برگزیدگان سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور معرفی می‌شوند
کد خبر: 3995606
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
در شیراز؛

برگزیدگان سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور معرفی می‌شوند

مراسم اختتامیه یازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور همراه با نغمه‌سرایی و تجلیل از شاعران برگزیده به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا از فارس، امین‌الله قربانی‌کشکولی، دبیر یازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور، امروز، 15 شهریورماه در جمع خبرنگاران از برگزاری اختتامیه این سوگواره ملی خبر داد و گفت: این مراسم به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شیراز برگزار خواهد شد.

وی زمان و مکان برگزاری این مراسم را چهارشنبه، 17 شهریورماه بعد از نماز مغرب و عشا در سالن شهدای عشایر در آموزش و پرورش عشایری فارس اعلام کرد و افزود: این مراسم 40 نفر مدعو بیشتر ندارد و تلاش می‌کنیم تا بتوانیم از حضور آیت‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در فارس در این مراسم معنوی استفاده کنیم.

قربانی‌کشکولی با یادآوری اینکه متولی اصلی این سوگواره مؤسسه فرهنگی هنری «رهروان اندیشه امامت» است، گفت: پنج شاعر حضور فیزیکی خواهند داشت که از فارس هستند و مابقی شعرا به صورت مجازی حضور دارند.

دبیر یازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور با بیان اینکه فراخوان در تیرماه سال جاری اعلام شد، گفت: 95 اثر از شاعران اقوام عشایر کشور به دبیرخانه سوگواره رسیده است که از این میان 16 اثر انتخاب شده است.

وی تصریح کرد: شاعرانی از استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، تهران، آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، سیستان و بلوچستان، قم و فارس در این سوگواره حضور یافتند.

قربانی کشکولی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه این سوگواره از 11 سال پیش شکل گرفت که یک خلأ فرهنگی، ارزشی و مذهبی وجود داشت و سعی شد از آن سال این خلأ را از بین ببریم، گفت: متأسفانه اخیراً اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مانع برگزاری این سوگواره ملی شده است و تلاش می‌کند مجوز برگزاری آن را به یک موسسه دیگر دهد.

دبیر یازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور بیان کرد: برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی اقوام و عشایر متولی مشخصی ندارد و هر گاه عشایر را می‌خواهند معرفی کنند به لباس و موسیقی آنان توجه می‌شود و اگر متولیان امر وارد جریان شوند مشکلات رفع می‌شود و معرفی عشایر صرفا به مسئله لباس و موسیقی بسنده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون 400 شاعر عشایر شناسایی شدند و نزدیک به یک هزار و 200 آثار مختلف دریافت و برخی از این آثار به مداحی تبدیل شده است، گفت: روند شناسایی شاعران عشایر در حال اجراست، از این‌رو تعدادی از شعرای اهل سنت را جذب کردیم و شعر در مدح امام حسین(ع) می‌گویند و این افراد را شناسایی کردیم.

دبیر یازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور با تصریح اینکه موضوع فرهنگ و اجتماعی عشایر کمتر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: به دنبال بین‌المللی شدن این سوگواره هستیم و لازم است افرادی که مسئول هستند کمک کنند.

انتهای پیام
captcha