نقش تعاون در ایجاد اشتغال مولد و ارتقای تولید ملی
کد خبر: 3995101
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۱

نقش تعاون در ایجاد اشتغال مولد و ارتقای تولید ملی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: تعاون در سایر حوزه‌ها از جمله سرمایه‌گذاری‌های مولد اقتصادی، تجمیع سرمایه اندک اشخاص حقیقی و حقوقی، ترویج کارآفرینی، رفاه اجتماعی و اقتصادی، ایجاد اشتغال مولد و... نقش آفرینی مؤثری دارد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، بهزاد سام‌دلیری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی، امروز، 13 شهریور در نشست مطبوعاتی به ظرفیت‌های استان در بخش‌های مختلف اشاره و بیان کرد: با تکیه بر توانمندی نیروها و استعدادها استان مرکزی در زمره استان‌های پیشرو در حوزه تعاون تعریف می‌شود و باعث شده مفهوم واقعی این کلمه نمود عینی داشته باشد.

وی با بیان این نکته که استان مرکزی در بخش گل و گیاه و سنگ‌های معدنی پیشروست، از فعالیت 2300 تعاونی فعال با ظرفیت اشتغال 23 هزار نفر در استان با تخصص‌های مختلف خبر داد و افزود: تنوع گرایش در حوزه تعاون در استان‌های ایران بیش از سایر کشورهاست و این امر باعث می‌شود تا جوانان بنا به علاقه خود در حوزه‌های مختلف وارد شوند.

به‌گفته سام‌دلیری تعاون در شرایط حال حاضر کشور پس از تحریم و مسائل اقتصادی، یکی از بهترین الگوهایی است که می‌تواند اقتصاد را به سمت مردمی شدن، مشارکت عمومی و عدالت اجتماعی هدایت کند. کاهش فاصله طبقات اجتماعی، ایجاد عدالت اجتماعی، افزایش اعتماد به نفس عمومی و ایجاد ارتباط اخلاقی در کار گروهی از جمله ویژگی‌های حوزه تعاون است و اگر تعاون با جدیت دنبال شود، قطعاً می‌تواند در حوزه اقصادی نقش‌آفرینی کند.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت ۳۰ تا ۴۰ درصدی تعاونی‌ها در حوزه تولید، نقش تعاونی‌ها را در ارتقای تولید ملی و توانمندی تولیدکنندگان مهم توصیف کرد و افزود: تعاون در سایر حوزه‌ها از جمله سرمایه‌گذاری‌های مولد اقتصادی، تجمیع سرمایه اندک اشخاص حقیقی و حقوقی، ترویج کارآفرینی، رفاه اجتماعی و اقتصادی، ایجاد اشتغال مولد و... نقش آفرینی مؤثری دارد.

وی از ثبت 200 هزار تعاونی در کشور خبر داد و با بیان اینکه از این رقم فقط 50 درصد آنان فعال و در چرخه اقتصاد نقش دارند، ادامه داد: ۹۹۸ هزار و ۲۵۳ نفر عضو تعاونی‌های استان مرکزی هستند که از این تعداد ۷۲۲ هزار و ۴۸۷ نفر مرد و ۲۷۵ هزار و ۴۶۶ نفر زن است. همچنین اجرای سند توسعه بخش تعاون در فعالیت مجدد تعاونی‌های غیرفعال و افزایش چند برابری سهم این بخش در اقتصاد نقش دارد و این مهم در اولویت برنامه‌های وزارتخانه است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در پایان ضرورت احیای تعاونی‌های غیرفعال را مورد تأکید قرار داد و گفت: افزایش آگاهی عموم نسبت به جایگاه تعاون، آموزش در بخش‌های مختلف و حمایت‌های تسهیلاتی با توجه به طرح‌های توجیهی، از دیگر مؤلفه‌هایی است که برای احیای تعاونی‌های غیرفعال دنبال می‌شود.

انتهای پیام
captcha