فعال شدن «دیده‌بانان پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی» در کردستان
کد خبر: 3978869
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲

فعال شدن «دیده‌بانان پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی» در کردستان

رئیس کل دادگستری استان کردستان از فعال شدن «دیده‌بانان پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی» در استان کردستان خبر داد و گفت: دو هزار و 50۰ نفر در سامانه سجام در استان کردستان ثبت‌نام کرده و هزار و ۵۰۰ نفر هم به صورت گمنام فعالیت دارند.

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی، رئیس کل دادگستری استان کردستان امروز، 30 خردادماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان ضمن تبریک و تقدیر از مردم استان برای خلق حماسه‌ای دیگر اظهار کرد: امیدواریم که مسئولان و منتخب مردم بتوانند با تشکیل یک دولت انقلابی حضور مردم را اجابت کرده و خدمتگزار مردم شریف ایران باشند.

وی با گرامیداشت هفته قوه قضائیه و شهیدان انقلاب اسلامی افزود: به فرموده پیامبر اکرم(ص) «هر کس داد ستمدیده‌ای را بگیرد با من هم‌نشین می‌شود»، لذا امید است با عملکرد صحیح در دستگاه قضا بتوانیم داد مظلوم و حق مردم را بگیریم و مصداق این سخن پیامبر اسلام باشیم.

رئیس کل دادگستری استان کردستان بیان کرد: ارزش هر حکومت و نظامی به اجرای عدالت است که ظهور و بروز آن در هر حکومتی از طریق دستگاه قضایی آن حکومت است، عدالت اساس کار طیبه حیات انسان است و اجرای آن از وظایف اصلی دستگاه قضایی است.

راه‌اندازی دفتر مشارکت نهادهای مردمی

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در دستگاه قضایی استان کردستان ادامه داد: در باب پیشگیری و اجتماعی، دفتر مشارکت نهادهای مردمی راه‌اندازی شده و تاکنون ۱۷۰نهاد مردمی در این راستا اعلام همکاری کرده و ۱۵ جلسه توجیهی و کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف تشکیل شد.

حجت‌الاسلام حسینی از فعال شدن «دیده‌بانان پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی» در استان کردستان خبر داد و گفت: دو هزار و 50۰ نفر در سامانه سجام در استان کردستان ثبت‌نام کرده و هزار و ۵۰۰ نفر هم به صورت گمنام فعالیت دارند.

وی با اشاره به آمار گزارش‌های واصله این دیده‌بان‌ها بیان کرد: تا کنون یک‌هزار گزارش به سامانه دیده‌بانان پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی ارسال و از این تعداد نیز ۶۰۰ گزارش آن ارجاع داده شده است.

رئیس کل دادگستری استان کردستان برگزاری کارگاه‌های مختلف، اقدامات پیشگیرانه انتظامی در حوزه‌های حاشیه‌نشینی، قاچاق کالا و ارز و نقاط حادثه‌خیز محورهای مواصلاتی استان را از سایر اقدامات پیشگیرانه امنیتی و نظامی دستگاه قضایی استان ذکر کرد.

وی بیان کرد: در سال ۹۹ بیش از ۳۷۱ هزار پرونده به دستگاه قضایی استان وارد شده و بیش از ۳۷۴ هزار پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است که علاوه بر پرونده‌های ورودی دو هزار و ۸۰۰ پرونده بیشتر مورد بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام حسینی در مقایسه دوماه امسال با سال گذشته افزود: دادگستری استان کردستان در دو ماه اول سال گذشته ۴۸ هزار پرونده ورودی داشته که این رقم در دو ماه اول امسال به ۶۲۰۰۰ پرونده رسیده است.

وی در دادگستری استان کردستان هیچ پرونده ثبت نشده‌ای وجود ندارد و این در حالیست که طی سال‌های گذشته این روند متفاوت بوده و مشکلاتی به دنبال داشت، اما امسال با ثبت همه پرونده‌ها رشد ۲۹ درصدی در زمینه ورودی پرونده‌ها به دادگستری را داشتیم.

رشد 60 درصدی پرونده‌های بایگانی شده

رئیس کل دادگستری استان کردستان الکترونیکی شدن پرونده‌های دادگستری استان کردستان را اقدامی مهم در دستگاه قضایی استان دانست و یادآور شد: ۱۹۸ هزار پرونده راکد در سال گذشته بایگانی شده و در دو ماه اول امسال نیز ۲۸5 هزار پرونده بایگانی راکد الکترونیکی شده که رشد ۶۰ درصدی دارد.

وی نصب ۱۵۰ تجهیزات ویدئو کنفرانس و برگزاری ۲۵۰۰جلسه آنلاین با زندانیان استان را از دیگر اقدامات دادگستری استان در راستای خدمات الکترونیکی ذکر کرد و گفت: ۹۲ درصد ابلاغ های دادگستری استان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام حسینی افزود: در طرح پایش زندانیان رتبه سوم را در سطح کشور به دست آورده و در فروردین ماه در رشد و بهبود شاخص‌های زندان نسبت به مدت مذکور در سال گذشته ۱۹درصد رشد داشته است.

وی از رشد۱۲۰درصدی کمک های مردمی به آزادی زندانیان در جشن گلریزان نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: امسال در جشن گلریزان حدود سه میلیارد تومان کمک‌های مردمی جمع‌آوری شد که حدود ۱۲۰درصد نسبت به سال گذشته رشد دارد.
به گفته رئیس دادگستری استان کردستان، در سال جاری کاهش ۳۲درصدی وروردی به زندان، رشد ۱۵۶درصدی آمار اشتغال زندانیان، رشد ۴۴ درصدی عفو استان را از دیگر ادقدامات مهم در حوزه زندان ذکر کرد.
وی به برگزاری جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی و حفظ حقوق بیت المال استان اشاره کرد و گفت: 44.5 هکتار از اراضی راه و شهرسازی، ۷۶۲ هکتار از اراضی منابع طبیعی، ۲۹هکتار از اراضی بستر رودخانه و سه هکتار از اراضی باغی و زراعی آزادسازی و بر برداشت‌های غیر مجاز آب نیز نظارت مستمر شده است.

با بر هم زنندگان آسایش مردم برخورد جدی می‌شود

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با فساد وزارت اطلاعات، استان کردستان را استان برتر در حوزه مبارزه با زمین خواری اعلام کرده است، تأکید کرد: برخورد با اراذل اوباش در اولویت کار دستگاه قضایی استان کردستان قرار دارد و با بر هم زنندگان آسایش مردم برخورد جدی می‌شود.

وی به نحوه برخورد با تخلفات صورت گرفته از سوی برخی کاندیداهای شورای شهر در روز انتخابات اشاره کرد و گفت: در زمینه احراز هویت در این دوره، دستگاه قضا ورود جدی‌تری داشت و حتی برخی رد صلاحیت‌ها اعتراضات زیادی به دنبال داشت؛ طی جلسات قبلی اعلام شده که بعد از انتخابات مستندات موارد رد صلاحیت شده‍ها به دستگاه قضا برای استعلام ارسال شود تا مفاسد و تخلفات این افراد در دوره عضویت خود در شورا مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس دادگستری استان کردستان اظهار کرد: در حوزه تخلفات انتخاباتی، باید هم برخورد با تخلفات و جرائم انتخاباتی را رصد و هم مشارکت حداکثری را مدیریت می‌کردیم؛ که برای تحقق این امر پیشنهاد شد، مدیریت‌ها از تذکر شروع شده و در صورت لزوم تا بازداشت ادامه پیدا کند.

وی یادآور شد: هنوز آمار مشخصی از پرونده‌های تشکیل شده در خصوص تخلفات انتخاباتی وجود ندارد اما رسیدگی به این امور در اولویت قرار دارد.

انتهای پیام
captcha