ضرورت جدی گرفتن علایم گرمازدگی / راهکارهای پیشگیری
کد خبر: 3979770
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸

ضرورت جدی گرفتن علایم گرمازدگی / راهکارهای پیشگیری

یک متخصص طب سنتی در چهارمحال‌وبختیاری گفت: جدی گرفتن علایم گرمازدگی اهمیت بالایی دارد، بنابراین لازم است درصورت ظاهر شدن این علایم در فرد اقدامات مورد نیاز انجام شود چون عدم توجه به آن ممکن است منجر به بروز تشنج و مشکلات حاد در شخص شود.

سید ابوالفتح شیرمردی، متخصص طب سنتی در چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، درخصوص راهکارهای طب سنتی برای پیشگیری از بروز گرمازدگی، اظهار کرد: طب سنتی معمولا براساس مزاج افراد راهکار ارائه می‌کند چون افرادِ دارای مزاج گرم و تر یا دموی‌ها و گرم و خشک یا صفراوی‌ها بیشتر مستعد گرمازدگی هستند.

شیرمردی افزود: بر این اساس، افراد دارای مزاج دموی و صفراوی نیاز به مراقبت بیشتری در برابر گرمازدگی دارند، انجام حجامت یکی از اقدامات موثر برای این افراد است که می‌توانند قبل از شروع فصل گرما انجام دهند چون طبع حجامت سرد و تر است به همین دلیل می‌تواند کمک بسیاری به جلوگیری از بروز گرمازدگی در افراد کند.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به گرم و خشک بودن مزاج تابستان، به افراد توصیه می‌شود از خوردن غذاهای گرم و خشک پرهیز کنند و مصرف ادویه‌جات، فلفل و زنجبیل را به حداقل برسانند.

راهکارهای پیشگیری از بروز گرمازدگی

شیرمردی عنوان کرد: مصرف میوه‌های خنک مانند هندوانه، خیار، آلبالو و هلو به دلیل طبع سردی که دارند در پیشگیری از گرمازدگی بسیار مفید است همچنین استفاده از عرقیات گیاهی مانند عرق کاسنی، عرق بیدمشک، عرق شاه‌تره و یا مخلوط این عرقیجات با یک‌دیگر در فصل گرما از اهمیت بالایی برخوردار است.

این متخصص طب سنتی اضافه کرد: برای جلوگیری از بالا رفتن سریع دمای بدن و تبدیل بدن به حالتی که از گرما تأثیر منفی نگیرد، مصرف شربت‌های آبلیمو، به لیمو، سکنجبین، خاکشیر، تخم‌شربتی و مخلوط خاکشیر و آبلیمو بسیار تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: از علائم گرمازدگی می‌توان به عدم تعریق، خشک و داغ شدن پوست بدن فرد، سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، گشادی مردمک چشم، گرفتگی عضلات، کوتاه شدن تنفس و افزایش دمای بدن فرد تا بیش از 40 درجه اشاره کرد؛ همچنین ممکن است پوست افرادی که دچار گرمازدگی می‌شوند در ابتدا قرمز و پس از مدتی به رنگ‌پریدگی یا کبودی تبدیل شود.

شیرمردی افزود: از لحاظ رفتاری نیز فرد مبتلا به گرمازدگی ممکن است حالت پرخاشگری و آشفتگی داشته باشد و یا دچار بیحالی، رخوت و سستی باشد.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اهمیت جدی دانستن گرمازدگی‌، بیان کرد: اولین و مناسب‌ترین اقدام در هنگام مواجهه با فرد مبتلا به گرمازدگی تماس با شماره 115 مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی است چون گرمازدگی از موارد اورژانسی به شمار می‌آید و لازم است علائم حیاتی فرد مبتلا به گرمازدگی بررسی شود و اقدامات پزشکی لازم صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی فرد دچار گرمازدگی باید به محیط خنک منتقل شود، درصورت حضور در محیط بیرون باید فرد را به مکانی که در سایه قرار دارد منتقل کنند و لباس‌های فرد کم شود، بدن شخص را با استفاده از آب ولرم خنک کنند، خوراندن آب به صورت جرعه جرعه و آرام اهمیت بالایی دارد، همچنین به دلیل سفت شدن عضلات فرد درگیر با گرمازدگی یکی دیگر از اقدامات موثر ماساژ دادن دست و پاهای فرد جهت بهتر انجام شدن عمل خون‌رسانی است.

شیرمردی اضافه کرد: درصورت در دسترس بودن، انجام حمام با آب ولرم نیز تأثیر زیادی در کاهش دمای بدن فرد دارد، اما نکته بسیار مهم که لازم است حتما به آن توجه شود‌، عدم ننوشیدن یا استفاده از آب خنک برای استحمام توسط فرد مبتلا به گرمازدگی است، چون پایین آمدن ناگهامی و سریع دمای بدن فرد باعث وارد شدن شوک ناگهامی به شخص می‌شود.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: جدی گرفتن علایم گرمازدگی اهمیت بالایی دارد، بنابراین لازم است درصورت ظاهر شدن این علایم در فرد اقدامات مورد نیاز انجام شود چون عدم توجه به آن ممکن است منجر به بروز تشنج و مشکلات حاد در شخص شود.

انتهای پیام
captcha