نگاهی کوتاه به خصلت‌های امام حسین(ع)
کد خبر: 3991699
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰

نگاهی کوتاه به خصلت‌های امام حسین(ع)

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن تشریح کوتاهی از خصلت‌های امام حسین(ع)، روحیه توحیدی ایشان را بیش از هر چیزی عامل ماندگاری کربلا عنوان کرد و افزود: رضایتمندی امام حسین(ع) از مقدرات الهی موجب ماندگاری قیام ایشان شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا الهی‌منش، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتگو با خبرنگار ایکنا از قم، اظهار کرد: شهدا در طول تاریخ فراوانند یعنی کسانی که در راه خدا، جان و مال خود را نثار کردند اما امام حسین(ع) میان شهدای عالم امتیاز ویژه‌ای دارند.

وی گفت: امام حسین(ع) نواده پیامبر آخر الزمان است و همانطور که رسول اکرم(ص) به عنوان اشرف کائنات محسوب می‌شود، امیرالمومنین(ع) و اولاد معصومش نیز در شان رسول خدا شریک‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب عنوان کرد: در آیه مباهله آمده است که خداوند وجود امیر المومنین(ع) را در حکم نفس پیغمبر(ص) به حساب آورده و حقیقت امام حسن و امام حسین(ع) و فرزندان معصومش با امیرالمومنین(ع) یکی است.

وی گفت: حضرت اباعبدالله(ع) در شرایط زمانی قرار گرفت که برای هیچ یک از ائمه معصومین(ع) فراهم نشد و اینکه کسی به جای پیغمبر(ص) به عنوان خلیفه قرار گرفت که هیچ کدام از ظواهر دین را پایبند نبوده و به انواع آلودگی و فسق و فجور مبتلا بود.

الهی منش ابراز کرد: معاویه پدر یزید ظاهر سازی می‌کرد اما یزید گناهان را به صورت علنی انجام می‌داد به گونه‌ای که حتی خویشان ایشان نیز در خطر بودند.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) در صحنه نبرد با دشمنان با یاران کم حضور یافتند، افزود: با اینکه ۱۸ هزار نفر برای ایشان نامه نوشتند و درخواست کمک کردند اما همه پشت امام را خالی و ایشان با تعداد محدودی استقامت کرده و در مقابل لشکر دشمن با بیش از ۱۲ هزار نیرو جنگیدند.

این استاد عرفان اسلامی حوزه و دانشگاه بیان کرد: امام حسین(ع) نهایت خیرخواهی و رافت را نسبت به دشمنان نشان می‌دادند و بارها خطر کرده و لباس رزم را از تن درآوردند و واقعیت را گفته و حجت را بر طرف مقابل تمام کردند که این نشان دهنده روح الهی امام حسین(ع) بوده است.

این‌ استاد دانشگاه گفت: در آیه ۱۳۴ سوره آل عمران آمده است که الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ، همانان كه در فراخى و تنگى انفاق مى‌كنند و خشم خود را فرو مى‌‏برند و از مردم در مى‏‌گذرند و خداوند نیكوكاران را دوست دارد بنابرین اینکه انسانی در مقابل بی مهری‌های بسیار که به او شده، غیض خود را فرو ببرد و حتی دشمن خود را عفو کند و نسبت به او احسان به خرج دهد، نشان دهنده اتمام حجت امام حسین(ع) است.

چهره توحیدی امام حسین(ع)

وی با اشاره به خلوص نیت امام حسین(ع) افزود: تمام رفتار و کردار ایشان در کربلا برآمده از روح رضایتمندی ایشان نسبت به خداوند است.

الهی منش ادامه داد: امام حسین(ع) فرزند خود را زودتر از سایر افراد به میدان نبرد فرستاد و در مقابل مصیبت او نه تنها صبر، بلکه احساس رضایتمندی کرد.

وی بیان کرد: امام حسین(ع) در زمان کشته شدن علی اصغر خونش را بر آسمان پاشید و به خداوند فرمود که آنچه مصیبت را بر من آسان می‌کند این است که همه حوادث در محضر توست.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: در تاریخ آمده است که هر چه حسین(ع) به شهادت نزدیک‌تر می‌شد چهره گلگون‌تری پیدا می‌کرد که نشان‌دهنده روحیه توحیدی حاکم بر آن حضرت است و درک آن بر غیر معصوم محال می‌باشد.

وی عنوان کرد: زمانیکه انسان عزیزان خود را از دست می‌دهد و می‌داند که لحظاتی بعد خانواده‌اش به اسارت برده می‌شوند اما باز با چهره بشاش به سوی شهادت می‌رود، دارای چهره توحیدی می‌باشد.

الهی منش گفت: خانواده امام حسین(ع) بعدها پیام ایشان را با عزت و قدرت در عالم گسترش دادند و آن را در کاخ یزید رسانه‌ای کردند و سخنرانی حضرت سجاد(ع) در مسجد شام یکی از این موارد است.

وی اظهار کرد: ائمه معصومین(ع) بعد از شهادت امام حسین(ع) مجلس عزا در سوگ ایشان بر پا می‌کردند و پیام امام حسین(ع) را سینه به سینه به قلب‌های آماده منتقل می‌کردند.

وی روحیه توحیدی اباعبدالله(ع) را بیش از هر چیزی عامل ماندگاری پیام ایشان عنوان کرد و افزود: رضایتمندی امام حسین(ع) از مقدرات الهی موجب ماندگاری قیام ایشان شده است.

لزوم دشمن شناسی و درس‌گرفتن از واقعه عاشورا

این استاد دانشگاه بیان کرد: آن‌هایی که در روز عاشورا علیه امام حسین(ع) و خاندانش جنایت کردند خود را پیروز می‌دانستند اما این امام بزرگوار افق دور را مشاهده می‌کرد و جوانان نیز باید با الگوگیری از امام حسین(ع) تنها به امروز نگاه نکنند و بدانند که خداوند در عالم قوانینی دارد و بر اساس سنت‌ها که تغییر ناپذیرند، عالم را می‌چرخاند که یکی از این سنت‌ها این است که حق ماندگار و باطل رفتنی است.

وی گفت: باید به عبرت آموزی از امام حسین(ع) مرد وظیفه باشیم و خود را نسبت در انجام وظایف مکلف بدانیم و بندگی خود را به خداوند نشان دهیم.

الهی منش با تاکید بر لزوم زمان شناس بودن با درس آموزی از امام حسین(ع) افزود: عده‌ای بعد از جریان کربلا نهضت توابین را شکل دادند در حالیکه در صورت وظیفه شناس بودن در زمان حادثه کربلا امام حسین(ع) را یاری می‌کردند.

وی با تاکید بر لزوم دشمن شناس بودن، تصریح کرد: عده‌ای ممکن است با چرب زبانی بخواهند ما را از انجام وظایف‌مان بازگردانند در حالیکه باید از واقعه عاشورا درس گرفت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: امان نامه‌ای از جانب ابن زیاد برای حضرت ابوالفضل(ع) و برادران تنی‌اش آمد اما حضرت ابوالفضل با دشمن شناسی خود آن را نپذیرفتند.

وی در پایان یادآور شد: آنچه از اسرای کربلا مشاهده می‌کنیم این است که با نهایت عزت و در شدیدترین گرفتاری‌ها، حرمت قوانین الهی و عزت خود را حفظ کردند.

انتهای پیام
captcha