فلسفه اصلی روز عرفه؛ رجوع انسان به خویشتن خویش
کد خبر: 3984788
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
حجت‌الاسلام فتاحی بیان کرد:

فلسفه اصلی روز عرفه؛ رجوع انسان به خویشتن خویش

معاونت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی غرب گیلان با بیان اینکه بهترین درس عیدقربان جهاد با نفس است، گفت: جهاد با نفس همان جهاد اکبر است و بزرگترین نوع جهاد، که لازمه‌ای برای ورود به جهاد اصغر یعنی مبارزه با دشمنان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید فتاحی، معاونت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی غرب گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان با تأکید بر اهمیت و برکات روز عرفه، گفت: این روز از ایام بسیار پر برکت است که انسان می‌تواند راز و نیاز کند و نسبت به خود و خدای خود معرفت یابد. فلسفه اصلی عرفه این است که انسان به خویشتن خود باز گردد.
 
وی ادامه داد: در روایتی از امام صادق(ع) از ایشان سؤال شد عرفات را برای چه به این نام نامیدند؟ امام فرمود که جبرئیل امین حضرت ابراهیم(ع) را در روز عرفه به این مکان آورد و وقتی که ظهر فرا رسید، جبرئیل گفت ای ابراهیم به گناهانت اعتراف کن و مناسک و اعمالت را بیاموز. پس از این سخنِ جبرئیل، آن سرزمین عرفات نامیده شد. عرفات مکانی است که انسان در آن اعمالی انجام می‌دهد، توبه و راز و نیاز می‌کند، خودش را پیدا می‌کند و از گناهان پاک می‌شود.

معاونت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی غرب گیلان با اشاره به تأثیر مناجات در زندگی معنوی انسان، بیان کرد: اهل راز و نیاز بودن، خلوت گزیدن و اهل گریه بودن انسان را متحول می‌کند. در روز عرفه دعا به استجابت می‌رسد. در روایتی آمده که گناهانی هست که بجز در عرفات بخشیده نمی‌شود. همچنین در روایت دیگری آمده است که خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه بندگانش را از آتش جهنم آزاد نمی‌کند. پس از اینکه گفته شد در ماه رمضان، شب قدر را قدر بدانید، سپس گفته شد اگر گناهانی از انسان بخشیده نشد باید صبر کند تا روز عرفه. این اثر دعا و مناجات در روز عرفه است.

وی با بیان اهمیت عید سعید قربان به تاریخچه قربانی کردن اشاره کرد و گفت: پس از اینکه حج گذار رمی جمرات انجام داده و از شیطان اعلان بیزاری می‌کند، باید از پروردگار خود برای چنین موقعیتی که به او داده شده سپاسگزاری کند. لذا بخشی از اموال خود را به‌عنوان پیشکش به خدای متعال قربانی می‌کند. در تاریخ اولین قربانی را هابیل و قابیل، فرزندان حضرت آدم انجام دادند که در قرآن کریم به آن اشاره شده است که یکی از این قربانی‌ها پذیرفته شد. دومین قربانی را نوح پیامبر(ع) انجام داد که پس از عبور از طوفان نوح بعضی از حیوانات را قربانی کرد. سومین قربانی مربوط به حضرت ابراهیم(ع) است که به دستور خداوند میخواست پسر خود حضرت اسماعیل را قربانی کند که به اذن الهی، قوچی فرستاده شد و آن را قربانی کرد. همچنین پیامبر اکرم(ص) تعداد یکصد شتر در حجة الوداع قربانی کرد.

این کارشناس ارشد مذاهب اسلامی ادامه داد: برای قربانی کردن حکمت‌ها و فلسفه‌های گوناگونی ذکر شده که برخی از آن ها به این شرح هستند؛ انسان تقرب پیدا می‌کند و اهل تقوا می‌شود، تجلی ایثار و تسلیم در مقابل ذات خداوند است، کشتن هوای نفس و غلبه بر حیوانیت وجودی، دوری از حرص و طمع، ذکر و یاد الهی، بهره‌مندی نیازمندان و مستمندان و... .

معاونت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی غرب گیلان با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند؛ هرکس چهار شب را زنده نگه دارد بهشت بر او واجب می شود که یکی از این شب‌ها شب عیدقربان است، بر فضیلت عید سعید قربان تاکید کرد و افزود: عید قربان از اعیاد بسیار بابرکت است که از آن به‌عنوان روز حج اکبر یاد می‌شود. رسول خدا(ص) در این باره فرمودند هرکسی این شب عید را بخاطر پاداش الهی به عبادت برخیزد و بندگی خدا را انجام دهد، قلب وی نمی‌میرد در روزی که همه قلب‌ها می‌میرند.

وی با تاکید بر این موضوع که بهترین درس عیدقربان جهاد با نفس است، در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به شرایط جوامع امروزی می‌توان از این الگو بهره جست، گفت: جهاد با نفس جزو مباحث اخلاقی و تعلیمات دین ما است. دین اسلام، جهانی و جاودانه است و مختص به مقطع زمانی خاصی نیست، لذا دستوراتش هم جاودانه هست چون کلام قرآن و کلام اهل بیت قابل تعمیم به همه زمان‌ها است. در همین جوامع امروزی کسانی هستند که با نفس خود مبارزه و جهاد کردند، مانند شهید حججی‌ها، که از تعلقات خود گذشتند و در راه دفاع از حرم اهل بیت به شهادت رسیدند.
 
فتاحی افزود: جهاد با نفس همان جهاد اکبر است. بزرگترین نوع جهاد، که لازمه‌ای برای ورود به جهاد اصغر یعنی مبارزه با دشمنان است.

وی در پایان اظهار کرد: سردار شهید سلیمانی و سایر شهدای گرانقدر که به چنین مقامی رسیدند در همین جامعه و زمان با نفس خود جهاد کردند. بازهم می‌توان از این درس بزرگ عید سعید قربان بهره جست و در دنیا تاثیر گذار بود.
زینب میرزاجانی
انتهای پیام
captcha