تولید ضعیف عاشورایی خیانت است/«منادیان آزادی» مشاهیر مقاومت را معرفی می‌کند + صوت
کد خبر: 3992033
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
بحرالعلومی در گفت‌وگو با ایکنا:

تولید ضعیف عاشورایی خیانت است/«منادیان آزادی» مشاهیر مقاومت را معرفی می‌کند + صوت

سازنده برنامه «منادیان آزادی» گفت: اگر نتوانیم تولیدات خوبی در حوزه عاشورا داشته باشیم خیانت بزرگی را مرتکب شده‌ایم.

سعید بحرالعلومی؛ بازیگر و نویسنده سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا با بیان اینکه موفقیت برنامه «سیمای مبارزان» سبب شد مجموعه «منادیان آزادی» ساخته شود، اظهار کرد: سال 76 قسمت برنامه بیست‌دقیقه‌ای برای شبکه سحر تحت عنوان «سیمای مبارزان» در 60 قسمت 10 دقیقه‌‌ای ساختم. در این کار درباره شخصیت‌هایی چون رئیس‌علی دلواری، میرزا کوچک‌خان، مدرس و... حرف زده می‌شد اما به دلیل تغییر مدیریت شبکه خبر روند تولید این کار متوقف شد.

وی افزود: سال 92 با محسن امینی‌فر؛ تهیه‌کننده برنامه تقویم تاریخ شبکه خبر آشنا شدم. به وی گفتم سال‌ها پیش برنامه‌ «سیمای مبارزان» را تولید کرده‌ام، برای همین اگر سازمان موافقت کند این برنامه را ادامه دهیم با این تفاوت که در این مجموعه علاوه بر ایران، دیگر شخصیت‌های مبارز دنیا هم مدنظر قرار بگیرند. بعد از مدتی با طرحم موافقت شد و نگارش درباره 30 شخصیت توسط گروه نویسندگان آغاز شد. شخصیت‌هایی نظیر عمرمختار، ماندلا، احمد شاه مسعود و... از جمله این افراد بودند و از میان کاراکترهایی که نوشته شد 10 مورد انتخاب و با عنوان «منادیان آزادی» ساخته شد. بعد از پخش، کار با استقبال خوبی مواجه شد، بنابراین سفارش ادامه مجموعه را به ما دادند. باید اضافه کنم در مجموعه اول به‌عنوان راوی در کار حضور داشتنم اما از سری دوم کار تقریباً 70 درصد از مجموعه را نیز نوشتم.

این بازیگر و دوبلور درباره شخصیت احمد شاه مسعود که در «منادیان آزادی» به وی پرداخته شده بود، گفت: این فرد به لحاظ شخصیتی شباهتی عجیبی با دکتر چمران داشت و وی نیز دارای موقعیت و زندگی خوب بود اما راحتی و آسایش مادی را رها کرده و مقابل ظلم و ستم برخاست و علیه اشغالگران شوروی جنگید. 

کد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا طالبان فعلی با آنچه در گذشته از آنها دیده‌‌ایم، تفاوت دارد؟ پاسخ داد: من این‌گونه فکر نمی‌کنم، زیرا وقتی گروهی پیشینه جنایتکارانه دارند، قادر به تغییر نیستند. این گروه نکاتی از اسلام را بهانه قرار می‌دهند تا کارهای جنایتکارانه انجام دهند، بدون اینکه بگویند دستوری که از اسلام بیان کرده قبل و بعد دارد، بنابراین چنین افرادی را لایق حکومت بر مردم نمی‌دانم.

بازیگر سریال «بانوی عمارت» در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره تولیدات عاشورایی تلویزیون بیان کرد: در سالیانی که در امر برنامه‌سازی مشغول بودم تلاش شد در حوزه عاشورا کارهای فاخری ساخته شود. در همین رابطه مهدی حسین‌زاده یکی از برنامه‌سازان تلویزیون چندین سال مداوم برنامه‌هایی نظیر «با حسین تا بی‌نهایت» ساخت اما در شرایط فعلی تعداد چنین کارهایی کم شده است. دلیل پسرفت کیفی تولیدات عاشورایی، تعجیلی است که در ساخت این آثار صورت می‌گیرد چرا که تنها چند هفته مانده به محرم سفارش فیلم یا سریالی داده ‌می‌شود.

این بازیگر تئاتر متذکر شد: ضعف دیگر در برنامه موردنظر گفت‌وگومحور شدن کارهاست؛ اتفاقی که سبب می‌شود، تماشاگر چندان علاقه‌ای برای تماشایی کارهای این‌چنینی نداشته باشد. از طرفی شیوه روایت از عاشورا نیز تکراری شده است. یعنی وقتی برای سال‌ها تنها یک روش را برای بیان عاشورا انتخاب می‌کنیم طبیعتاً مخاطب را هم از دست خواهیم داد، درصورتی‌که فرم‌هایی متعددی را برای عاشورا می‌توان در نظر داشت، ولیکن برای رسیدن به این خواسته تحقیق و مطالعه لازم است، وگرنه اگر بخواهیم به روش‌های ساده و دم‌دستی اکتفا کنیم مطمئن باشید در ادامه روند افولی این تولیدات رشد بیشتر خواهند داشت.

وی با بیان اینکه عاشورا حماسه‌ای است که اگر هزاران سال از آن بگذرد باز هم کهنه نخواهد شد، بیان کرد: حلاوت و تازگی‌ای که عاشورا دارد انسان‌ها را با خود همراه می‌کند. جدا از این امام حسین (ع) در قلب و روح مردم جا دارد. اگر می‌بینیم برخی از کارهای عاشورایی برای مخاطب خسته‌کننده شده، دلیلش ضعف در ساختاری است که آن را تولید کرده، وگرنه همان‌گونه که گفتم، زیبایی‌های عاشورا تمامی ندارد.

وی در انتها کم‌کاری در حوزه عاشورا را خیانت توصیف کرد و تصریح کرد: اگر نتوانیم تولیدات خوبی را در حوزه عاشورا داشته باشیم خیانت بزرگی را مرتکب شده‌ایم، البته نمی‌خواهم منکر تلاش‌هایی که در این رابطه صورت گرفته بشوم اما به خاطر کم‌حوصله شدن برخی از عوامل، آثار عاشورایی کارکرد لازم را ندارند. در همین رابطه متأسفانه بارها شنیده‌ام که برخی دوستان مدعی‌اند چون پول کافی به آنها داده نمی‌شود، آنها نیز حساسیت لازم را ندارند! این اتفاقی بسیار بدی است، چون وقتی  فرد یا گروهی عهده‌دار ساخت یک کار می‌شود باید نسبت به کارش تعهد وجود داشته باشد.

انتهای پیام
captcha