لزوم استفاده از ظرفیت‌های خیرین در راستای رونق فعالیت‌های دینی و فرهنگی
کد خبر: 3976279
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲

لزوم استفاده از ظرفیت‌های خیرین در راستای رونق فعالیت‌های دینی و فرهنگی

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: با توجه به ظرفیتی که خراسان رضوی در حوزه وقف و خیریه دارد، از این‌رو باید از ظرفیت‌های خیرین و مشارکت‌های مردمی در استان در جهت رونق فعالیت‌های فرهنگی، هنری و دینی استفاده کرد.

لزوم استفاده از ظرفیت‌های خیرین در راستای رونق فعالیت‌های دینی و فرهنگیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یوسف امینی، سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، امروز 18 خردادماه، در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در محل این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: محورهای اساسی و راهبردها و برنامه‌های کلی که موردنظر است، این اداره کل آن‌ها را پیگیری و عملیاتی‌ سازد، اشاره می‌کنم. حوزه فرهنگ فرهنگ و هنر، حوزه سهل و ممتنع‌هاست و نوعی هم حوزه فرهنگ جذابیت‌های خاص خود را دارد و همه انسان‌هایی که در جامعه حضور دارند، به‌نوعی تاثیرگذار و هم تاثیرپذیر بر این حوزه هستند.

وی ادامه داد: ما در اولین قدم به‌عنوان یک راهبرد سعی داریم که هم شناسایی و هم تمرکز بیشتری بر شرح وظایف تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم. طبق قانونی که وجود دارد، ۳۶ نوع مجوز در وزارت فرهنگ و تارشاد اسلامی به اقتضائات مختلفی صادر می‌شود، در حقیقت این‌ها ابزارهایی هستند که وظیفه تحقق اهداف را دارند و در مقابل نیز حدود 37 وظیفه خاص و تخصصی هم بر عهده ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شده که طبیعتا اجرای این سیاست‌ها و شرح وظایف از طریق اعمال سیاست‌های فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی با استفاده از ابزارهای موجود که همان مجوزهایی است که در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، صادر می‌شود.

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: لذا ما نگاهمان این ‌است که مجوزهایی که صادر و فعالیت‌های فرهنگی و هنری که تعریف می‌شود، طبیعتا باید به سمت تحقق شرح و ظایف و اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حرکت کنیم. یعنی ابزارها و فعالیت‌ها باید برای تحقق اهداف باشند، از این‌رو این امر را در برنامه‌های اجرایی، فعالیت‌ها و رویدادهایی که شکل می‌گیرد و مجوزهایی که صادر می‌شود، به عنوان یک رویکرد کلی و راهبرد موردنظر است که به این سمت حرکت کنیم که البته تاکنون هم اینگونه بوده است، اما در ادامه باید با تمرکز بیشتری این روند ادامه داشته باشد.

امینی عنوان کرد: در حال حاضر در خراسان رضوی 4416 مرکز فرهنگی، هنری، آموزشگاه آزاد هنری، انتشارات، نگارخانه‌ها و تمام مراکز فرهنگی که از ارشاد مجوز گرفته‌اند، در حال فعالیت است‌، از این‌رو این مراکز، به‌عنوان بخش غیردولتی در سطح جامعه به‌عنوان بازوی اجرایی اداره‌کل ارشاد اسلامی، در راستای تحقق این شرح وظایف و سیاست‌ها هستند.

نگاه هدایتی، حمایتی و نظارتی اداره ارشاد به برنامه‌ها

وی اظهار کرد: بنابراین در این اداره‌کل با این نگاه و رویکرد، برنامه‌ها و فعالیت‌ه، حول سه محور اصلی هدایت که منظور سیاست‌گذاری‌ها تبیین راهبردها و سیاست‌های کلان و برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب و برنامه‌های ششم توسعه و همه برنامه‌هایی که به‌صورت خاص برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرح وظیفه‌ای تعیین شده است، دنبال می‌کنیم.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: در حقیقت این سه محور مکمل فعالیت‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های کلی است که همزمان با هم انجام و پیگیری خواهد شد. در همین راستا بحث تعامل و گفت‌وگوی مستقیم با اصحاب فرهنگ و هنر به‌عنوان یک سیاست در برنامه اجرایی در برنامه‌ها قرار خواهد گرفت. ماهیت و ساختار وزارت ارشاد تعاملی و دو طرفه است و اصولا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی دارد که با اصحاب فرهنگ و هنر تعامل و گفت‌وگو داشته باشد.

امینی گفت: همواره بحث گفت‌وگو نیز به‌عنوان یکی از راهبردهای دکتر صالحی در دوره‌ای که به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند، قرار داشت و حرکت‌ها و برنامه‌های خود را با همین نگاه و رویکرد پیش بردند و لذا ما هم این سیاست را دنبال خواهیم کرد و سعی خواهیم کرد که بیشترین ارتباط و گفت‌وگوی مستقیمی را با انجمن‌های فرهنگی هنری، هنرمندان و طیف‌های مختلفی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتبط هستند هم در مرکز استان و هم در شهرستان‌هاست، داشته باشیم.
سپردن فعالیت‌ها به بخش غیردولتی

وی خاطرنشان کرد: راهبرد دیگری که در نظر داریم به آن توجه داشته باشیم، تقویت نهادهای میانی و کاهش تصدی‌گری و سپردن فعالیت‌ها به بخش غیردولتی است که با یک نگاه چند جانبه‌ای که صورت می‌گیرد، هم بحث توانمندسازی و هم اعتماد به جامعه فرهنگی و هنری را در بر خواهد داشت. همچنین ما نگاهمان این است که در ادامه برنامه‌های گذشته تا آنجایی که قانون اجازه می‌دهد و امکان داشته باشد، برنامه‌ها را به انجمن‌های فرهنگی و هنری واگذار کنیم.

توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر استان

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: محور بعدی نیز بحث توجه به توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر، کسب و کارهای فرهنگی و هنری، صنایع خلاق و حمایت از تولیدات فرهنگی است. درحال حاضر نیز بیش از پیش نیاز به این موضوع احساس می‌شود. ما در مرحله تئوری و نظری موارد زیادی مطرح می‌شود. با آسیب‌‎شناسی که انجام شده، باید مسائل فرهنگی را از مرحله تئوری و نظری به سمت تولید سوق دهیم و این محصول تولید شده می‌تواند در قالب کتاب، فیلم سینمایی و یا هر موضوع دیگری که توسط هنرمند خلق شده، باشد. در حقیقت جامعه از طریق تولیدات است که با فکر، ایده و اندیشه یک هنرمند آشنا می‌شود.

امینی اظهار کرد: محور پنجم نیز تمرکززدایی از مرکز و توجه به شهرستان‌ها نیز به عنوان یکی از راهبردهای موردتوجه این اداره‎کل است و ضرورت دارد که ما در برنامه‌ها بحث عدالت فرهنگی و ایجاد توازن در توزیع فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی را در مرکز استان و شهرستان‌ها رعایت کنیم. از این‌رو سعی داریم که این نگاه خود را تقویت کنیم و از این مسئله نیز غافل نشویم و همواره این نگاه را برای خود به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار دهیم.

استفاده از ظرفیت‌های شهرستان‌های استان

وی خاطرنشان کرد: اخیرا در جریان رویدادی که برای شناسایی شهرهای خلاق فرهنگی و هنری در سطح کشور انجام شد، برخی از شهرستان‌های استان مقام کشوری را از آن خود کردند. با توجه به ظرفیت‌های فراوانی که در استان وجود دارد، شهرستان‌های نیشابور و تربت‎حیدریه با توجه به ویژگی‌های خاصی که از آن برخوردار هستند، در حوزه ادبیات به عنوان شهر خلاق ادبیات شناخته شدند، همچنین شهرستان قوچان در حوزه موسیقی، و مشهد در حو‌زه رسانه موفق شدند امتیازاتی را در این جشنواره کسب کنند.
سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حقیقت شهرستان‌های ما از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردار هستند که می‌توان آن‌ها را در حوزه‌های خاصی برجسته کرد و در سطح ملی مورد استفاده قرار داد. خوشبختانه امتیاز و مزیتی که در استان از آن برخودار هستیم، این است که داشته‌های فرهنگی که در گذشته وجود داشته، تداوم پیداکرده است و ما امروزه شاهد این تداوم و استمرار فرهنگی و هنری هستیم.

امینی اظهار کرد: یکی دیگر از راهبردهای موردنظر، توجه به برنامه‌ریزی برای کشف استعدادهای جوان و در ادامه نیز پرورش این استعدادهاست که در حقیقت برنامه‌هایی با نگاه جوان محور و شناسایی استعدادهای جدیدی صورت گیرد. لذا میدان دادن به جوانان در حوزه های فرهنگ و هنر نیز از جایگاه خاصی برخوردار است.

وی عنوان کرد: توجه به هنرمندان و حمایت از آن‌ها نیز یکی دیگر از این راهبردهاست. با توجه به آسیب‌هایی که طی دو سال اخیر با توجه به شیوع کرونا به این حوزه وارد شد، این حمایت‌ها در حد قابل توجهی وجود داشت در سطح استان و ان‌شاءالله که این حمایت‌ها تداوم داشته باشد. همچنین برای عضویت هنرمندان در صندوق اعتباری هنر پیگیری خواهد شد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: در سال گذشته حدود ۵۸ میلیارد و 996 میلیون تومان در قالب تسهیلات مختلف به مشاغل مختلف فرهنگی و هنری از طریق صندوق‌هایی که معرفی شدند حمایت انجام گرفت. حدود 1712 هنر کارت تا کنون برای هنرمندان خراسانی از طریق صندوق اعتباری هنر صادر شده و این کار در حال ادامه است. امیدواریم که به گونه‌ای عمل کنیم که همه هنرمندان عضویت در صندوق اعتباری هنر را داشته باشند و از تسهیلات این صندوق نیز حمایت کنند. حدود ۵ میلیارد و ۱۶۲ میلیون تومان کمک مستقیمی بود که در سال گذشته از طریق صندوق اعتباری هنر به هنرمندان استان به صورت کمک اختصاص پیدا کرده است.

امینی اظهار کرد: ایجاد اشتغال جدید در سال ۹۸ و ۹۹ به دلیل تعطیلی مراکز فرهنگی-هنری ناشی از کرونا انجام شد، در عین حال سامانه رصد که مرکزی برای ثبت اشتغال از جمله برنامه‌هایی است که از طریق مراکز فرهنگی-هنری نسبت به اشتغال فرهنگی در سطح استان به عنوان یک برنامه پیگیری خواهد شد.

همکاری بین بخشی اداره‌کل ارشاد با سایر دستگاه‌ها

وی خاطرنشان کرد: محور بعدی که باید به آن اشاره کرد، استفاذه از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها و یا همکاری بین بخشی بین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های دیگر از طریق تفاهم‌نامه و روش‌های دیگری که بتوانیم ظرفیت‌های موجود در سایر

دستگا‌ها را برای استفاده اصحاب فرهنگ و هنر ایجاد کنیم.

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری مشهد شد و کمک‌هایی نیز صورت گرفت و در سال جاری نیز تفاهم‌نامه اجرای طرح خیابان هنر را با سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد منعقد کردیم که روز چهارشنبه 19خردادماه، اولین مورد نمایشگاه خیابان هنر در خیابان جانباز افتتاح می‌شود.

امینی اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌های کاری نیز با دانشگاه فردوسی و حوزه‌های علمیه و سایر مراکزی که در سطح استان وجود دارند، به شکل مختلف هم انجام شده و انجام خواهد شد تا بتوانیم از ظرفیت‌های بین بخشی در جهت هم‌افزایی حمایت‌ها استفاده کنیم.
وی محور بعدی را برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت خیرین و مشارکت‌های مردمی برای رونق فعالیت‌های فرهنگی، هنری و دینی عنوان کرد و گفت: با توجه به نیات واقفین این کار قابل انجام است، لذا نیاز به برنانه‌ریزی دارد، این در حالی است که خراسان رضوی از روحیه بالایی در حوزه وقف برخوردار است و طبیعتا یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند، بحث مراکز خیریه و حوزه وقف است.

صادرات کالاهای فرهنگی و کمک به تقویت این امر

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: محور پایانی نیز بحث صادرات کالاهای فرهنگی و هنری است که یکی از مصداق‌های حمایت از توسعه کسب و کارهای فرهنگی است. در حقیقت ما ظرفیت‌های زیادی در استان به ویژه در حوزه نشر و محصولات چاپی داریم. این در حالی است که خوشبختانه در طی چند سال گذشته تسهیلاتی که انجام گرفت شاهد رونق در حوزه صادرات کتاب و کالاهای هنری و عمدتا محصولات چاپی هستیم.

امینی بیان کرد: حدود هزار و 544 میلیارد تومان ‌در سال گذشته محصولات چاپی در استان سفارش داده شده که به هر حال یک نوع ارزآوری را برای استان داشته است و توانسته گره‌گشایی کند. با این وجود همواره برخی از آمار و ارقام نشان می‌دهد که اگر به حوزه‌های فرهنگی و هنری نگاه وسیعی وجود داشته باشند صادرات فرهنگی خوبی خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: با ریل‌گذاری برنامه‌ها به سمت حمایت تا حدودی به بهبود عملکرد فعالیت‌های مراکز فرهنگی و هنری و همچنین مراکز قرآنی که به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده بودند، کمک خواهد کرد. البته حرکت مجدد این فعالیت‌ها سخت خواهد بود، اما با توجه به سیاست‌هایی که تعریف شده و تفاهم‌نامه‌هایی که صورت گرفته است سعی خواهیم کرد که به حل این موضوعات تا آنجایی که می‌توانیم کمک کنیم.
کاندیداهای شورای شهر باید تخصص و تعهد لازم را داشته باشند

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص برنامه‌های اداره ارشاد در جهت افزایش مشارکت در انتخابات و همچنین موضوع انتخابات شورای شهر و روستا گفت: انتخابات موضوع ملی است و وظیفه اول ما این است که ما خودمان در این انتخابات شرکت کنیم و وظیفه دوم ما نیز این است که مردم را تشویق به شرکت در انتخابات کنیم، زیرا ماهیت و هویت جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب اسلامی بر مبنای مردم‌سالاری بوده است.

امینی با اشاره به انتخابات شورای شهر و روستا نیز بیان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر ششمین دوره انتخابات را تجربه می‌کنیم نسبت به انتخابات دیگر تجربه کمتری دارد اما از جمله مواردی است که بیشترین ارتباط را نمایندگان شوراهای شهر و روستا با مردم دارند و ارتباط مستقیمی که اعضای شورای اسلامی شهر مشهر و روستا با مردم دارند بسیار ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد: طبیعتا کمیسیون‌هایی که شوراهای اسلامی شهر و روستا تشکیل می‌شود، می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. در حقیقت این نیاز و ضرورت احساس می‌شود، افرادی که خودشان را در معرض کاندیداتوری و انتخابات قرار داده‌اند کار بسیار ارزشمندی است اما باید تخصص و تعهد لازم را داشته باشند. همواره افرادی که در شورای اسلامی حضور پیدا می‌کند باید به صورت تخصصی وارد موضوع انتخابات شهر و روستا شوند و شناختی لازم و برنامه لازم برای رفع مشکلات موجود را داشته باشد و بتواند در جهت رفع این مشکلات گام‌های موثری بردارد.

انتهای پیام
captcha