اشک ماتم در غروب غریبانه شام عاشورا
کد خبر: 3991861
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۷

اشک ماتم در غروب غریبانه شام عاشورا

آیین شام غریبان ثارالله(ع) در حریم قدسی امام غریبان برگزار و عزاداران آل‌الله در سوگ سیدالشهدا(ع) و یاران شهیدش، اقامه عزا کردند.

اشک ماتم عزاداران در غروب غریبانه شام عاشورابه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیین شام غریبان در شام شهادت سید و سالار شهیدان و در شامگاه عاشورای ۱۴۴۳ قمری پس از اقامه نماز مغرب و عشا در بارگاه ملکوتی امام رئوف با حضور تعداد محدودی از خادمان، عزاداران و دل‌سوختگان حضرت سیدالشهدا(ع) برگزار شد.

این مراسم حزن‌انگیز هر ساله بعد از اقامه نماز مغرب و عشا آغاز و سپس خدام بارگاه امام علی بن موسی الرضا(ع)، در حالی که لاله‌های شمع فروزان را در دست داشتند، از مقابل سازمان مرکزی آستان قدس رضوی واقع در چهارراه شهدای مشهد به‌سوی بارگاه منور رضوی حرکت کرده و در صحن انقلاب اسلامی حریم رضوی گرد هم می‌آمدند. زائران و مجاوران نیز با همراهی خدام این مراسم را دنبال کرده و به اقامه عزا می‎پرداختند. صحن مملو می‌شد از عزاداران شمع به دستی که اشک‌ریزان در فراق حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و بر غربت خاندانش عزاداری می‌کردند.

در چهار خیابان اصلی منتهی به حرم نیز عزاداران در گوشه و کنار در جمع‌های خانوادگی گرد هم می‌آمدند و با روشن کردن شمع یادآور غربت شام عاشورای سال ۶۱ هجری می‌شدند و به محضر علی بن موسی الرضا(ع) عرض تسلیت می‌کردند. اما امسال برای دومین سال متوالی با توجه به شیوع کرونا و گسترش این بیماری اعمال محدودیت‌هایی برای برپایی تجمعات صورت گرفت، بر این اساس این مراسم نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور تعداد محدودی از خادمان در مدرسه میرزا جعفر صحن انقلاب برگزار شد و در حالی که شعور حسینی بر شور آن مقدم شد، عزاداران از ایجاد تجمع خودداری کردند.

ابتدای این مراسم آیینی با تلاوت آیات نورانی کلام وحی آغاز و در ادامه با مرثیه‎سرایی و شعرخوانی همراه شد. همه حاضران عزادار همنوا با خاندان نبوت و دلدادگان به ساحت مقدس امام حسین(ع) به نیابت از همه دوستداران حضرتش عزاداری کردند و اشک ماتم ریختند.

پوشش زنده تلویزیونی این مراسم نیز از شبکه‎های ملی و استانی برای دلدادگان به خاندان اهل‎بیت عصمت و طهارت صورت گرفت، تا همه عاشقان از راه دور و نزدیک در شام غریبان سید و سالار شهیدان از این مراسم کسب فیض کنند و به اقامه عزا بپردازند.

انتهای پیام
captcha