خطبه توحیدیه با دستخط منسوب به امام رضا(ع) منتشر شد + لینک دریافت
کد خبر: 3981434
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
توسط انتشارات قرآنیوم

خطبه توحیدیه با دستخط منسوب به امام رضا(ع) منتشر شد + لینک دریافت

نسخه منحصر به فرد از خطبه توحیدیه با دستخط منسوب به امام رضا علیه السلام به همراه ترجمه و شرح محمد شجاعی در 43 صفحه توسط انتشارات قرآنیوم منتشر شده است.

خطبه توحیدیه با دستخط منسوب به امام رضا(ع) منتشر شد + لینک دریافتبه گزارش ایکنا خطبه توحیدیه امام رضا علیه‌السلام برای نخستین بار با دستخط منسوب به ایشان توسط حمید رابعی بازآفرینی و پس از انتشار به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شد. 
رسم‌الخط منسوب به امام رضا علیه‌السلام در این نسخه از روی قرآن شماره 1586 منسوب به آن حضرت استخراج شده است.
مأمون عباسى چون بر خراسان استیلاء یافت،  در سال 198 هجرى برادرش امین نیز فوت کرد و در سال 200 هجرى قمری حضرت رضا علیه‌السلام را به خراسان آورد. در سال201 هجرى، با اصرار تام و الزام شدید، آن حضرت را به ولایتعهدى منصوب و تعیین کرد. ظاهراً این جریان در ماه رمضان واقع شد و چون وفات آن حضرت در ماه صفر 203 بوده است، حدود یکسال و نیم منصب خلافتعهدى آن حضرت استمرار پیدا کرده است.
 انشای خطبه شریف توحیدیه در مجلس مأمون قبل از موضوع ولایتعهدى و در اوایل سال 201 هجرى صورت گرفته است. براى اثبات مقام امامت و خلافت الهى آن حضرت، با در دسترس داشتن این خطبه شریف، حاجتى به نصوص دیگر و ذکر ادلّه نقلى یا عقلى یا شواهد دیگر نیست. بیان این حقائق و معارف الهى و تحقیق این لطائف عرفان و دقائق لاهوتى، آن هم بدون سابقه فکرى و به نحو ارتجال، از عهده هر عارف و متکلّم و فیلسوف و محقّق و فقیهى بیرون و از استطاعت بشر خارج است، مگر آن که با وحى و الهام غیبى مرتبط باشد. افتخار هر عارف متفکّرى آن که بتواند حقایق و لطایف این خطبه را آن طورى که واقعیت دارد بفهمد.
علاقه‌مندان می‌توانند نسخه PDF متن، ترجمه و شرح خطبه توحیدیه را از طریق سایت انتشارات قرآنیوم از لینک زیر دریافت کنند.
انتهای پیام
captcha