پایان تاریکی فریب با نور حسین(ع) + فیلم
کد خبر: 3989834
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
پایان فریب/ 1

پایان تاریکی فریب با نور حسین(ع) + فیلم

سخن بر سر این است که اعوجاج و انحراف در زمانی بسیار کوتاه رسمیت یافت و حتی تا حدودی حالت سازمان یافته هم پیدا کرد. نکته این است که این انحراف‌های بزرگ تنها و تنها به دست امام حسین(ع) پایان می‌پذیرفت. بنابراین ما از وجود مقدس اباعبدالله الحسین(ع) می‌توانیم با عنوان «پایان دهنده فریب در افکار عمومی جامعه اسلامی» نام ببریم.

پایان تاریکی فریب با نور حسین(ع)به گزارش ایکنا؛ گروه اندیشه ایکنا همزمان با آغاز محرم الحرام و به رسم تأمل و تدقیق بر ابعاد پیرامونی قیام سیدالشهدا(ع) در سلسله‌گفتارهایی با عنوان «پایان فریب» و با بیان کریم فیضی،‌ نویسنده و محقق قرآنی به صورت مختصر و مفید این ابعاد تاریخی را مورد بررسی قرار داده است.

 

مشروح بخش نخست این گفتار تقدیم می‌شود؛

خدمت مخاطبان گرامی رسانه قرآنی ایکنا سلام عرض می‌کنم و از اینکه در خدمت شما گرامیان هستم خرسندم. بنا داریم به مناسبت ایام محرم مباحثی را پیرامون قیام نورانی امام حسین(ع) عرضه کنیم. ان‌شاء الله مطالبی که ارائه می‌شود پیوستگی ما را به این امام همام و این نهضت بزرگ جهانی را نشان دهد. اولین مبحثی که پیرامون قیام امام حسین(ع) در نظر گرفته‌ام که خدمت شما گرامیان تقدیم کنم، سخنی است که با عنوان «پایان فریب».

به صورت خیلی کوتاه، باید تمهید مقدمات کنیم و یک اشاره بسیار کوتاه تاریخی در اینجا باید داشته باشیم با این صورت که: اندکی قبل از رحلت پیامبر اسلام به نص نصوص تاریخی که ما در دست داریم و هم تشیع هم اهل تسنن روایت کرده‌اند، یک سلسله انحرافات روشن در بدنه عمومی جامعه اسلامی ایجاد شد. تقریباً از دو سال قبل از رحلت پیامبر(ص) ما به لحاظ تاریخی شاهد یک سری انحناها در بدنه جامعه - نه در  میان خواص اصحاب پیامبر(ص) - که در میان بدنه عمومی شاهدیم به گونه‌ای به نص روایات تاریخی گاهی پیامبر(ص) برای رفع شبهه بر منبر حاضر می‌شد و چیزی را تکذیب می‌فرمود و یا چیزی را تصدیق می‌کرد و یا چیزی را تأکید می‌کرد. این انحراف به گونه‌ای است که باید اسم آن را به عنوان مثال انحراف اهل نفاق و اهل کفر بگذاریم.

تردیدی نیست که در آن عهد به طور طبیعی اشخاصی بودند که از اسلام آسیب دیده بودند و در رأس آنها خاندان بنی امیه قرار داشت که به نص تاریخ ناخواسته وارد جریان اسلام شده بودند و با اکراه - نه با طوع و میل و اراده - وارد این متن سیر فاتح و جریان غالب شده بودند. اینها کسانی بودند به لحاظ فکری آرام آرام در بدنه جامعه اسلامی یک انحناهایی و اعوجاجاتی ایجاد کردند که با رحلت پیامبر(ص) این اعوجاجات شدت گرفت و با خم شدن مسیر حاکمیت در اسلام، آرام آرام این انحناها و انحرافات بود که رسمیت پیدا کرد.

عرض اولیه ما در این سلسله گفتارها این است که این اعوجاج در زمانی بسیار کوتاه رسمیت یافت و حتی تا حدودی حالت سازمان یافته هم پیدا کرد. نکته این است که این انحراف‌های بزرگ تنها و تنها به دست امام حسین(ع) پایان می‌پذیرد. بنابراین ما از وجود مقدس اباعبدالله الحسین(ع) می‌توانیم با عنوان «پایان دهنده فریب در افکار عمومی جامعه اسلامی» نام ببریم.

البته این مسئله توضیحاتی دارد. همچنین مقدمات، موخرات و زمینه‌هایی دارد که ان‌شاء الله در طول این مباحث به سمع و نظر شما گرامیان خواهم رساند.

انتهای پیام
captcha