بارزترین شاخصه واقعه عاشورا کرامت انسانی است
کد خبر: 3991427
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

بارزترین شاخصه واقعه عاشورا کرامت انسانی است

حجت‌الاسلام توکلی، مبلغ عرصه بین‌الملل گفت: عاشورا، بَحر عمیقی است که هر چه بیشتر زمان می‌گذرد، معارف عمیق‌تری را به دست ما می‌رساند، اما بارزترین ویژگی و شاخصه واقعه عاشورا، «کرامت انسانی» است که عاشورا به صورت‌های گوناگون طی این ۱۴۰۰ سال ابعاد مختلف آن را زنده کرد‌.

حجت‌ا‌لاسلام سیدمصطفی توکلی، استاد حوزه علمیه و از روحانیون برجسته شهر هنگو ایالت خیبرپختونخواه پاکستان در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایشان اظهار کرد: واقعه و حماسه عاشورا حرکت و نهضت عظیمی بود که توسط امام حسین(ع) رقم خورد و اینگونه نیست که عاشورا فقط یک رویداد تاریخی بوده و بس، بلکه توام با عبرت‌ها، درس‌ها وحماسه‌ها بوده است.

نویسنده کتاب «اجتهاد در آیات و روایات» ادامه داد: در واقعه کربلا و از همان روزی که حضرت از مکه خارج شدند، ارزش‌ها و نکات ارزشمند انسانی و اخلاقی بزرگی رقم خورد که می‌بایست روی آن کار‌های متعدد علمی و پژوهشی صورت گیرد. اینکه امام برای چه چیزی حج خود را ناتمام گذاشتند و با اهل بیت (ع) خود از مکه خارج شدند؟

حجت‌الاسلام توکلی با بیان اینکه عاشورا به ما می‌آموزد در راه مکتب و آیین خود فداکاری داشته باشیم، افزود: عاشورا به ما آزاد زندگی کردن را یاد می‌دهد و لزوم احیای امر به معروف و نهی از منکر و صد‌ها الگو و ارزش دیگر را به ما معرفی می‌کند که می‌بایست نسبت به آن‌ها اهتمام جدی داشته باشیم.

این مبلغ عرصه بین‌الملل تصریح کرد: عاشورا، بَحر عمیقی است که هر چه بیشتر زمان می‌گذرد، نکات جدیدتر ومعارف عمیق‌تری را به دست ما می‌رساند، اما بارزترین ویژگی و شاخصه واقعه عاشورا، «کرامت انسانی» است که عاشورا به صورت‌های گوناگون طی این ۱۴۰۰ سال ابعاد مختلف آن را زنده کرد‌. کرامت انسانی در بندگی و عبادت خدا، کرامت انسانی در زیر بار ظلم نرفتن و موارد دیگر از این جمله است.

استاد حوزه علمیه در پایان تأکید کرد: حماسه عاشورا یک روز بود، ولی تاریخ را تکان داد و نهضت حسینی را خلق کرد. عاشورا فقط یک بُعد احساسی نیست بلکه عقلانیت در عاشورا موج می‌زند، آنچه پشت این گریه‌ها و سینه زدن‌ها وجود دارد، ارزش‌های معنوی است. مقاومت در برابر دشمن، روحیه صبر و جهاد، ایستادگی برای خدا در سخت‌ترین شرایط، ازدیاد روح شجاعت و غیرت همه از برکت این حماسه عقلانی است.

گفتگو از سلما سادات حسینی

انتهای پیام
captcha