سبک زندگی حسینی یعنی نه گفتن به زشتی‌ها /  فرهنگ‌سازی امر به معروف از مدارس شروع شود
کد خبر: 3990526
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
فعال فرهنگی و جهادی خراسان‌جنوبی:

سبک زندگی حسینی یعنی نه گفتن به زشتی‌ها /  فرهنگ‌سازی امر به معروف از مدارس شروع شود

یک فعال فرهنگی و جهادی در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مهمترین هدف قیام امام حسین(ع) احیای امر به معروف و نهی از منکر بود، گفت: سبک زندگی حسینی یعنی نه گفتن به تمام زشتی‌ها و پلشتی‌ها، قیام امام حسین(ع) هم از همین نه گفتن به زشتی‌ها شکل گرفت.

سبک زندگی حسینی یعنی نه گفتن به تمام زشتی‌ها /  فرهنگ‌سازی امر به معروف و نهی از منکر از مدارس شروع شودبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، زینب رمضانی از فعالان فرهنگی و جهادی خراسان‌جنوبی، شب گذشته، 22 مرداد در برنامه «چراغ هدایت» ویژه هفته امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با شاعران کشور به شاعران توصیه کردند که با مطالعه در مورد سبک زندگی اهل بیت(ع) به تولید آثار و محتوا در این خصوص بپردازند، افزود: سبک زندگی اسلامی بسیار مهم است به‌طوری که در زیارت عاشورا هم از خدا درخواست می‌کنیم که سبک زندگی ما را به سبک زندگی امام حسین(ع) نزدیک کند.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی اسلامی ما قبل از انقلاب و حتی بعد از انقلاب متأثر از کم‌کاری برخی مسئولان به سمت سبک زندگی غربی رفته است، افزود: می‌طلبد مسئولان برای تغییر سبک زندگی مردم به سمت فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی تلاش بیشتری داشته باشند.

این فعال فرهنگی و جهادی با اشاره به اینکه همه ما امام حسین(ع) را به‌عنوان پیشوای دینی خودمان قبول داریم، امام حسین(ع) مهمترین هدف قیام خودشان را احیای امر به معروف و نهی از منکر دانستند، گفت: تبلور این زیبایی را در جایی می‌بینیم که امام حسین(ع) خانواده خودشان را هم برای احیای این رسالت همراه خودشان می‌برند و شهید می‌شوند.

امر به معروف و نهی از منکر مخصوص قشر و صنف خاصی نیست

رمضانی گفت: سبک زندگی حسینی یعنی نه گفتن به تمام زشتی‌ها و پلشتی‌ها، قیام امام حسین(ع) هم از همین نه گفتن به زشتی‌ها شکل گرفت.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر یعنی توصیه به خوبی‌ها و نهی از بدی‌ها، این مخصوص قشر و صنف خاصی نیست حتی در زندگی عادی و روال و رویکرد عادی هم بین یک زن و شوهر و یا فرزندان و والدین می‌تواند امر به معروف داشته باشند.

این فعال فرهنگی و جهادی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب به بحث نهادینه شدن امر به معروف و نهی از منکر زیاد تأکید دارند و از آن به‌عنوان واجب خاموش شده تعبیر می‌کنند که باید احیا شود.

ظرفیت نقدپذیری برخی از مسئولان در جامعه پایین است

رمضانی با بیان اینکه نقد مسئولان هم یک نوع امر به معروف است اما متأسفانه ظرفیت نقدپذیری برخی از مسئولان در جامعه پایین است و انتقاد را به تخریب برداشت می‌کنند، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تأکید کردند که انتقاد با تخریب تفاوت دارد، ظرفیت نقدپذیری لازمه یک مدیر طراز انقلاب اسلامی است که باید قائل به این موضوع باشد که مشکلات و نواقص خود را از لسان اطرافیان خودش و حتی تریبون‌ها رسانه‌ای بشنود و او پاسخ لازم و کافی را برایش پیدا کند و راهکارهایی را برای رفع این نواقص داشته باشند، اما مدیران ما انتقاد را تخریب خودشان می‌دانند و در مقابل آن واکنش نشان می‌دهند و ایستادگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی از مسئولان به ویروس بدبینی دچار هستند و هیچ انتقادی را بر نمی‌تابند که باید در بحث مدیریت‌ها این بحث اصلاح شود، گفت: خبرنگاران امروز وقتی سؤالی و چالشی را از برخی مدیران می‌پرسند با برخورد آنها روبرو می‌شوند که جای تأسف دارد و امید است این موضوع با یک روحیه نقدپذیری خوب از سوی مسئولان برطرف شود.

این فعال فرهنگی و جهادی افزود: بهترین شیوه برای امر به معروف و نهی از منکر صحبت کردن با نرمی و زبان خود آن فرد است، این باعث می‌شود که اگر فرد ترک فعل کرد و یا منکری را مرتکب شد وقتی با نرمی با او سخن گفته شود در ذهن خودش وادار به فکر خواهد شد؛ امر به معروف و نهی از منکر با لسان زیبا باعث می‎‌شود که محبت در دل آن فرد ایجاد شود و این امر به معروف مؤثر واقع شود.

 فرهنگ‌سازی امر به معروف و نهی از منکر از مدارس شروع شود

رمضانی گفت: برای نهادینه شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید فرهنگ‌سازی را از مدارس شروع کنیم، چراکه از کودکی در ذهن دانش‌آموز ملکه می‌شود و شیرینی انجام آن در ذهنش می‌ماند و در آینده به سمت جامعه‌ای که به راحتی امر به معروف می‌کنند پیش خواهیم رفت.

وی با بیان اینکه معتقدیم در چارچوب قانون به دو شکل می‌توان کار کرد که یکی کار با روال عادی و دیگری جهادی است، کار جهادی یعنی اینکه مشکلات کوچک را بزرگ نبینیم و به توانمندی خودمان تکیه کنیم و کارها را جلو ببریم، افزود: مقام معظم رهبری در یک دیدار صمیمی با نخبگان علمی کشور از آنها خواستند تا به اردوهای جهادی هم بروند و فرمودند که برخی مسئولان را در کشور داریم که فقط شعاع اطراف خود را می‌بینند و از روستائیان اطلاعی ندارند و اینکه در گوشه و کنار کشور چه می‌گذرد اطلاعی ندارند.

رمضانی یادآور شد: شرایط اقتصادی کشور در چند سال اخیر به‌دلیل تحریم‌ها و سوء‌مدیریت‌ها ما را با مشکلاتی مواجه کرده است که امروز در تمامی بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، علمی و آموزشی نیاز داریم کار جهادی صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha