حرام خواری ویژگی دشمنان سیدالشهداء(ع) بود / رابطه عمل صالح با لقمه حلال
کد خبر: 3990380
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰

حرام خواری ویژگی دشمنان سیدالشهداء(ع) بود / رابطه عمل صالح با لقمه حلال

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان، حرام خواری را یکی از ویژگی های دشمنان سیدالشهداء(ع) دانست و افزود: در دین مبین اسلام و همه ادیان الهی به موضوع اقتصاد و درآمد و روزی حلال بسیار توصیه شده است و روایات بسیاری درباره اهمیت کسب روزی حلال و ثواب آن داریم.

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت الاسلام والمسلمین ولی عادلی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان گیلان امروز، 22 مرداد در همایش شیرخوارگان حسینی که در مهدیه رشت برگزار شد، با اشاره به اثرات لقمه حرام بر تربیت فرزندان، اظهار کرد: یکی از خصوصیات دشمنان اهل بیت(ع) حرام خواری بود و همین خصوصیت منجر شد دست به قتل امامان معصوم بزنند.

وی حرام خواری را یکی از ویژگی های دشمنان سیدالشهداء(ع) دانست و افزود: در دین مبین اسلام و همه ادیان الهی به موضوع اقتصاد و درآمد و روزی حلال بسیار توصیه شده است و روایات بسیاری درباره اهمیت کسب روزی حلال و ثواب آن داریم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان، با بیان اینکه اهل بیت(ع) کسب روزی حلال را به مثابه جهاد در راه خدا می دانند، تصریح کرد: روزی حلال آن درآمدی است که انسان برابر قوانین اسلام به دست می آورد و تلاش ها و معاملات و دستمزدهای خود را براساس دستورالعمل های شرعی تنظیم می کند.

حجت الاسلام عادلی، روزی غیر حلال و نامشروع را آن درآمدی دانست که از راه ربا و رشوه و گرانفروشی و کم فروشی و دزدی و خرید و فروش اشیای حرام کسب شود و بیان کرد: لقمه حرام به قدری اثر منفی دارد که حتی در فرزندان و نسل انسان هم اثرگذار است.

وی کسب روزی حلال را لازمه تربیت فرزندان صالح و محب اهل بیت(ع) دانست و اضافه کرد: نخستین گام برای تربیت فرزندانی مومن و شیعه امام زمان و پیرو مکتب اهل بیت، استفاده کردن از لقمه حلال است، زیرا لقمه حرام به قدری اثر منفی دارد که انسان را کر و کور می کند و فکر و اندیشه انسان را به انحراف می کشاند؛ تا جایی که دیگر سخن امام معصوم نیز بر چنین شخصی اثر نخواهد کرد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان، با بیان اینکه دشمنان امام حسین(ع) در روز عاشورا به سخنان ایشان گوش نمی دانند و سر و صدا ایجاد می کردند، گفت: امام حسین خطاب به لشکر دشمن فرمود «شکم های شما از حرام پُر شده و گوش های شما توان شنیدن کلام مرا ندارد» که نشان دهنده اثر لقمه حرام در رفتار و گفتار و اخلاق انسان است.

وی با اشاره به اثر منفی لقمه حرام در نسل های بعدی انسان، خاطرنشان کرد: پدران و مادران به توصیه اهل بیت باید از لقمه های حلال استفاده کنند تا خداوند فرزندان صالح به آنان عطا کند؛ همانگونه که در آیه «وَشَارِكْهُمْ فِي الأَمْوَالِ وَالأَوْلادِ...» اشاره شده، شیطان به واسطه لقمه حرام در مال و فرزند با انسان شریک می شود، زیرا درآمد حرام بهره و نفع برای شیطان است و انسان نمی تواند دیگر عاشق امام معصوم باشد.

حجت الاسلام عادلی، دشمنان اهل بیت را پرورش یافته لقمه حرام دانست و اضافه کرد: براساس آیه «يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا» ارتباط تنگاتنگی بین لقمه حلال و عمل صالح وجود دارد، یعنی انسان هایی که اهل ربا و رشوه نیستند و گران فروشی و کم فروشی نمی کنند و اموال شبهه دار را در زندگیشان نمی آورند و مال یتیم را نمی خوردند، توفیق عمل صالح پیدا می کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان، محرومیت از عمل صالح را خروجی لقمه حرام دانست و عنوان کرد: مادران جوان باید فرزندانی پاک و صالح و شیعه ناب اهل بیت را پرورش دهند تا این فرزندان از دامان آنان به معراج بروند.

وی با اشاره به ارسال 18 هزار دعوتنامه برای امام حسین(ع)، ادامه داد: کسانی به جنگ با امام معصوم رفتند که ایشان را دعوت و با مسلم به عنوان فرستاده امام بیعت کرده بودند، اما به طمع پول و زر دین فروشی کردند و امام را تنها گذاشتند.

وی با بیان اینکه گناهان و عبادات پدران و مادران بر روی فرزندان اثر مستقیم دارد، یادآور شد: ثواب کسب روزی حلال برای انسان از دو هزار رکعت نماز مستحبی بیشتر است.

حجت الاسلام عادلی، فرزند صالح را جزو باقیات صالحات برای والدین دانست و اضافه کرد: اگر می خواهید فرزندانتان شیعه و پیرو اهل بیت باشند، باید در تربیت اسلامی آنان دقت کنید.

انتهای پیام
captcha