منزل به منزل تا کربلا در «پیاده تا خدا»
کد خبر: 3994539
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰

منزل به منزل تا کربلا در «پیاده تا خدا»

ویژه‌برنامه «پیاده تا خدا» عنوان برنامه‌ای ترکیبی در رادیو گفت‌وگوست که به روایت و نثرهای کوتاه ادبی با نگاهی به تاریخ کربلا می‌پردازد.

رضا صفری، تهیه‌کننده ویژه‌برنامه «پیاده تا خدا» در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش رسانه‌های در تببین پیام‌های متعالی عاشورایی گفت: یکی از وظایف رسانه‌ها انتقال درست معانی و مفاهیم تاریخی در تمامی اعصار است، در این میان واقعه کربلا به دلیل اهمیت همه جانبه خود به یک رسانه‌ای جهانی و دانشگاهی تمام عیار بدل شده است، با توجه به اینکه همه تلاش‌ها برای احیای حماسه عاشورا بیشتر حول دهه اول محرم است نباید حرکت مهم کاراون اسیران، پیام‌ها و تأثیرات آن مغفول واقع شود. از این رو رادیو گفت و گو روایتی متفاوت از سیر تاریخی حرکت کاروان اسیران کربلا را در ویژه‌برنامه «پیاده تا خدا» تقدیم علاقه‌مندان می‌کند.

وی افزود: پیاده تا خدا برنامه‌ای 15 دقیقه‎‌ای است که به سیر تاریخی حرکت کاروان اسیران کربلا می‎پردازد؛ روایتی که از 40 منزل و مرور وقایع مهم تاریخی به زبان ادبی و ترکیبی از روایت و نثرهای کوتاه با توجه به تاریخ کربلا و اهمیت توجه بیشتر به کاروان اسیران کربلا در 40 قسمت تهیه و تولید شده است. این برنامه با حضور سه نفر از نخبگان فرهنگ عاشورایی ساخته شده است.

صفری هدف اصلی از تولید این برنامه را مرور تاریخی حرکت کاروان اسیران و معرفی منازل و اتفاقات دانست و تأکید کرد: تأثیرات عاشورا، روشنگری‌های حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) مهم‌ترین محور تولید این برنامه است.

وی ضمن بیان اینکه این برنامه با روایتگری استاد امین فروغی از پژوهشگران نامی حوزه دین تهیه شده است، گفت: نثرهای ادبی برنامه پیاده تا خدا به تلاش استاد محمدتقی اختیاری، نویسنده و پژوهشگر، مدیر مؤسسه «راه ایمان» و نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران آماده شده و قطعات کوتاه ادبی برنامه به نویسندگی و گویندگی مهدی رستمی تدوین شده است.

40 منزل با اسرای کربلا؛ اشعاری کمتر خوانده شده

پنجشنه///منزل به منزل تا کربلا در «پیاده تا خدا»مهدی امین فروغی، روایتگر، پژوهشگر و نویسنده «پیاده تا خدا» درباره روایت‌های این برنامه گفت: در این برنامه به سرگذشت اسرای اهل بیت(ع) از کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام و نهایتا بازگشت از شام به کربلا می‌پردازیم. در تحقیق و پژوهشی که بنده برای این برنامه داشتم، سعی کردم که وقایع از منابع معتبر تاریخی استفاده شود و از نقل داستان‌هایی که پشتوانه قوی ندارد صرف نظر کردم.

وی ادامه داد: ماجراها را به گونه‌ای روایت کردیم که شنوندگان با سیر تاریخی وقایع و تقدم و تأخر آنها به درستی آشنا شوند. نکته دیگری که در وقایع در نظر داشتم این بود که تلاش کردم اشعاری که در طول سفر اسارت از سوی اهل بیت(ع) سروده و یا خوانده شده را ترجمه و بخوانم، این اشعار معمولا خوانده نمی‌شود و مخاطبان کمتر با آنها آشنا هستند.

امین فروغی افزود: سروده‌ها مربوط به بازماندگان واقع کربلاست و یک تن از اهل بیت(ع) آن را سروده‌اند و یا اینکه دیگران در این سفر برای اهل بیت(ع) سروده اند، این اشعار را جمع آوری و ترجمه کرده‌ایم.

روایتگر برنامه «پیاده تا خدا» اظهار کرد: امیدوارم این برنامه بتواند عرض ادبی به ساحت اهل بیت(ع) باشد و ادای دین رسانه‌ای دست اندرکاران آن به ساحت امام حسین(ع) و خاندان معظمشان باشد.

همچنین، ویژه‌برنامه «پیاده تا خدا» در 40 قسمت هر روز ساعت 15:40 از موج اف ام ردیف 103.5 مگاهرتز تقدیم مخاطبان فرهیخته می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه و سایر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو را از طریق نرم‌افزار کاربردی ایران صدا نیز دریافت و با سامانه پیامکی 300001035 با این شبکه رادیویی در تماس باشند.

انتهای پیام
captcha