آینده فعالیت شورای قرآنی شهرداری تهران
کد خبر: 4095061
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
ایکنا بررسی می‌کند؛

آینده فعالیت شورای قرآنی شهرداری تهران

مدیران شورای اسلامی شهر تهران تاکید کردند: شورای عالی قرآن شهرداری تهران با مدیریت جدید، گسترده‌تر به فعالیت خود ادامه خواهد داد و بودجه‌ مناسبی در اختیارش قرار خواهد گرفت.

شورای قرآنی شهرداری تهران با مدیریت جدید و فعالیت گسترده‌تر ادامه پیدا می کندممپس از انتشار گفت‌وگوی ایکنا با سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس پیشین اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران طی هفته گذشته که خبر «حذف شورای عالی قرآن شهرداری تهران» را از سیستم شهرداری و شورای اسلامی شهر داده بود، بر آن شدیم برای پیگیری‌های بیشتر به سراغ مدیران و مسئولان حوزه شهری برویم. هر چند بعد از انتشار این خبر پاسخی از سوی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران داده نشد، اما خبر انتصاب مهدی سیفی به عنوان سرپرست اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران نشان داد، انتشار این خبر تأثیر خود را داشت و شهرداری تهران در پی اصلاح شرایط رسیدگی به امور قرآنی شهر هست.

با این انتصاب آن هم فردی که خود حافظ کل قرآن بوده، سال‌ها اداره مؤسسه قرآنی را برعهده داشته و فعالیت مؤثری برای نوجوانان در عرصه قرآنی داشته است و نیز با فعالیت فرهنگی در فضای مجازی نیز آشناست، امیدواریم شاهد رونق بیش از پیش فعالیت‌های قرآنی در پایتخت باشیم. اما پاسخ به سؤالات بی‌جواب در خصوص عدم تحقق بودجه این شورا و بلاتکلیفی آن به مدت زیاد را همچنان پیگیر هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران، در این باره به ایکنا گفت: شورای قرآن شهرداری تهران، حذف‌شدنی نیست، چراکه رئیس این شورا، شهردار تهران است و صرفاً مدتی فعالیت شورای قرآن معلق بود و معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، نام سرپرست جدید را اعلام کرد.

شورای قرآنی شهرداری تهران با مدیریت جدید و فعالیت گسترده‌تر ادامه پیدا می کندمم

وی در خصوص عدم تحقق بودجه شورای قرآنی شهرداری تهران علی‌رغم مصوبات گفت: از جزئیات این بودجه و مباحث مالی آن آگاهی ندارم، اما تغییراتی در شرح وظایف و عملکرد شورای قرآن ایجاد شده است که باعث می‌شود کار شورا گسترش پیدا کند. البته این‌ها مستلزم زمان هست و گویا بخشی از این اقدامات انجام شده و قرار است تغییراتی در تشکیلات آن رخ دهد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه با معرفی دبیر جدید شورای عالی قرآن شهرداری تهران شرح وظایف و مأموریت‌های جدید این شورا به ایشان ابلاغ خواهد شد، گفت: با این اقدام معلوم شد که عملاً این شورا حذف نشده است و تنها با مدیریت جدید و فعالیت‌های گسترده‌تر به فعالیت خود ادامه خواهد داد که بودجه‌های خوبی را هم برای آن تعریف کرده‌اند.

در ادامه مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سؤال که در زمان تصدی‌گری سیدحسین موسوی‌بلده حکمی مبنی بر پایان کار فعالیتشان به وی ابلاغ نشده و عملا جایگزینی معرفی نشده بود، گفت: این مسئله در اختیار معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران است و باید پاسخ دهند که چرا تا این زمان جایگزین ایشان را اعلام و معرفی نکرده بودند. رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تغییر کرد و این تغییر مبنی بر خوب یا بد بودن فعالیت‌های قبلی نیست. این اقدام که به ایشان برای این تغییر اطلاع نداده بودند به روش‌های خاص مدیر مربوطه بستگی دارد. گاهی برای تغییر یک مدیر مراسمی را برگزار و از وی تجلیل می‌کنند و گاهی ممکن است مدیر مربوطه این کار را انجام دهد و قانونی نیست که حتماً مدیر مربوطه این برنامه را انجام دهد و اطلاع‌رسانی کند.

شورای قرآنی شهرداری تهران با مدیریت جدید و فعالیت گسترده‌تر ادامه پیدا می کندمم

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص بودجه مصوب شورای عالی قرآن و عدم تحقق آن طی سال‌های گذشته تا به امروز گفت: اگر این بودجه مصوب شود، کادرسازی می‌شود و حتما تعلق می‌گیرد. مبلغ دقیق بودجه این شورا را به خاطر ندارم، اما می‌دانم چنین بودجه‌ای وجود دارد و برای امروز هم نیست و از دوره دوم شورای اسلامی شهر تهران چنین موردی مصوب و هم برای مساجد و هم امور قرآنی بودجه تعیین شد.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که سیدحسین موسوی‌بلده، دبیر پیشین اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران، ضمن تکذیب آن به ایکنا گفت: تاکنون ریالی بودجه به فعالیت‌های قرآنی اختصاص نداده‌اند و با خبر شدیم که این بودجه حداقلی را در جای دیگر هزینه کرده‌اند! در حالی که ما بعد از برگزاری چند مسابقه قرآنی در سطح شهرداری تهران هنوز نتوانسته‌ایم حق‌الزحمه دست‌اندرکاران این مسابقات را پرداخت کنیم.

موسوی‌بلده با بیان اینکه شهرداری حتی جوایز و حق‌الزحمه اساتید قرآنی را که در این مسابقات داوری کردند، پرداخت نکرد، گفت: در اقدامی دیگر کارمندان ما را هم اخراج کردند و لغو کار دادند و نه تنها قرارداد آن‌ها را تمدید نکردند، بلکه جایگزینی را هم برای آن‌ها در نظر نگرفتند.

وی با بیان اینکه طی این سال‌ها طرح‌هایی بسیاری آن هم بدون هزینه به شهرداری و شورا در حوزه قرآنی پیشنهاد دادیم که به هیچ وجه از آنها حمایت نشد، گفت: نمونه آن تشویق بچه‌های مسجدی تنها با درج تصاویر آن‌ها به عنوان یک چهره فعال مسجدی و قرآنی در سطح محل بود که به مکبری و فعالیت‌های قرآنی در مساجد مشغول بودند و متاسفانه دریغ از درج یک بنر کوچک و حمایت از این طرح‌ها. در نتیجه همین جریان‌ها باعث شد که امروز قرآن غریب باشد.

دبیر پیشین اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران ادامه داد: متأسفانه بیش از هفت ماه است که حقوقی به ما و کارمندان این بخش پرداخت نشده است. البته درد ما این نیست، بلکه درد ما مهجوریت قرآن در شهرداری و شهر تهران است که به عنوان ام‌القرای جهان اسلام شناخته می‌شود، اما مدیرانش جایگاهی برای اینگونه فعالیت‌ها قائل نیستند.

علیرضا زاکانی

به گزارش ایکنا، چندی پیش شهردار تهران در جلسه شورای اسلامی پایتخت، تهران را ام‌القرای جهان اسلام خواند و با اشاره به اهمیت توجه به رشد و تعالی همه افراد جامعه، تأکید کرد که شهرداری تهران در این دوره هم به فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی اهتمام دارد و هم با غیرت وارد این حوزه خواهد شد، اینکه این مسئله چه میزان به واقعیت نزدیک است، باید بررسی و واکاوی شود.


بیشتر بخوانید؛


اگر مدیران و سیاستگذاران اداره شهر تهران می‌خواهند این شهر به جایگاه ویژه قرآنی دست یابد، باید به تحولات ساختاری و عملیاتی بیندیشند و به حمایت بیش از پیش از فعالیت‌های قرآنی در شهر و رفع معضلات فرهنگی در این حوزه اقدام عاجلی کنند.

گزارش از وهاب خدابخشی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha