خطر بازگشت گروه تروریستی داعش
کد خبر: 3976558
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
هشدار دیدبان الازهر:

خطر بازگشت گروه تروریستی داعش

دیدبان الازهر برای مبارزه با افراط‌گرایی در آخرین گزارش خود با استناد به اطلاعات منتشر شده از سوی مراکز معتبر بین‌المللی و دولت‌های غربی، نسبت به قدرت‌گیری و بازگشت گروه داعش با قدرت بیشتر هشدار داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الاهرام، دیدبان الازهر در آخرین گزارش خود که درباره آینده گروه تروریستی داعش است، هشدار داده که با وجود خسارات فراوانی که این گروه در مارس سال 2019 در سوریه متحمل شد، اعضای این گروه همچنان مشغول عضوگیری به منظور انجام عملیات تروریستی در مناطق مختلف هستند.

این دیدبان افزوده است که گزارش مرکز مطالعات امنیتی اتحادیه اروپا نیز این موضوع را تائید می‌کند.

در این گزارش ذکر شده است که با توجه به اینکه داعش موفق به جذب 27 هزار عضو جدید از بین کودکان و نوجوانان و فرزندان تروریست‌ها و همچنین طرفداران خود کرده است که بعضی آن‌ها همچنان در پادگان‌هایی در سوریه به سر می‌برند، همچنان خطر بازگشت این گروه تروریستی وجود دارد. در میان اعضای جدید داعش 600 شهروند اروپایی نیز هستند.

در این گزارش علاوه براین آمده است که بازپس‌گیری سرزمین‌هایی که از سوی داعش اشغال شده بود، به هیچ عنوان مانعی برای توسعه فعالیت‌های آن نبوده است، بلکه این گروه توانسته است تا با تجدید سازمان خود و تمرکز بر مفهومی انحرافی از جهاد اعضای جدیدی را جذب و اهداف جدیدی از جمله حمله به اروپا را برای خود تعریف کند.

گزارشی از دولت انگلیسی نیز حاکی از آن است که در طول 12 ماه گذشته میزان سربازگیری گروه تروریستی داعش از کودکان در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، 7 درصد افزایش یافته است.

بسیاری از این کودکان در دوره حکومت داعش بر این سرزمین‌ها متولد شده و در میان جنگ‌های این گروه پرورش یافته‌اند. دیدبان الازهر تأکید می‌کند که توجه داعش به کودکان امری جدیدی نیست و این گروه از ابتدا از کودکان به عنوان عوامل انتحاری یا با اهداف جاسوسی استفاده می‌کرده است.

با توجه به این اقدامات داعش، به زودی باید منتظر شروع حملات جدید از جانب این گروه بود. ازاین‌رو دیدبان الازهر بر ضرورت تداوم تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با این معضل جهانی تأکید کرده است. همچنین در این گزارش تأکید شده که مبارزه با گروه داعش نباید تنها به جنبه‌های نظامی محدود شود، بلکه باید شامل جنبه‌های فکری و دینی و همچنین افزایش نقش مؤسسات دینی معتبر در این مبارزه و حمایت برنامه‌های بازپروری کودکان و نوجوانان بازمانده از این گروه نیز باشد.

انتهای پیام
captcha