روایت‌‎های خواندنی از راوی صادق عاشورا منتشر شد
کد خبر: 3990842
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹

روایت‌‎های خواندنی از راوی صادق عاشورا منتشر شد

روایت‌های خواندنی دست اول و ناب از امام سجاد(ع) راوی صادق عاشورا در کتابی با عنوان «بکّه» منتشر شد.

روایت‌‎های خواندنی از راوی صادق عاشورا منتشر شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «بکّه» روایتی تاریخی داستانی از زندگانی امام سجاد(ع) است که به قلم نرگس مقصودی به نگارش درآمده و به همت انتشارات کتاب نیستان در ۱۶۴ صفحه رقعی روانه بازار نشر شده است.

این اثر داستانی است از زندگانی امام سجاد(ع) و آنچه ایشان در مقام فرزند حسین بن علی(ع) در واقعه عاشورا و پس از آن درک می‌کند. همچنین روایتی است از حاضران و شاهدان و فاعلان در چگونگی ریختن خون فرزند رسول‌الله و کسانی که پس از این حادثه در همراهی و یا روایت از فرجام عاملانش خواسته یا ناخواسته شریک بودند.

نرگس مقصودی در این کتاب که یکی جذاب‌ترین روایت‌های داستانی از این ماجرا و راویان آن است، در هر فصل از زبان راویانی خاص که برخی از آن‌ها برای مخاطبان این متن ناشناس هستند، ناب‌ترین برش‌های روایی را از زندگی امام سجاد(ع) از زمان واقعه عاشورا تا شهادت ایشان روایت کرده است. از این رو کتاب یادشده چند روایت دست اول و دقیق و ناب از این حادثه و نیز آنچه بر خاندان ایشان پس از این واقعه رفته است، در خود جای داده است. 

آنچه «بکّه» را خواندنی کرده، فارغ از نام خاص کتاب، انتخاب راویان و زاویه دید آنها برای داستان است. نویسنده در هر فصل یکی از حاضران و شاهدان را که قصد روایت از آن دارد را برای بازگویی آنچه انتخاب کرده، برمی‌گزیند. به همین اعتبار، کتاب با رویای یکی از خادمان حرم حسینی در حدود شصت سال پس از حادثه عاشورا شروع می‌شود و در این رویاست که او از زبان خود داستانی ناب و کمتر شنیده شده از شب‌های پایانی منجر به حادثه عاشورا را روایت می‌کند و پس از آن روایتی داستانی و دست اول از تدفین شهدای کربلا را نیز به آن پیوند می‌دهد.

روایت‌‎های خواندنی از راوی صادق عاشورا منتشر شد

در ادامه کتاب، راویانی دیگر با میزانسن‌های بدیع و مستند روایتی از ماجرای حضور کاروان اسرای کربلا در شام، بازگشت آن‌ها به مدینه و زیست و زندگی امام سجاد(ع) در مدینه پس از واقعه عاشورا را روایت می‌کنندو در کنار آن گزارشی داستانی از ماجرای حره، نبرد مکه، کناره‌گیری فرزند یزید پس از مرگ او از خلافت و حکومت عبدالملک مروان و قتل عام شیعیان حجاز توسط حجاج و در نهایت شهادت امام سجاد و رسیدن صحیفه ایشان به دست فرزندش را بازگو می‌کند. 

تلاش نویسنده در کشف و بازخوانی روایت‌های تاریخی مختلف از حوادثی است که قصد بازگویی آن‌ها را داشته است. به عبارت دیگر هر فراز و رویداد تاریخی در زندگی پرفراز و نشیب امام چهارم شیعیان را به عنوان یک رویداد مستقل مورد کندوکاو قرار داده و ماحصل پژوهش تاریخی خود را در قالب یک روایت داستانی برای مخاطب گزارش کرده است.

کتاب به دلیل بهره‌گیری از منابع معتبر، آکنده از روایت‌های ناب و دست اول جذاب و تأمل و تألم برانگیز از زندگی و زمانه راوی صادق عاشوراست.

انتهای پیام
captcha