرد: با وجود کرونا، فعالیت‌های مرکز به صورت مجازی دنبال شده است، این فعالیت‌ها با کمک دوستانی که جدید به مجموعه اضافه شده‌اند و بخشی از آنها به صورت جهادی همکاری دارند، روند خوبی را طی کرده است.

در ادامه تیزری از فعالیت‌های فرهنگسرای قرآن در سال 1400 و ایام ماه مبارک رمضان پخش شد و پس از آن رحیم خاکی، رئیس فرهنگسرای قرآن به تشریح برنامه‌های اجرایی شده در طول ماه مبارک رمضان پرداخت.

رحیم خاکی بیان کرد: از جمله این فعالیت‌ها اجرای محافل روزانه قرآن کریم با حضور قاریان بین‌المللی بوده که از طریق صفحه اینستاگرامی مرکز به صورت زنده پخش می‌شود و روزانه بین 150 تا 250 بادید آنلاین دارد. راه‌اندازی مجدد جشنواره سراج یکی دیگر از برنامه‌ها بوده است، این جشنواره چند سال متوقف شده بود و ثبت نام برای حضور در آن را تا پایان ماه مبارک رمضان تعیین کرده ایم. این جشنواره ویژه جلسات قرآنی استان تهران است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های جدید که طراحی شده است برنامه «پرتو آسمانی» برای آموزش مفاهیم قرآن کریم است، این برنامه برای سازمان فرهنگی و کارکنان شهرداری تهران است. در این برنامه چهار کتاب تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، تجدید چاپ شده است. در این دوره 16 ساعت آموزش آنلاین برای کارکنان در نظر گرفته شده و برای آنها دوره ضمن خدمت نیز به حساب می‌آید.

رئیس فرهنگسرای قرآن اظهار کرد: یکی از کارهایی که هر روز بر روی سایت فرهنگسرا قرار می‌گیرد برنامه «نسیم وحی» است که موشن‌گرافی مفاهیم قرآنی است. منتخبین هر روز هم جایزه خودشان را در این برنامه دریافت خواهند کرد.

«الهی نامه»، «سفیر آرامش»، «مسابقات مجازی اذان»، «نمایشگاه آثار هنری»، «مناجات»، «پیام وحی»، «باغ دانایی»، «افطاری ساده»، «توزیع اقلام فرهنگی»، «اجرای برنامه برای گرمخانه‌ها»، «توزیع کتاب آموزشی» و ... بخش دیگری از برنامه‌های اجرا شده در ماه مبارک رمضان از سوی فرهنگسرای قرآن بود که رحیم خاکی به تفصیل هر کدام از آنها را تشریح کرد.

همچنین در بخش دیگری از این بازدید، حجت‌الاسلام والمسلمین میثم امرودی، رئیس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران نیز به بیان سخنانی کوتاهی پرداخت و گفت: قرابت خوبی بین بخش‌های مختلف شکل گرفته است، امکان ما از لحاظ مادی بسیار اندک اما از نظر اساتید و بزرگان پُر است.

وی با اشاره به اینکه هر منطقه یک مسئول قرآنی دارد، گفت: به عنوان مثال دبیر روستاها شهرداری منطقه شش است و هر روز در روستاهای اطراف آموزش قرآن، نمایش‌های قرآنی و ... اجرا می‌شود. در حوزه جهادی هم همه فرهنگسراها درگیر کار هستند.

امرودی با اشاره به اینکه هر شب بین 10 تا 20 هزار «پُرس» غذا توزیع می‌شود، گفت: برنامه‌ای با عنوان «شب زنده داران سحر» طراحی شد که در آن مشاغلی همچون پاکبان‌ها، آتشنشان‌ها و بسیاری مشاغل شب کار در زمان سحر به صرف سحری مهمان ما بودند.

رئیس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران بیان کرد: یکی از کارهای ویژه، تشکیل شورای عالی قرآن بود که اساتید برجسته قرآن در حوزه‌های مختلف، در این شورا حضور دارند. مراکز فرهنگی در این منطقه بسیار زیاد است از سوی دیگر جمعیت نیز بسیار ریزبافت است. از نظر زیرساخت‌های فرهنگی نیز این منطقه با وجود دایر بودن جلسات بهترین اساتید کشور، ضعیف است.

شهردار تهران در بخش دیگری از این برخی قرآن‌های منحصر به فرد که در فرهنگسرای قرآن نگهداری می‌شود نیز بازدید کرد.

یادآور می‌شود، در این بازدید حجت‌الاسلام والمسلمین میثم امرودی، معاون فرهنگی، هنری شهرداری تهران، مجید رباطی، شهردار منطقه 10، رحیم خاکی، رئیس فرهنگسرای قرآن، حسین موسوی بلده، رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران و جمعی از مدیران شهرداری منطقه 10 حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha