استقبال از کتب عاشورایی/ ادامه کمبود کاغذ برای چاپ کتاب
کد خبر: 3991973
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
گزارش ایکنا از بازار کتاب مرداد 1400

استقبال از کتب عاشورایی/ ادامه کمبود کاغذ برای چاپ کتاب

در ماهی که گذشت کتب عاشورایی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و بازار کتاب دومین مردادماه کرونایی کشور را گرم کرد.

تازه‌های نشر عاشورایی بازار کتاب را داغ کردبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سال ۱۴۰۰ تقریباً به نیمه رسیده و هنوز وضعیت بازار کاغذ نامناسب است. کاغذ دولتی هنوز به دست ناشران نرسیده است و این روز‌ها را به سختی طی می‌کنند. شاید عناوین کتاب‌ها تغییر چندانی نداشته است و مسئولان نیز از این امر اظهار خوشحالی کرده و آن را ذیل عملکرد‌های مثبت خود بیان می‌کنند اما باید گفت؛ ناشران برای ادامه حیات خود تیراژ را به صورت فاحش کاهش داده‌اند که در گفت‌وگو با ناشران کاملاً مشهود است.   
 
هر ماه در ایکنا به تازه‌های نشر در حوزه دین، قرآن و اندیشه می‌پردازیم و در گزارش پیش رو نیز نگاهی به تازه‌های نشر مرداد داریم. ماهی که دهه آخر آن با آغاز ماه محرم مصادف بود و باعث شد ناشران در چاپ کتاب‌هایی با موضوع عاشورا حیاتی دوباره یابند زیرا امسال به دلیل وضعیت قرمز در بسیاری از مناطق کشورمان، عزاداری‌ها و سخنرانی‌های ویژه این ماه به صورت محدود برگزار شد و همچنین اعلام قرنطینه یک هفته‌ای فرصتی را برای مطالعه این کتاب‌ها فراهم کرد. به طوری که در همین ماه شاهد چاپ و تجدید چاپ کتاب‌های عاشورایی بودیم. در ادامه تعدادی از این عناوین به همراه معرفی مختصری از آن‌ها آمده است که امیدواریم راهنمای خوبی برای مخاطبان در انتخاب آثارشان باشد.
 
حدیث حلقه خوبان
کتاب «حدیث حلقه خوبان: شرح دعای مکارم‌الاخلاق امام سجاد (ع)» نوشته امیر شیرزاد به همت انتشارات کتاب طه منتشر شده است. دعای مکارم‌الاخلاق یا دعای بیستم کتاب شریف «صحیفه سجادیه»، از دعا‌های مأثور و زیبای امام سجاد (ع) است. دعا‌های مأثور به ادعیه‌ای می‌گویند که از زبان معصوم (ع) صادر شده باشد. در آغاز بیشتر فراز‌های این دعا صلوات تکرار شده و بعد از آن از خدا درخواست شده است. دلیل این تکرار را نزدیک شدن دعا به استجابت دانسته‌اند. دعای بیستم صحیفه سجادیه به دلیل دربرداشتن تعالیم انسان‌ساز برای کسب اخلاق و انجام کار‌های پسندیده، به دعای مکارم‌الاخلاق نامیده شده است. این دعا پیشتر توسط محمدتقی فلسفی، مصباح یزدی و روح‌الله خاتمی در قالب درس اخلاق شرح و به صورت مستقل چاپ شده است. همچنین این دعا در شرح‌های صحیفه سجادیه همچون «دیار عاشقان» اثر شیخ حسین انصاریان و «ریاض السالکین» اثر سید علی‌خان مدنی نیز شرح شده است.
 
سلیمان کربلا
کتاب «سلیمان کربلا» شامل روایت داستانی حوادث روز عاشورا نوشته رسول حسنی ولاشجردی به همت نشر آفرینندگان منتشر شده است. این‌کتاب دربرگیرنده مقتل امام حسین (ع) است که براساس اسناد و منابع موثق و معتبر نوشته شده و یکی از عناوین مجموعه ۳ جلدی «سوگنامه» است که انتشارش با محوریت قیام امام حسین (ع) از سال گذشته آغاز شد. جلد اول این مجموعه با عنوان «مهمان‌کشی» شامل مقتل حضرت مسلم بن عقیل (ع) سفیر امام حسین (ع) به کوفه، محرم سال ۱۳۹۹ منتشر شده است. «سلیمان کربلا» دربرگیرنده حوادث عاشورا و شهادت امام حسین (ع) است و جلد سوم مجموعه یادشده هم با عنوان «قافله‌سالار» درباره وقایع پس از عاشورا منتشر می‌شود.
 
مقتل مطهر
نشر تراث یازدهمین چاپ کتاب «مقتل مطهر: روضه‌های شهید مطهری رحمه‌الله» تدوین و تحقیق جعفر صالحان را منتشر کرده است. این کتاب گردآوری و تدوین مجموعه روضه‌های شهید مطهری برای ائمه معصومین (از حضرت امیر امام علی بن ابی‌طالب (ع) تا حضرت ثامن‌الحجج امام علی بن موسی‌الرضا) است که در ۶۴ گفتار (هفت بخش) تنظیم شده است. مفصل‌ترین بخش کتاب درباره قیام حسینی است. با توجه به صبغه فلسفی و منظومه فکری شهید مطهری می‌توان یقین داشت که روایت‌های ایشان مانند کتاب «حماسه حسینی» بدون کمترین انحرافات رایج ارائه شده‌اند و اصولا با توجه به رویکرد عقلگرایانه شهید مطهری نباید چیزی جز این هم انتظار داشت. تدوینگر در مقدمه نوشته است که در تدوین و تنظیم روضه‌ها بافت گفتاری و نوشتاری استاد شهید حفظ شده است. گاهی پاورقی‌های مناسبی نیز به بیانات استاد شهید اضافه شده و بخشی از مقدمه کتاب نیز به بیان فلسفه و ضرورت ذکر مصیبت از زبان علامه شهید مرتضی مطهری اختصاص پیدا کرده است.
 
رجال ایرانی قرن چهاردهم شمسی
کتاب «رجال ایرانی قرن چهاردهم شمسی» با معرفی صد نفر از نامداران قرن اخیر در حوزه‌های مختلف با تدوین تورج افشاری و نظارت علمی محمدمهدی اسماعیلی به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. این مجموعه درصدد است با درج زندگینامه کامل و استحصال خرده‌روایت‌های داستانی برای هر یک از شخصیت‌ها و چهره‌های برجسته کشور در قرن ۱۴ شمسی، به منظور برجسته کردن ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی آنها، گامی در مسیر الگوسازی این شخصیت‌ها بردارد. در این بین ماهیت و جوهره اصلی پروژه همان خرده‌روایت‌های داستانی یا داستانک‌ها هستند که تلاش دارند ابعاد مختلف شخصیتی و ویژگی‌های اخلاقی چهره‌های شاخص کشورمان در صد سال اخیر را برجسته کنند. از این رو در مجموعه دو جلدی «رجال ایرانی قرن چهاردهم شمسی» زندگینامه بیش از صد تن از شخصیت‌هایی که می‌توانند به مثابه الگویی برای جوانان باشند، درج شده است. از ویژگی‌های این اثر، تنوع در معرفی شخصیت‌هاست؛ به طوری که در فهرست کتاب، در کنار نام‌هایی، چون امام خمینی، آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله سید علی قاضی طباطبایی، اسامی شخصیت‌هایی، چون سیامند رحمان، شهرام ناظری و ناصر حجازی به چشم می‌خورد.
 
مظلومیت تاریخی
کتاب «مظلومیت تاریخی: بررسی و نقد آیات ولایت از دیدگاه آلوسی» نوشته فاطمه پرهیزگار است که به همت مرکز نشر هاجر، وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران منتشر شده است. این کتاب هفت فصل دارد. در فصل نخست که کلیات پژوهش در آن ارائه شده نویسنده ضمن معرفی آلوسی و بحث درباره زندگینامه و آثار او به شرح معنای لغوی و اصطلاحی اهل بیت می‌پردازد.   فصل دوم کتاب «شبهات آلوسی در آیه مباهله و پاسخ» نام دارد و شامل مباحثی همچون «نگاه اجمالی به آیه مباهله»، «شبهات آلوسی و پاسخ»، «انفسنا به معنای پیامبر (ص)»، «انفسنا به معنای حضرت علی (ع)»، «شمول ابناءنا بر حضرت علی (ع)»، «نفی تساوی پیامبر (ص) با حضرت علی (ع)»، «نفی ولایت حضرت علی (ع) در دوران پیامبر (ص)» و «نفی افضلیت حضرت علی (ع) از پیامبران» است. در فصل سوم کتاب با عنوان «شبهات آلوسی در آیه ولایت و پاسخ» این مباحث مطرح شده است: «نگاه اجمالی به آیه ولایت»، «شبهات آلوسی و پاسخ»، «دلالت حصر بر نفی امامت ائمه (ع)»، «عدم نزول آیه در شان حضرت علی (ع)»، «نفی (اولی به تصرف) از کلمه (ولی) در آیه»، «تعارض قاعده «العبرة لعموم اللفظ» با تخصیص آیه»، «رکوع به معنای خشوع» و «عدم اطلاق زکات بر صدقه مستحبی». فصل چهارم تا هفتم کتاب نیز به ترتیب به «شبهات آلوسی در آیه ابلاغ و پاسخ»، «شبهات آلوسی در آیه اکمال و پاسخ»، «شبهات آلوسی در آیه دال بر عصمت اهل بیت (ع) و پاسخ» و «مقایسه شبهات آلوسی با دیگر مفسران» اختصاص دارد.
 
سفیدتر از برف خوشبوتر از یاس
داستان بلند «سفیدتر از برف، خوش بوتر از یاس» نوشته غلامرضا آقایاری به همت انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است. داستان این کتاب از زبان نوجوانی روایت می‌شود که پدرش صاحب قهوه‌خانه‌ای است که قرار است مرشدی پیر از دوستان پدر در آن پرده بخواند. پسر نوجوان، چنان محو پرده‌خوانی مرشدش می‌شود که حس می‌کند همراه با او به داخل پرده و صحرای کربلا وارد می‌شود و از نزدیک شاهد همه آنچه در آنجا رخ می‌دهد، می‌شود. این داستان پاسخی به سؤالات و اشتیاقی است که نسل نوجوان این روز‌های ایران در مواجهه با مناسک مذهبی ماه محرم و شخصیت‌های حاضر در آن دارد که تا پیش از آن‌ها تنها در قالب مرثیه و روضه درباره آن‌ها اطلاع کسب کرده است. نویسنده کتاب با استفاده از سفری که شخصیت اصلی قصه‌اش به گذشته و صحرای کربلا می‌کند، برخی از اصحاب کمتر شناخته‌شده امام حسین (ع) را به مخاطب می‌شناساند.
 
فرشته ساز 
رمان «فرشته‌ساز» نوشته استفان برایس با ترجمه سامگیس زندی به همت نشر آموت منتشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب سال ۲۰۰۵ منتشر شده است. استفان برایس نویسنده این کتاب، متولد سال ۱۹۶۹ در بلژیک است که سال ۱۹۹۰ در رشته تعلیم و تربیت فارغ‌التحصیل شده و شروع به تدریس کرد. نوشتن رمان و مقاله برای روزنامه‌ها کاری بود که او در کنار معلمی در پیش گرفت، اما از سال ۱۹۹۹، نویسندگی را به شغل تمام‌وقت خود تبدیل کرد. رمان «فرشته‌ساز» او یکی از ۱۰ کتاب برتر هلندی در ۲۵ سال گذشته است. این رمان درباره مذهب، روانشناسی، علم و خرافات است که نامزدی جوایز آکو و لیبریس را همراه با جایزه جغد طلایی برای نویسنده‌اش به ارمغان آورده است. این اثر در ۳ بخش اصلی نوشته شده که بخش اول، ۱۱ فصل، بخش دوم، یک‌فصل و بخش سوم هم ۱۲فصل را شامل می‌شود.
 
وسوسه‌های ناتمام
«وسوسه‌های ناتمام» عنوان رمانی است که به قلم ابراهیم حسن‌بیگی و به همت انتشارات کتابستان منتشر شده است. این رمان سرنوشت یکی از شاهدان واقعه کربلاست که خود از سپاه یزید بوده را روایت می‌کند و تا زمان حاضر، روحش سرگردان بوده و داستان را روایت می‌کند. در واقع در این رمان به صورت مستقیم به واقعه کربلا پرداخته نشده، بلکه تغییر و تحولی که در این شخصیت به سبب این واقعه رخ می‌دهد، مورد توجه قرار گرفته است.     
 
بکه
کتاب «بکه» نوشته نرگس مقصودی شامل روایت داستانی زندگی امام سجاد (ع) انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است. این کتاب دربرگیرنده روایتی تاریخی داستانی است از زندگانی امام سجاد (ع) و آنچه ایشان در مقام فرزند حسین بن علی (ع) در واقعه عاشورا و پس از آن درک می‌کند، روایتی از حاضران و شاهدان و فاعلان در چگونگی ریختن خون فرزند رسول الله و آنانی که پس از این حادثه در همراهی و یا روایت از فرجام عاملانش خواسته یا ناخواسته شریک بودند. نویسنده کتاب در هر فصل از زبان راویانی خاص که برخی از آن‌ها برای مخاطبان این متن ناشناس هستند، برش‌های روایی را از زندگی امام سجاد (ع) از زمان واقعه عاشورا تا شهادت ایشان را روایت کرده است.
 
سنت تغییر در قرآن
کتاب «بررسی سرنوشت انسان‌ها و جوامع بر اساس، سنت تغییر در قرآن» نوشته مهدی گرجی به همت انتشارات سروش منتشر شده است. این کتاب همان‌طور که از نامش پیداست، درباره مسئله تغییر در جهان آفرینش است که مورد توجه قرآن بوده است.  قرآن کریم، هسته پایدار جامعه را مربوط به حیات مردمی می‌داند که در آن زندگی می‌کنند. تغییر واقعی انسان، تغییر جامعه را به دنبال دارد و نقطه آغاز تغییر در انسان، رشد یا رکود فطرت در اوست. بر اساس سنت الهی تغییر در نظام هستی، این‌انسان‌ها و جوامع هستند که در چهارچوب نظام علّی و معلولی، سرنوشت خود را تعیین می‌کنند، تغییر می‌دهند یا نمی‌دهند و نقطه آغاز هر تغییر در جامعه، از انسان‌ها و در انسان‌ها، از فطرت آن‌هاست. این‌تغییر هیچ‌منافاتی با قضاوقدر الهی و آیه فطرت ندارد و بدأ نیز با سنت تغییر کاملاً جمع‌شدنی است. انواع سنت‌ها، فطرت‌مندی انسان، قانون‌مندی جامعه و ... از عمده‌ترین مباحثی هستند که در این پژوهش مورد بحث قرار گرفته‌اند.
 
آخرین آفتاب
کتاب «آخرین آفتاب» نوشته محسن نعماء متشکل از ۱۳ داستان با موضوع امام زمان (عج) به همت انتشارات جمکران منتشر شده است.  مجموعه داستان‌هایی که با تولد حضرت صاحب الزمان (عج) آغاز و با داستان‌هایی از امامت آن حضرت، دوران غیبت صغری و تشرفات و ملاقات‌های حضرت ادامه پیدا می‌کند. این مجموعه برای گروه سنی نوجوان نوشته و تصویرگری آن را زهرا پایکار ترسیم کرده است.
 
قهرمانان کربلا
کتاب‌های مجموعه هفت‌جلدی «قهرمانان کربلا» به همت انتشارات کتاب پارک برای کودکان منتشر شده است. کتاب‌های این مجموعه نوشته منصوره مصطفی‌زاده هستند و از سوی محمدرضا دوست‌محمدی تصویرگری شده‌اند. این مجموعه برای عرضه در محرم ۱۴۰۰ آماده شده و مخاطبان اصلی‌اش کودکان ۵ سال به بالا هستند. عناوین کتاب‌های این مجموعه شامل «حسین؛ قهرمان نجات آدم‌ها»، «مسلم؛ مردی که گوش به فرمان امام حسین بود»، «حبیب؛ مردی که چشم امید امام حسین به او بود»، «زهیر؛ مردی که ته دلش عاشق امام حسین بود»، «زینب؛ زنی که هیچ‌مصیبتی او را نشکست»، «ام‌البنین؛ زنی که به خانواده پیام خیلی احترام می‌گذاشت» و «حُر؛ مردی که شجاعت داشت معذرت‌خواهی کند» است.
 
شیر نشو
انتشارات کتابستان معرفت، پس از چاپ کتاب سه کاهن، اثر دیگری از مجید قیصری منتشر کرده است. برخلاف سه کاهن، «شیر نشو» در فضای معاصر و ایران امروز روایت می‌شود. داستان اهالی روستای رهشا که چند روز مانده محرم، خیمه معروف عزاداری‌شان که بسیار قدیمی و با اصالت بود در آتش‌سوزی از بین می‌رود. برای اهالی روستا که همگی مستقیم و غیرمستقیم در تعزیه‌خوانی برای امام حسین (ع) نقش دارند، این اتفاقی تلخ و غیرمنتظره است، اما آن‌ها می‌خواهند هرطور شده، امسال هم مراسم تعزیه‌خوانی روز عاشورا را برگزار کنند. در این میان قهرمان داستان، جمشید بار بزرگتری هم بر دوش دارد. نوجوانی که هم بار مفقودی و نبودن پدر را به دوش می‌کشد و هم باید از پس وظیفه‌ای که به او محول شده است بربیاید. وظیفه‌ای که تا پیش از این، پدربزرگ و پدرش آن را انجام داده‌اند؛ شیر شدن! جمشید، ترس‌های زیادی دارد. یکی‌اش، ترس از هم‌نام خودش است؛ خورشید! جمشیدی که شیر و خرگوش درونش دائم در حال رفت و آمد هستند.  داستان «شیر نشو» روایت شیرین و دلچسبی از تلاش آدم‌های ساده و معمولی اطرافمان برای نشان دادن عشقشان به امام حسین(ع) است. عشقی که آنقدر در وجودشان رسوخ کرده که حتی وقتی می‌خواهند با هم عادی هم حرف بزنند با زبان اشعار تعزیه منظورشان را منتقل می‌کنند.
 
گره خورده‌ام به نام تو
رمان «گره خورده‌ام به نام تو» نوشته نسیبه استکی به همت انتشارات عهد مانا منتشر شده است. این رمان، داستان زندگی دو دختر با فاصله‌ای ۹۰ سال است. عامل پیوند این دو، فقط وابستگی‌های خونی نیست. بلکه یک‌قالیچه که گره‌هایش با اشک و عشق زده شده‌اند، نماینده است تا پیامی را در دل تاریخ جابه‌جا کند. فعالیت‌های ضدمذهب رضاخان پهلوی هم بین اتفاقات این‌داستان روایت می‌شود. بهانه اصلی فعالیت‌های شخصیت‌های این‌قصه، تلاش برای کشف حقیقت است. «گره خورده‌ام به نام تو» داستانی عاشقانه، تاریخی و مذهبی است.
 
نوشانوش
رمان «نوشانوش» نوشته محمد محمودی نورآبادی به همت انتشارات به‌نشر منتشر شده است. این اثر، بازگوکننده خاطرات جنگ در دو جبهه ایران و عراق است و روایت‌های از زندگی و خاطرات هشت جنگ تحمیلی دو رزمنده ایرانی و عراقی روایت می‌کند. در این رمان خاطرات و داستان‌های عاشقانه «عامر رشید» سرباز عراقی که دفترچه خاطراتش به دست رزمنده ایرانی علی شیر شفیعی می‌افتد، درج شده است. این رمان داستان دو شخصیت در دو اردوگاه متفاوت است. از اردوگاه خودی، علی شیر از قاب نگاه خودش و اطرافیانش معرفی می‌شود. دغدغه‌ها و ماجراهایش در روستا تا شهر و پشت خاکریز جنگ و همراه با نگاه او به زندگی، عشق زمینی و باور‌ها و ...، اما در جبهه مقابل او هم استوار عراقی یا همان‌توپچی تانک، نیز باور‌ها و باید و نباید‌های خودش را دارد. این شخصیت از زبان خودش معرفی می‌شود و بی‌آنکه خودش بخواهد، برای مخاطب دست به اعتراف می‌زند.
 
بگذار اسبت بتازد
رمان «بگذار اسبت بتازد» نوشته محبوبه زارع به همت انتشارات کتابستان معرفت منتشر شده است. زارع در جدیدترین اثر منتشر شده خود، مستقیم و بی‌واسطه به حر پرداخته است. ماجرای قهرمان داستان، حر، از زمانی آغاز می‌شود که در کوفه فرمان فرماندهی سپاه هزارنفره را دریافت می‌کند. از همین نامه فرماندهی است که گره در ماجرا میفتد و حر با شکی بزرگ روبرو می‌شود. باقی ماجرا کشاکش حرّ است برای حل کردن این تعارض درونی در خود. با وجود رقبا و دشمنانی که حرّ دارد کار برای او آسان نخواهد بود. این نویسنده که پیش از این رمان پرفروش و خواندنی فصل فیروزه را در کتابستان معرفت منتشر کرده بود در «بگذار اسبت بتازد» هم روایت تاریخی خود را با زبان داستانی بیان کرده است. وادی‌های نوزده‌گانه کتاب فرصتی برای بهتر دیده شدن شخصیت حرّ و رفتن به عمق شخصیت اوست.
 
ازدواج ایده آل
کتاب «ازدواج ایده‌آل: تشکیل خانواده از نگاه پیامبر اسلام» نوشته Muhammed Emin Yildirim در آلمان منتشر شده است. ازدواج در فرهنگ اسلامی، پیوندی مقدس و عاملی مؤثر در حفظ پاک‌دامنی است که موجب حفظ دین نیز می‌شود. از این‌رو، محمد امین ییلدریم، نویسنده کتاب یادشده تلاش کرده تا در این اثر، دیدگاه‌های اسلام و رسول خدا (ص) را درباره ازدواج مطرح کند. او در اثر خود، ازدواج را از منظر اسلام را مطرح کرده و سپس چالش‌های امروزی برای این امر را مورد بررسی قرار داده است.
 
پژوهش‌های قرآنی
دومین چاپ کتاب «پژوهش‌های قرآنی» نوشته مرحوم حجت‌الاسلام نعمت‌الله صالحی نجف آبادی با تصحیح و تحقیق حجت‌الاسلام محمدعلی کوشا به همت نشر کویر منتشر شده است.  کوشا در مقدمه خود بر این کتاب در بیش از ۴۰ صفحه درباره زندگینامه و نوع رویکرد دین پژوهانه مرحوم صالحی نجف آبادی و ویژگی‌های پژوهش‌ها و نوع قلم این محقق نوشته است که به مخاطبان آگاهی مناسبی درباره زیست علمی مرحوم نجف آبادی می‌دهد.  کتاب شامل ۲۰ بخش است که عناوین برخی سرفصل‌های آن به این ترتیب است؛ «بحثی در مفهوم متشابه و تاویل در قرآن»، «درباره رساله محکم و متشابه منسوب به سید مرتضی»، «اشاره‌ای به نقش روایات در تفسیر قرآن»، «سیری در داستان طالوت»، «تفسیر انعمت علیهم در نگاه روایی»، «تفسیر «الم» در نگاه روایی»، «تفسیر ده آیه از سوره انسان»، «تاثیر ایمان در عمل»، «تفسیر فاقتلوا انفسکم»، «سی درس قرآنی برای جوانان». همچنین یکی از مباحث خواندنی این کتاب سی درس قرآنی با موضوع محوری اخلاق است که مباحث آن تقریبا مشابه مباحث کتاب «داستان راستان» علامه شهید آیت‌الله مرتضی مطهری است.  
 
من زینب تو هستم
کتاب «من زینب تو هستم» نوشته معصومه محمدی شامل خاطرات خواهر شهید سعید نامدار فرزانه‌اقدم به همت نشر ۲۷ بعثت منتشر نشر شده است. این‌کتاب پنجمین عنوان از مجموعه «خاطرات شفاهی» این ناشر است. شهید سعید (رستم) نامدار تخریب‌چی لشگر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) بود که پاییز سال ۶۱ در عملیات زین‌العابدین (ع)، که در محور سومار – مندلی انجام شد، به شهادت رسید. کتاب «من زینب تو هستم» شامل خاطرات خواهر این‌شهید، درباره زندگی زنی است که پس از شهادت برادر و اسارت برادران دیگرش، با زندگی جدیدی روبرو شد.
 
نمک‌گیر
کتاب «نمک‌گیر» اثر زهرا عوض‌بخش و محمدعلی جعفری شامل خاطرات حاج حسین برزگر، سردسته هیئت خلف باغ یزد، به همت انتشارات شهید کاظمی به چاپ دوم رسیده است. پیرغلامان و ذاکران قدیمی اهل‌بیت (ع) تجربه‌های ارزشمندی برای انتقال به مداحان نسل جوان و حتی مردمی دارند که در هیئت‌ها و مجالس عزاداری ائمه اطهار (ع) شرکت می‌کنند. تجربه‌هایی که هر کدام می‌تواند مسیر را برای عرض ارادت مخلصانه و بندگی صحیح فراهم و مسیر سلوک را هموار کند. حاج حسین بزرگ هم یکی از پیرغلامان عزاداری امام حسین (ع) است.
 
اخلاق پژوهش
کتاب «اخلاق پژوهش» نوشته محمدرضا جباران به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.  این کتاب عهده‌دار فراهم کردن ادبیات اسلامی در عرصه اخلاق پژوهش است و در پی احساس این نیاز و با این پیش فرض فراهم شده که اخلاق اسلامی ـ مستند به کتاب الاهی و بیانات و سیره معصومین ـ برای پوشش دادن به همه جنبه‌ها و ابعاد حیات بشری از ظرفیت و توانایی کافی برخوردار است.  محقق این کتاب در این نوشته، بیش از آن که در پی پاسخ به سؤالات باشد در صدد برآمده تا ادله و مستندات پاسخ‌های محتمل به هر سؤال را جمع آوری کند. به همین دلیل مسائلی که در شریعت اسلامی از مستندات بیشتری برخوردارند، در این نوشته با طول و تفصیل بیشتری مطرح شده است.
 
شهادت‌نامه حسین (ع) و شهیدان کربلا
کتاب «شهادت‌نامه حسین (ع) و شهیدان کربلا؛ سیر نهضت حسینی بر اساس کهن‌ترین منابع» نوشته محمدهادی زاهدی به همت انتشارات به‌نشر (آستان قدس رضوی) به چاپ دوم رسیده است.  در این کتاب سیر تاریخی نهضت حسینی بر مبنای ۱۰ منبع کهن از کهن‌ترین منابعی که روایت کربلا را داشته‌اند، از آغاز ماجرای خلافت یزید و قیام و حرکت حضرت اباعبدالله مطرح شده است. محمدهادی زاهدی نویسنده این اثر، با آوردن ۱۰۹ عنوان همه رویداد‌های قیام حسین (ع) را با استفاده از همان منابع ده‌گانه، همراه با توضیحاتی مفید در پانوشت صفحات ذکر کرده است. امتیاز این اثر تکیه بر قدیمی‌ترین منابع است که مجالی فراهم می‌آورد تا شباهت‌ها و تفاوت‌های مقاتل را دریابیم و کاستی‌ها روشن شود.  
 
امام حسین(ع) و ایران
کتاب «امام حسین و ایران» نوشته کورت فریشلر با ترجمه ذبیح‌الله منصوری به همت انتشارات جاویدان با چاپ و حروفچینی منتشر و راهی بازار نشر شده است. ذبیح‌الله منصوری از مشهورترین مترجمان ایرانی است که تعداد زیادی از کتاب‌خوان‌های ایرانی با کتاب‌های او به مطالعه علاقه‌مند شدند. البته او از ترفند‌هایی برای جذاب‌تر شدن کتاب‌ها استفاده می‌کرد.  در کتاب پیش‌رو، به مسائلی ازجمله حضور نماینده امام حسین در ایران یعنی ری آن‌روزگار، علاقه متقابل مردم ایران به امام حسین، آشنایی این‌شخصیت دینی با زبان فارسی، فعالیت‌های مسلم بن عقیل به عنوان سفیر امام حسین و ... اشاره شده است. تاثیر خون امام حسین در سرنگونی حکومت خاندان بنی‌امیه از دیگر مسائلی است که نویسنده کتاب «امام حسین و ایران» به آن اشاره کرده است. کورت فریشلر همچنین ماجرای همراهی کارگری ایرانی به‌نام عباس بذائی با قیام مسلم بن عقیل و شهادت او به همراه مسلم را در کتاب خود آورده است.  نویسنده این کتاب درباره روز عاشورا هم به جنگ‌های تن به تن از صبح تا ظهر اشاره کرده است.
 
پدر پسر عشق و آیین زندگی
چاپ شانزدهم کتاب «آیین زندگی» و چاپ پنجاه و یکم رمان «پدر عشق و پسر» از آثار سید مهدی شجاعی به همت انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است. کتاب «آیین زندگی» ترجمه و شرح نامه ۳۱ نهج البلاغه است، وصایای حضرت علی (ع) به امام حسن (ع). نام کتاب تعریف دقیقی از محتوای ارزنده کتاب است که به راستی این وصایا دستورالعمل کاملی است برای زندگی خدایی، چه در دنیا چه برای آخرت. کتاب «پدر، عشق و پسر» نیز اثری دیگر از سیدمهدی شجاعی است که در آن فراز‌هایی از زندگی حضرت علی‌اکبر بن الحسین (ع) به تصویر کشیده می‌شود. وقایع از زاویه اول شخص و از زبان اسب آن حضرت «عقاب» روایت می‌شود و مخاطب راوی در داستان، لیلی بنت ابی‌مرّه مادر گرامی حضرت علی‌اکبر (ع) است. فصول کتاب با عنوان «مجلس» نامگذاری شده و داستان متشکل از ده داستان است که در هر مجلس، عقاب با زبانی عاطفی و دلنشین، صحنه‌ای از زندگی حضرت علی‌اکبر (ع) را روایت می‌کند و مجالس پایانی، به شهادت حضرتش در کربلا اختصاص دارد. گفتنی است که هر برش از زندگی حضرت که در مجالس ده‌گانه نمایانده می‌شود، در انتهای هر مجلس به گونه‌ای به واقعه‌ی کربلا مربوط و منتسب می‌شود و بدین ترتیب، تمام مجالس رنگ عاشورایی خود را حفظ می‌کند.  
 
سقای آب و ادب
رمان «سقای آب و ادب» نوشته سیدمهدی شجاعی به همت انتشارات نیستان به چاپ بیست‌ویکم رسیده است.  این کتاب درباره زندگی حضرت عباس (ع) است که ۱۰ فصل با این عناوین را شامل می‌شود: «عباس علی»، «عباسِ ام‌البنین»، «عباس عباس»، «عباس سکینه»، «عباس مواسات»، «عباس زینب»، «عباس ادب»، «عباس حسین»، «عباس فرشتگان» و «عباس فاطمه».  در هر فصل از این کتاب، رفت و برگشت روایی متعدد و متنوعی دیده می‌شود و در حرکتی سیال، راویان جای به هم می‌دهند و شکست‌ها به سرعت خوانش می‌افزاید و زوایایی جدید از مفهوم را روشن می‌کند. اما آنچه این کتاب را از حیث محتوا با دیگر آثار شجاعی متمایز می‌کند، بیشتر در فصل «عباس فرشتگان» به چشم می‌آید. در سایر فصول نویسنده دقیق و کامل بر اساس مستندات تاریخی، به روایت زندگی حضرت عباس (ع) پرداخته؛ اما در فصل نهم، شجاعی شیوه‌ای جدید و روایتی متفاوت را در پیش گرفته که با مضامینی که بیشتر استحسان اوست همراه است؛ مفاهیمی جدید و نگاهی نو به شخصیت حضرت عباس بن علی (ع).
 
قیام امام حسین (ع)
کتاب «قیام حسین (ع)» نوشته سید جعفر شهیدی به همت دفتر نشر فرهنگ اسلامی به چاپ پنجاه‌وپنجم رسید. این کتاب یکی از عناوین مجموعه «چهره‌های معصومین» است که این ناشر چاپ می‌کند.  مرحوم شهیدی معتقد بود کمتر حادثه تاریخی است که از رنگ تبلیغات سیاسی امویان و عباسیان و یا تعصبات دینی و مذاهب مختلف بر کنار مانده و حقیقت آن دگرگون نشده باشد؛ بنابراین در تحلیل این حادثه تا آنجا که ممکن بوده از هیچ‌کوششی دریغ نکرده و رویداد‌ها را یکی با دیگری سنجیده و با دیگر وقایع مقایسه کرده است.
 
همرزمان حسین
کتاب «همرزمان حسین (ع)» شامل مجموعه سخنرانی‌های آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) در سال ۱۳۵۱ در هیئت انصارالحسین (ع) تهران است که به تحلیل رسالت و مبارزات سیاسی ائمه (ع) می‌پردازد.  این کتاب مشتمل بر ۱۰ سخنرانی رهبر انقلاب در ماه محرم سال ۱۳۵۱ هجری شمسی است. ایشان بین سال‌های ۴۶ تا ۵۵ به طور متناوب در مناسبت‌های مذهبی به تهران مسافرت می‌کردند و در جلسات مختلف به ایراد سخن می‌پرداخته‌اند. این کتاب نخستین بار در پاییز ۱۳۹۶ از سوی انتشارات انقلاب اسلامی به چاپ رسید. این کتاب با استقبال خوب علاقه‌مندان مواجه شد و در حال حاضر، چاپ پانزدهم کتاب با طرح جلد جدید روانه بازار کتاب شده است.
 
پشت در‌های بهشت
رمان «پشت در‌های بهشت» نوشته رضا کاشانی اسدی که درباره رخداد‌های پیش و پس از واقعه عاشورا و جامعه کوفه در آن زمان است، به همت انتشارات کتاب جمکران به چاپ پنجم رسیده است. نویسنده در رمان «پشت در‌های بهشت»، فضای خدعه و خفقان زمان شهادت امام حسین (ع) را تصویر کرده و برخی از عبرت‌های ماجرای عاشورا را در قالب داستان بیان کرده است. او با استفاده از روایات تاریخی، ماجرای زندگی فردی را به تصویر کشیده که بخشی از زوایای پنهان آن برهه تاریخی را برای مخاطب روشن می‌کند.  
انتهای پیام
captcha