تابش نور عاشورا بر جهان + فیلم
کد خبر: 3990102
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷
پایان فریب / 8

تابش نور عاشورا بر جهان + فیلم

امروز حسین(ع) جزو سخنان بشر است و جزو محتوای بشر و جزو واقعیت بشر محسوب می‌شود؛ نه فقط جهان اسلام که جهان انسان. به نظر می‌آید این یک صفحه‌ای تازه‌ است که ما باید از امام حسین(ع) و قیام آن حضرت کنار بزنیم و به این محتوای نورانی نزدیک بشویم.

به گزارش ایکنا؛ گروه اندیشه ایکنا همزمان با آغاز محرم الحرام و به رسم تأمل و تدقیق بر ابعاد پیرامونی قیام سیدالشهدا(ع) در سلسله‌ گفتارهایی با عنوان «پایان فریب» و با بیان کریم فیضی،‌ نویسنده و محقق قرآنی به صورت مختصر و مفید این ابعاد تاریخی را مورد بررسی قرار داده است.
مشروح بخش هشتم این گفتار تقدیم می‌شود؛
 

قیام امام حسین (ع) مطلقاً قابل محدود کردن به یک عصر و یک زمان و یک جغرافیا و یک اقلیم و حتی قابل منحصر کردن به جهان اسلام نیست بلکه قیامی بشری است و چه بسا بتوانیم بگوییم پایدارترین قیام بشری.
چون ما در بین قیام‌هایی که در محدوده همین چند قرن اخیر سراغ داریم قیامی را نمی‌شناسیم که در جهان امروز در شرایط فعلی و در دنیای مدرن توجه‌ها را به خودش معطوف کند. هر سالی که می‌گذرد آشنایی بیشتری در چهار سوی جهان با قیام امام حسین(ع) روی می‌دهد و این به نظر می‌رسد یک طلیعه است یعنی پایان و نهایت نیست بلکه بدایت و بداعت است. به طور قطع در قیام امام حسین(ع) مؤلفه‌ها و زمینه‌ها و واقعیت‌هایی وجود دارد که تا امروز کشف نشده است و قدر مسلم و به طور قطع بعد از این کشف خواهد شد.
 
از پیامبر اکرم(ص) روایتی نقل شده و جزو روایت‌های قطعی الصدور است که فرمودند: «ان للحسین حراره فی قلوب المومنین لن تبرد ابدا». در قلب‌های مؤمنین نسبت به حسین حرارتی وجود دارد که تا ابد سردی نمی‌پذیرد. این  یک واقعیت تاریخی است که ما امروز در جهان مدرن و در جهان رسانه‌ای امروز شاهد آن هستیم که در اقصی نقاط جهان در روز عاشورا اشخاص به احترام امام حسین(ع) خضوع می‌کنند. شاهدیم که در برابر قیام او سکوت می‌کنند و این سکوت مسبوق به تفکر است. یک تفکری روی داده است که امروز جهان اعلام سکوت می‌کند یا شما می‌شنوید که مثلا در فلان مجلس فلان کشور اروپایی در فلان پارلمان فلان کشور آمریکایی، شخصی پشت تریبون می‌آید و می‌گوید: امروز روز عاشورا و امروز روز بشر است.

ما اینها را می‌شنویم اما واقعیت دارد. این واقعیت برگشت به این دارد که در خاک قیام امام حسین(ع) بذرهای ناشناخته‌ای وجود دارد که باید آنها را بشناسیم و غیر از شناخت باید کشفشان کنیم و غیر از کشف باید آنها را فهم کنیم. 

چه چیزی در قیام امام حسین(ع) وجود دارد که بعد از چهارده قرن حیرت انگیز و بعد از این همه اتفاق تکنولوژیک بعد از این همه حوادث علمی بعد از این همه قیام‌های خونبار و بعد از جنگها‌ی جهانی، بعد از این همه التهاب و اضطراب، امروز حسین(ع) جزو سخنان بشر است و جزو محتوای بشر و جزو واقعیت بشر  محسوب می شود نه فقط جهان اسلام بلکه جهان انسان.
به نظر می‌آید این یک صفحه‌ای تازه‌ است که ما باید از امام حسین(ع) و قیام آن حضرت کنار بزنیم و به این محتوای نورانی نزدیک بشویم.
انتهای پیام
captcha