فلسفه هیئت معرفت‌افزایی است/ هیئت‌ها از منبر دور نشوند
کد خبر: 3991458
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
مداح پیشکسوت لرستانی:

فلسفه هیئت معرفت‌افزایی است/ هیئت‌ها از منبر دور نشوند

مداح پیشکسوت لرستانی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین آسیب‌های مداحی این است که امروزه هیئت‌های مذهبی از منبرها دور شده‌اند، اظهار کرد: هیئت‌ها مداح محور شده و باید به سمت معرفت‌افزایی بیشتر بروند.

فلسفه هیئت معرفت‌افزایی است/ هیئت‌ها از منبر دور نشوندسیدعلی موسوی، دکترای علوم و حدیث و از مداحان پیشکسوت لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تسلیت عزاداری سید و سالار شهیدان، اظهار کرد: در بسیاری از روایات ما بر عزاداری محرم تاکید شده است تا جایی‌که امام جعفر صادق(ع) سفارش کردند حتی در خانه خود ذکر مصیبت کربلا برای زنده نگه داشتن قیام عاشورا برپا کنید.

وی با تاکید بر اینکه عزاداری‌ها هدف دارند و به‌صورت هدفمند برپا می‌شوند، ادامه داد: فلسفه روضه‌خوانی مجالس عزاداری این است که ما رنگ اهل‌بیت را بگیریم و در یک معنا عزاداری باید ما را به سیره اهل‌بیت نزدیک کرده و منش روش زندگی آنها برای ما الگو قرار گیرد.

موسوی با بیان اینکه بدون شک هر چیز خوب و مثبتی دارای آسیب‌ها و چالش‌هایی است و این یک امر طبیعی می‌باشد، ادامه داد: هیئت، عزاداری و نوحه‌خوانی هم دارای آسیب‌ها و چالش‌هایی است که باید این آسیب‌ها و چالش‌ها را شناسایی کرده و برای رفع آنان تلاش شود.

این دکترای علوم قرآنی با بیان اینکه به‌طور کلی برخی اشعار و سبک‌های مداحی دارای معانی سخیف هستند و فلسفه حماسه حسینی را انتقال نخواهند داد، ادامه داد: گاها برخی روضه‌ها بدون استناد در هیئت‌های مذهبی خوانده می‌شود که هیچ‌گونه سندیت ندارند این در حالی‌است که علمای ما تاکید می‌کنند در روضه‌خوانی‌ها داستان‌سرایی نشود چرا که باید عاشورا و بزرگی و فلسفه قیام امام حسین(ع) به‌طور صحیح و درست و با استناد به مقاتل بیان شود.

مداح هیئت عشاق‌العباس لرستانی‌های مقیم پایتخت بررسی آسیب‌ها و چالش‌های مداحی را مستلزم عزم جدی دس‌اندرکاران هیئت‌های مذهبی دانست و با تاکید بر اینکه امروز باید هیئت‌های ما معرفت‌محور شوند، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین آسیب هیئت‌های مذهبی این است که از منبر دور شده و مداح‌محور شدند این در حالی‌است که اصل هیئت نشستن پای منبر و معرفت‌افزایی است.

این مداح پیشکسوت لرستانی خاطرنشان‌کرد: عزاداری‌ها باید به سمت معارف اهل‌بیت برود و اشعاری که توسط مداحان استفاده می‌شود اشعار و بامحتوا باشند چراکه مداحی مداحان باید انتقال‌دهنده حماسه عاشورا باشد.

وی با اشاره به فلسفه گریه کردن بر امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: در حدیثی از امام رضا(ع) بیان شده است که گریه کردن مکروه است مگر برای گریه بر حسین(ع)؛ این در حالی‌است که گریه برای امام حسین(ع) از روی احساس نیست بلکه بدین معناست که عده‌ای نگذاشتند جامعه به عدالت برسد. گریه برای حسین(ع) برای این است که عده‌ای نگذاشتند حکومت علوی در جامعه گسترش یابد به‌معنای دیگر گریه و عزاداری برای امام حسین(ع) تنها فقط بیان کننده احساسات شخصی و غربت امام حسین(ع) نیست بلکه برای انتقال فرهنگ عاشورا است.

موسوی با بیان اینکه هیئت و هیئت‌داری باید در زندگی دنیوی ما اثرگذار باشد و ما را به معارف اهل‌بیت نزدیک کند بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط هیئت‌های مذهبی تاکید کرد و گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی امری مسلم و مشهود است اما این هجمه به هیئت‌ها وارد می‌شود که باید در پاسخ گفت هیئت‌های مذهبی رعایت پروتکل‌های بهداشتی را حق‌الناس می‌دانند.

این دکترای علوم قرآنی با بیان اینکه شرایط کرونا موجب شده است که تمام هیئت‌های مذهبی خود را ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد کرونا بدانند، ادامه داد: هیئت‌های مذهبی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساس هستند و آن را حق‌الناس می‌دانند.

مداح هیئت عشاق‌العباس لرستانی‌های مقیم پایتخت با اشاره به فعالیت هیئت عشاق‌العباس لرستانی‌های پایتخت، افزود: با توجه به شرایط کرونا و استقبال بی‌نظیر مردم از عزاداری این هیئت امسال عزاداری به شکل عمومی برگزار نشد.

وی با بیان اینکه حضور عمومی مردم در هیئت عزاداری عشاق‌العباس لرستانی‌های پایتخت در شرایط کنونی کشور و شیوع ویروس کرونا مستلزم داشتن یک فضای باز و محوطه باز است، خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت حفظ جان عزاداران این محافل امسال به‌صورت خصوصی برگزار شد و تاکید موکد این هیئت این است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی حق الناس است.

موسوی با بیان اینکه در هیئت عزاداری عشاق‌العباس لرستانی‌های پایتخت دستگاه‌های تب‌سنج، مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک بین عزاداران توزیع می‌شود، ادامه داد: هرچند امسال این هیئت به‌صورت خصوصی به اقامه عزاداری می‌پردازد اما با این اوصاف هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود.

انتهای پیام
captcha