جزئیاتی از برگزاری سوگواره «احلی‌من‌العسل»
کد خبر: 3990615
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
طی نشست خبری تشریح شد؛

جزئیاتی از برگزاری سوگواره «احلی‌من‌العسل»

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از برگزاری مجازی سوگواره «احلی‌من‌العسل» خبر داد و گفت: این سوگواره امسال در 10 موضوع و با تأکید بر پویش‌ها برگزار می‌شود.

جزئیاتی از برگزاری سوگواره «احلی‌من‌العسل» در 10 موضوعبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش امروز شنبه 23 مردادماه طی نشستی خبری به تشریح برنامه‌های نهمین سوگواره «احلی من‌العسل» پرداخت و گفت: وزارت آموزش و پرورش براساس سند تحول بنیادین خود و  تربیت تمام ساحتی، تحقق شش ساحت ویژه تعلیم و تربیت را مدنظر دارد که یکی از این ساحت‌ها، ساحت اخلاقی است. برای تحقق آن به ارزش‌ها و موارد اخلاقی می‌پردازیم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های مختلفی در حوزه عترت و امام‌شناسی انجام می‌شود، گفت: برنامه‌های ما دو جنبه بطنی، ریشه‌ای، عمیق، محتوایی و همچنین تبلیغی و ترویجی دارد. به عنوان مثال وقتی آموزش‌های قرآن را ارائه و در کنار مراکز دارالقرآن مسابقه قرآن برگزار می‌کنیم و یا در حوزه نماز سند جامع نماز و فعالیت‌های جامع اجرایی شدن این سند را ارائه می‌کنیم تبلور آن پیش اجلاسیه‌ها نماز و نماز جماعتی است که در مدارس برگزار می‌شود.

مسیب‌زاده ادامه داد: هشت سال است که در سطح مدرسه، منطقه، استان و ستاد با جمعی از فعالان عرصه فرهنگی ستادی را با عنوان ستاد بزرگداشت سوگواره «احلی من‌العسل» را با هدف معرفی شخصیت حضرت قاسم (ع) برگزار می‌کنیم. روز ششم محرم هر سال به عنوان روز نوجوان عاشورایی انتخاب شده و هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دانش‌آموزی با کمک صدا و سیما، شهرداری‌ها، تولیت‌های آستان‌های مقدس امامزادگان و ... در سراسر کشور به برگزاری این برنامه اقدام می‌کنند.

برگزاری سوگواره احلی‌من‌العسل در همه استان‌ها

وی اضافه کرد: در سال جاری حرم امام راحل، تولیت مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و به واسطه فعالیت دبیرخانه سراسری این سوگواره در زنجان، حسینیه اعظم زنجان به صورت ویژه در سوگواره احلی من‌العسل حضور دارند و در تمامی استان‌ها این سوگواره برگزار می‌شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت برگزاری مجالس امام حسین(ع) اشاره کرد و ادامه داد: چیزی که در برگزاری سوگواره امسال بسیار مهم است حفظ سلامت دانش‌آموزان و فرهنگیان در عین تعظیم شعائر است به همین دلیل اگر در سال‌های گذشته یک برنامه برگزار می‌کردیم امسال در سه شیوه و مدل برنامه برگزار می‌شود.

مسیب‌زاده ادامه داد: اگر فضا و مکان اجازه رعایت پروتکل‌های بهداشتی برنامه‌ای برگزار نمی‌کنیم، همچنین امسال برنامه‌ها را به سه شیوه برگزار می‌کنیم. در روش اول با برگزاری نمادین مراسم به صورت تلویزیونی، مداحان دانش‌آموز عزای حضرت قاسم (ع) را برگزار می‌کنند. در مدل دوم کاروان‌های ره پویان حضرت قاسم(ع) در قالب وسیله نقلیه با پخش سرودها، مطالب عزاداری و مداحی در سطح شهر حضور دارند و به توزیع ماسک، شربت و پذیرایی نیز اقدام می‌کنند و در شیوه سوم پویش‌های متعددی در خصوص حضرت قاسم (ع) برگزار می‌شود.

وی در خصوص پویش‌های احلی‌من‌العسل، گفت: پویش‌هایی مانند «هر خانه یک حسینیه»، «هر خانه یک هیئت»، «هر خانه یک مداح» و «هر خانه یک مسجد» برگزار می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند با مداحی، تولید پادکست، خطاطی، فیلم کوتاه، خطابه‌خوانی، عکاسی، نماهنگ، داستان‌نویسی و ... در بخش مسابقه این سوگواره شرکت کنند.

بخش قاسم انقلاب ما شهید قاسم سلیمانی

مسیب‌زاده یکی از بخش‌های ویژه این دوره را بخش «قاسم انقلاب ما» شهید قاسم سلیمانی اعلام کرد و گفت: به 313 نفر از افرادی که بهترین آثار را ارسال کنند جوایز نفیسی بعد از اربعین ارائه می‌شود یعنی دانش‌آموزان از فردا مصادف با ششم محرم تا پایان ماه سفر فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه سوگواره ارسال کنند.

وی از تبلیغ و معرفی سوگواره اهلی من‌العسل در 17 پایگاه مجازی قرارگاه‌های مجازی قرآن عترت و نماز با عضویت بیش از پنج میلیون نفر خبر داد و در پاسخ به این سؤال که آیا این سوگواره در مدارس برگزار می‌شود؟ گفت: پیش از این برنامه به صورت متمرکز در یک مکان برگزار می‌شد اما اکنون اگر مدرسه‌ای با رعایت پروتکل‌ها این مراسم را برگزار ‌کنند اشکالی ندارد؛ تنها شرط برگزاری مراسم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

مسیب‌زاده در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا که پرسید آیا این سوگواره مورد آسیب‌شناسی قرار گرفته است؟ گفت: تمامی کارهای ما براساس تصمیمات هیئت اندیشه‌ورز است؛ 154 جلسه هیئت اندیشه‌ورز برگزار شده که محتوای هیئت‌های آن برنامه‌های آینده است و تغییرات مکرری در احلی من العسل داشته‌ایم. در دو سال اخیر نیز این تغییرات بیشتر بوده و از حالت حضوری به صورت غیرحضوری و برگزاری استیجی درآمده است و از طریق رسانه‌ها پخش می‌شود. البته اصل سوگواره آسیبی ندارد اما روش‌های اجرایی را بررسی می‌کنیم و امسال نسبت به سال گذشته 60 درصد تغییر داشته‌ایم و بیشتر بر پویش‌ها متمرکز هستیم.

وی با تأکید بر اینکه قریب به اتفاق برنامه امسال مجازی برگزار و بخش اندکی به صورت پخش تلویزیونی منتشر می‌شود، گفت: سال گذشته این رویداد در چهار رشته برگزار و امسال در 10 برگزار می‌شود که هر کدام مخاطب خاص خود را دارد. در بخش ادبی بخشی را به صورت داستان‌نویسی داریم با موضوعات «اگر من جای حضرت قاسم(ع)» بودم، قاسم و ولایت‌مداری، شهدا در مکتب‌خانه قاسم، قاسم بن حسن و قاسم سلیمانی؛ در بخش شعر پویش‌ها که بر اشعار آئینی متمرکز است، بخش نقاشی، طراحی، پوستر، عکاسی، پویش «هر خانه یک حسینیه احلی من العسل» از نگاه دوربین و ... نیز از دیگر بخش‌های سوگواره است. البته بحث ویژه امام حسین(ع) و حضرت مهدی (عج) را امسال به بخش‌‎های دیگر افزوده‌ایم.  

مسیب‌زاده خاطرنشان کرد: این سوگواره مخصوص گروه سنی خاصی نیست و همه دانش‌آموزان می‌توانند در آن شرکت کنند. رویکرد اصلی ما در سوگواره دوره راهنمایی و هشتم است که هم سن حضرت قاسم(ع) هستند اما زمینه حضور همه دانش‌آموزان مهیاست.

وی در پایان گفت: برنامه احلی‌من‌العسل فردا 10:30 تا 11 از طریق پخش تلویزیونی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha