آتش‌زدن مساجد، تازه‌ترین جنایت رژیم میانمار علیه اقلیت مسلمان
کد خبر: 3980676
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲

آتش‌زدن مساجد، تازه‌ترین جنایت رژیم میانمار علیه اقلیت مسلمان

نظامیان ارتش میانمار در تازه‌ترین جنایت علیه اقلیت مسلمان این کشور دست به آتش زدن مساجد می‌زنند.

به گزارش ایکنا به نقل از بی اچ آر ان، آتش‌سوزی در مسجدی در منطقه اهلون، در حومه شهر یانگون، بزرگترین شهر میانمار تازه‌ترین حادثه خشونت‌‌بار علیه مسلمانان و سایر اقلیت‌ها از سوی رژیم نظامی نامشروع این کشوراست.

در حالی که مقامات، آتش‌سوزی را ناشی از اتصال برق اعلام کردند، منابع آگاه، نظامیان را عامل این اقدام خرابکارانه معرفی می‌کنند. این آتش‌سوزی در پی چند ماه حمله علیه مسلمانان و مسیحیان در سراسر میانمار رخ داده است.

کیاو وین(Kyaw Win)، مدیر سازمان شبکه حقوق بشر برمه(BHRN) که دفتر مرکزی آن در لندن واقع است، در این باره می‌گوید: این حملات علیه مسلمانان و مسیحیان در میانمارغیر قابل تحمل هستند و جامعه بین‌المللی باید فورا جدیت این حوادث را درک کند. ارتش حملات خود علیه  اقلیت‌ها در کشور را از زمان کودتا افزایش داده است. این دلیل دیگری است که جهان باید بلافاصله یک تحریم تسلیحاتی جهانی را راه‌اندازی کند و تمامی کسب و کارهای مرتبط با ارتش میانمار، از جمله بخش نفت و گاز را تحریم کند.

پیش از این، دو حمله در 3 ژوئن سال 2021، در مسجد Mohnhyin و مسجد بوتاریون استریت در شهر موهنهین Mohnhyin رخ داد. در طی حمله، یک نگهبان مسجد به طور خودسرانه بازداشت شد.

در اقدامی مشابه، یک کلیسای کاتولیک در شهر کانتاریار لویکاو در ایالت کایه در روز 24 می به آتش کشیده شد، زیرا غیرنظامیان در آنجا پناه گرفتند. سه زن و یک مرد در این حادثه کشته شدند. قبل از این، یک کلیسای دیگر در 23 می توسط ارتش و پلیس در منطقه Insein تخریب شد. سه نفر، از جمله یک کشیش و یک فرد معلول، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و بازداشت شدند. در 12 آوریل، یک مرد مسلمان که در یک مسجد در تاموه زندگی می‌کرد، پس از اینکه به زور به او لباس‌های زنانه پوشاندند و با آرایش  زنانه به دار آویختند.

با افزایش درگیری میان نیروهای نظامی و نیروهای دفاعی مردمی، امنیت اقلیت‌های دینی بیش از پیش با چالش روبه‌روست. BHRN از جامعه بین‌المللی خواست تا دولت وحدت ملی را به عنوان نماینده مشروع مردم برمه به رسمیت بشناسد و به آنها کمک کند تا بتوانند نظم را به کشور بازگردانند. جامعه بین‌المللی باید تحریم‌های تبلیغاتی جهانی و تحریم‌ها را علیه کسب و کار و صنایع مرتبط به ارتش راه‌اندازی کند تا مانع از وقوع جنگ علیه غیرنظامیان شود. دولت وحدت ملی میانمار همچنین باید طرح و جدول زمانی مشخصی را برای چگونگی جلوگیری از حملات علیه اقلیت‌ها زمانی که آنها در قدرت باشند، ارائه دهد.

انتهای پیام
captcha