نقش معلمان در علاقه‌مندی به آموزش قرآن / زكات علم را بپردازید
کد خبر: 3976823
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
دانشجومعلمان قرآن از تجربیات خود می‌گویند؛

نقش معلمان در علاقه‌مندی به آموزش قرآن / زكات علم را بپردازید

دانشجویان شرکت‌کننده در دوره دانشجومعلم قرآن که به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و جهاددانشگاهی برگزار شد، نقش معلمان در ایجاد انگیزه برای فعالیت‌های قرآنی و آموزش آن به دیگران را مهم خواندند.

از تأثیر معلمان در ایجاد علاقه به فعالیت‌های قرآنی تا انگیزه برای آموزش به اطرافیاننازنین‌زهرا عبدولی، دانشجوی رشته کامپیوتر از شرکت‌کنندگان طرح دانشجومعلم قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در مورد کیفیت این دوره‌ها اظهار کرد: مطالب ارائه شده و نحوه برگزاری عالی بود. پیش از شرکت در این طرح احساس می‌کردم به فراگیری قواعد تجوید نیاز دارم و از کودکی به روخوانی و روان‌خوانی قرآن علاقه داشتم و این دوره‌ من را به خواسته‌ام رساند.

وی با اشاره به اینکه پیش از شرکت در طرح دانشجومعلم قرآن کمی با تجوید آشنایی داشتم، ابراز کرد: فکر می‌کردم اطلاعات خوبی در حوزه علوم قرآن دارم اما با شرکت در این دوره‌ها مطالبی را آموختم که پیش از این در چیزی در مورد آن‌ها نشنیده بودم و اطلاعات جدیدی به دست آوردم و با منابع حدیثی مختلف در بخش سبک زندگی آشنا شدم.

این دانشجو با اشاره به اینکه این دوره‌ها در رشد فردی هم تأثیرگذار بود، بیان کرد: با انگیزه و مهارتی که در این دوره‌ها پیدا کردم تصمیم دارم با اخذ مدرک در دارالقرآن مشغول به کار شوم. البته در حال حاضر نیز برای فرزندانم و اهالی محل تدریس می‌کنم. تعدادی از این بچه‌ها بسیار در روخوانی قرآن ضعیف بودند اما اکنون هم علاقه‌ و هم مهارت آن‌ها تقویت شده است.

برنامه‌ریزی دوره‌های قرآنی در تابستان

حلیمه رستم‌زاده، از سمنان دیگر دانشجومعلم قرآن، با ابراز رضایت از کیفیت این طرح تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم زمان‌بندی چنین دوره‌هایی برای فصل تابستان انجام شود؛ چراکه در این ایام دانشجویان فراغت بیشتری دارند و بهتر می‌توانند روی مطالبی که ارائه می‌شود، تمرکز کنند و حتی تداخلی با کلاس‌های دانشگاه نیز پیش نمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه طرح دانشجومعلم قرآن به کسب مهارت‌های تدریس کمک بسیاری کرده است، ادامه داد: این دوره‌ها با بهره‌گیری از اساتید مجرب در انتقال تجربیات به دیگران تأثیر زیادی دارد و انگیزه شرکت‌کنندگان را برای اینکه آموخته‌های خود را به افراد دیگر جامعه آموزش دهند افزایش داده است. حافظ 20 جزء قرآن هستم و معتقدم باید زکات علم که یاد دادن آن به دیگران است را پرداخت کرد. از طریق این دوره‌ها اطلاعات خوبی کسب کردم که با چه روشی اطلاعات مفیدی به افراد بیاموزم.

رستم‌زاده با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی دوره‌ها در ابتدا خیلی خوب بود، یادآور شد: برای کلاس‌ها گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شد و اطلاعات کلاس‌ها از طریق آن‌ها بیان می‌شد اما برخی از پیام‌های مهم لابه‌لای پیام‌های متعدد شرکت‌کنندگان گم می‌شد و باعث شد از جلسه نخست کلاس بی‌اطلاع باشم. فکر می‌کنم اگر پیام‌های مهم از طریق پیامک به اطلاع دانشجویان برسد، بهتر باشد.

حفظ قرآن همراه با تدبر

سحر عبداللهی، دانشجوی رشته شیمی نیز ابراز کرد: اساتید دوره‌ها و سرفصل‌های ارائه شده عالی و کاربردی بود. به عنوان یک دانشجو از قبل اطلاعاتی در حوزه علوم قرآنی داشتم اما اساتید با تدریس خوب، معرفی کتاب‌ها و فایل‌هایی که ارائه می‌کردند، دانش قبلی شرکت‌کنندگان تکمیل شد و رابطان پاسخ‌گوی سؤالات بودند.

وی با اشاره به اینکه جلسات روزی سه مرتبه تکرار می‌شد و دانشجویان می‌توانستند در هر ساعتی که مقدور است، در جلسات حضور یابند، اظهار کرد: در هیچ کدام از کلاس‌های دانشگاهی چنین امکانی فراهم نیست و کلاس‌ها تکرار نمی‌شود و اگر دوره‌های تکمیلی برگزار شود، مایل به ادامه حضور در آن‌ها هستم.

این دانشجو با اشاره به اینکه دوره‌های دانشجومعلم قرآن تأثیر به‌سزایی در رشد فردی، اخلاق و رفتار خود با دیگران دارد، بیان کرد: این کلاس‌ها در ایجاد انگیزه برای فعالیت‌های قرآنی نقش مهمی داشت. از مدتی پیش حفظ قرآن را آغاز کردم و این دوره‌ها باعث شد با علاقه بیشتری به این کار اقدام کنم و علاوه بر حفظ، ترتیل قرآن و تدبر در آن را نیز مورد توجه قرار دهم.

وی با بیان اینکه این دوره‌ها رایگان بود، افزود: بسیاری از دوره‌های مجازی و دریافت مدرک کلاس‌ها دارای هزینه هستند اما قرآن باید به نحوی نشر داده شود که به استفاده از مطالب قرآنی و فعالیت در این بخش ترغیب شوند.

علاقه‌مندی به تدریس علوم قرآن

مریم ملکی دیگر دانشجوی شرکت کننده در دوره دانشجومعلم قرآن، با ابراز رضایت از مباحث این دوره‌ها تصریح کرد: پیش از این در دوره‌هایی شرکت کرده بودم و مطالب این کلاس‌ها باعث شد هم آموخته‌ها قبلی مرور شود و هم اطلاعات جدیدی را یاد بگیرم. به دلیل مشکل در اینترنت نتوانستم برخی از کلاس‌ها را به شکل آنلاین مشاهده کنم و از طرفی امکان دانلود فایل ضبط شده کلاس‌ها نیز وجود نداشت.

وی موضوع طرح درس و زیرمجموعه‌های آن را یکی از مطالب کاربردی این دوره‌ها دانست و گفت: در این کلاس با فنون تدریس، نحوه شروع مطالب و ارائه سرفصل‌ها آشنا شدیم و با وجود اینکه رشته تحصیلی‌ام فقه و مبانی حقوق است، علاقه‌مند به تدریس علوم قرآن به سایرین شده‌ام و اطلاعات مفیدی در این دوره‌ها کسب کردم.

ملکی با اشاره به اینکه اساتید این دوره‌ها بسیار با اخلاق و حرفه‌ای بودند، تصریح کرد: به دلیل زحمت اساتید و اخلاق خوبی که داشتند علاقه من به قرآن بیشتر شد و متوجه شدم یک معلم چقدر می‌تواند در زندگی افراد تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام
captcha