راه نجات افغانستان از مشکلات کنونی تشکیل دولت فراگیر ملی است
کد خبر: 3986332
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

راه نجات افغانستان از مشکلات کنونی تشکیل دولت فراگیر ملی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در یادداشتی با تاکید بر خودداری رسانه‌های جمعی از خبرسازی خلاف سیاست‌های ملی در مورد حوادث افغانستان، تشکیل دولت فراگیر ملی با حضور تمام اقوام و مذاهب را راه حل مشکلات کنونی این کشور دانسته است.

به گزارش ایکنا از قم، به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این یادداشت ضمن اشاره به حوادث افغانستان و وظیفه کنشگران در این عرصه، آورده است: این روزها وقایعی در افغانستان می‌گذرد که کم و بیش همگان نسبت به آن با خبرند و نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود، از این رو لازم است توجه کنشگران به این وقایع به نکاتی جلب گردد.

وی ادامه داده است: ملت افغانستان ملتی رشید، توانا و مقاومی است که اگر دسیسه‌های کفر و الحاد از خارج افغانستان و عوامل آنها در داخل نباشد، می‌تواند به خوبی خود را اداره کند و کشوری آباد و آزاد را در معرض دید جهانیان قرار دهد؛ به همین دلیل هر نوع دخالت ناخواسته از هر کشور بیگانه‌ای در این کشور مظلوم ولی توانمند، محکوم به شکست بوده و خواهد بود وَلَا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ و سابقه دخالت‌ها در افغانستان تاکنون شاهد این مدعا است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزوده است: بدون تردید تنها پدیده‌ای که می‌تواند به هدف فوق کمک کند، تشکیل دولتی فراگیر و متشکل از همه اقوام و ملیت‌های افغانستان به نسبت عادلانه جمعیتی است؛ در این باره هرگونه تبعیض و ظلم در دراز مدت و حتی در کوتاه مدت محکوم به شکست محتوم است.

علیدوست تاکید کرده است: شکی نیست که جمهوری اسلامی ایران خیرخواه ملت افغانستان است و اگر تلاشی صورت می‌دهد و حوادث افغانستان را با دقت رصد می‌کند و تصمیماتی می گیرد، به صلاح این ملت، ملت ایران و جهان اسلام است.

وی در عین حال ادامه داده است که در این باره نباید دغدغه موجه صاحبان دغدغه به ویژه مراجع عظام تقلید نسبت به اوضاع افغانستان و فعالیت برخی گروه‌ها در این کشور و توطئه قدرت های خارج از این کشور، نادیده گرفته شود؛ بدون تردید بدبینی ناموجه و نادیده گرفتن واقعیت‌ها در افغانستان، رفتاری ناصحیح است، لکن اعتمادهای بدون ضمانت و مبتنی بر برخی گفته ها، نیز کرداری نامعقول به نظر می‌رسد، متاسفانه اخبار معتبری وجود دارد دال بر اینکه در این مساله، تا کنون دقت لازم صورت نگرفته است.

در ادامه این یادداشت آمده است: تمام ظرفیت‌ها باید صرف فاصله دادن گروه‌های قدرت در افغانستان از درگیری باشد؛ در این میان منافع همه مردم افغانستان به ویژه شیعیان آن دیار که در معرض تهدید و آزار بیشتری هستند نیز باید مطمح نظر قرار گیرد.

وی در پایان بیان کرده است: بر اصحاب رسانه در جمهوری اسلامی است که ضمن پرهیز از خبرسازی و خبر رسانی برخلاف سیاست‌های لازم و صحیح، مردم را قانع کرده و ابهام مساله را برطرف نمایند؛ البته وظیفه اقناع بیشتر متوجه مسئولان مرتبط با حوادث افغانستان در جمهوری اسلامی ایران است.

همچنین، پس از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان (بهمن / اسفندماه ۹۹) و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.
همزمان با خروج نیروهای آمریکایی، شبه‌نظامیان گروه طالبان نیز به حملات خود افزوده و در هفته‌های گذشته مناطق وسیعی از افغانستان را به کنترل خود در آورده‌اند.

انتهای پیام
captcha