شیوه امام صادق(ع) در مناظرات علمی، بهترین الگو برای سیاسیون است
کد خبر: 3975811
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸

شیوه امام صادق(ع) در مناظرات علمی، بهترین الگو برای سیاسیون است

رئیس تبلیغات اسلامی بندرلنگه شیوه امام صادق(ع) در مناظرات علمی را بسیار حائز اهمیت و بهترین الگو برای سیاسیون امروز دانست.

حجت‌الاسلام محمد فولادی، رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان بندرلنگه، در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، ضمن تسلیت شهادت بنیان‌گذار مذهب شیعه، امام جعفر صادق(ع)، اظهار کرد: مذهب شیعه همواره با نام مبارک امام صادق(ع) همراه بوده و به جهت مجاهدت‌ها و تلاش‌های فراوان آن حضرت در تبیین عقاید مذهب و تربیت شاگردان فراوان در جهت ترویج تشیع، مکتب اهل بیت(ع) را مکتب جعفری نامیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه عصر امام صادق(ع) از جنبه سیاسی یکی از دوره‌های مهم تاریخ اسلام به شمار می‌رود، افزود: در آن دوران، وقایع مهمی به وقوع پیوست که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انتقال حکومت و قدرت از بنی‌امیه به بنی‌عباس اشاره کرد. عباسیان که از گذشته با امویان در جنگ و مبارزه بودند، به واسطه سیاست‌های فریبنده خود موفق به کسب قدرت شدند. آنان شعار نهضت شأن را «الرّضا من آل محمد» قرار دادند و خود را از علاقه‌مندان و نزدیکان خاندان پیامبر (ص) معرفی کردند و در مدت کوتاهی، مخالفان خود را از میان برده، به خلافت سلسله اموی پایان دادند.

رئیس تبلیغات اسلامی بندرلنگه ادامه داد: گرچه در ابتدا تصور می‌شد شیعیان از فشارها و شکنجه‌های امویان نجات یافته‌اند، اما خیلی زود چهره واقعی عباسیان آشکار شد. آنان که وعده بازگرداندن خلافت به علویان و اهل بیت(ع) را داده بودند، پس از رسیدن به قدرت، نه‌تنها به وعده‌های خود عمل نکردند، بلکه خاندان پیامبر اکرم(ص) را تحت فشارهای شدید قرار دادند و بدین ترتیب در آزار و اذیت علویان، از بنی‌امیه هم پیشی گرفتند.

فولادی تصریح کرد: از مهم‌ترین اقدامات امام صادق(ع) برپایی کرسی‌های علمی  در جهت گسترش و نشر معارف و علوم اهل بیت(ع) بود. قیام‌ها و شورش‌های متعدد که سرتاسر سرزمین اسلامی را در برگرفته بود، فضای مناسبی را برای امام صادق(ع) پدید آورد تا از سرگرمی حکومت به امورات سیاسی نهایت استفاده بشود و با تأسیس حوزه بزرگ علمی، علوم مختلفی را که برخی از آن‌ها در اسلام سابقه نداشت معرفی کنند.

وی اضافه کرد: حاصل تلاش‌های علمی امام صادق(ع) و جلسه‌های درس ایشان، تعلیم و تربیت 4 هزار شاگرد بود. دانش‌آموختگان محافل علمی، اقدام به جمع‌آوری بسیاری از احادیث متروک و فراموش شده کرده و کتاب‌های بسیاری را تألیف کردند. گردآوری 400 اصل از سوی 400 تن از اصحاب آن حضرت را می‌توان نمونه‌ای از مهم‌ترین اقدامات علمی آن زمان برشمرد.

رئیس تبلیغات اسلامی بندرلنگه عنوان کرد: تعلیم و تربیت شاگردان متخصص یکی دیگر از فعالیت‌های امام صادق(ع) بود. آن بزرگوار از استعداد شاگردان خود به خوبی آگاه بودند و برای هر یک از آنان درخور ادراک و استعدادشان مطالب مهم و دقیق هر رشته علمی را در جلسات خصوصی در میان می‌گذاشتند و به آموزش آنان می‌پرداختند.

فولادی بیان کرد: شیوه امام صادق(ع) در مناظرات علمی بسیار حائز اهمیت است. دقت، متانت و ادب امام به‌گونه‌ای بود که حتی تحسین مخالفان را برمی‌انگیخت. آن بزرگوار بر اساس امور مورد قبول طرف مقابل استدلال می‌کردند و چنان قاطعانه دلایل خود را بازگو می‌فرمودند که طرف گفت‌وگو جز اعتراف به بطلان رأی و نظر خود و تسلیم در برابر امام(ع) راه دیگری نداشت. آن حضرت در مناظره با گروه‌های ملحد، بطلان عقاید آن‌ها را به اثبات می‌رساندند و درک و شناخت صحیحی از توحید و صفات الهی را ارائه می‌فرمودند که این مطلب می‌تواند بهترین الگوی سیاسیون امروز باشد.

وی یادآور شد: بیش از ۳۴ سال تلاش بی‌وقفه امام جعفر صادق(ع) در راه بیان حقایق و معارف دینی، حقیقت دین را که دچار انحرافات بسیاری شده بود بار دیگر زنده کرد و اصول اعتقادی صحیح دین اسلام و مذهب تشیع تبیین شد. این حرکت عظیم علمی سبب شد تا هرگونه شک و شبهه پیرامون مسائل دینی رخت بربندد و در پی پاسخ‌های روشن و کافی، به حاشیه رانده شود.

انتهای پیام
captcha