اعمال ماه صفر و تأکید بر صدقه
کد خبر: 3995724
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰

اعمال ماه صفر و تأکید بر صدقه

فردا آغاز ماه صفر است. ماهی که در آن وفات پیامبر(ص)، امام حسن(ع) و امام رضا(ع) واقع شده است. صدقه دادن و خواندن هر روز 10 بار دعای یا شدیدالقوی از اعمال توصیه شده برای این ماه است.

ارسالی/ اعمال ماه صفر/ صدقه بدهیم و یا شدید القوی بخوانیم

به گزارش ایکنا، فردا اولین روز از ماه صفر است. ماهی که در آن وفات پیامبر اسلام(ص) واقع و به سبب آن نزول وحی الهی قطع شد. حضرت علی(ع) در این مورد فرموده است: با رحلت پیامبر(ص) چیزی قطع شد كه با فوت هیچ احدی قطع نشد.

این ماه بستر وقوع رخدادهای بسیار اندوه‌بار برای جهان اسلام است از جمله رحلت پیامبر اكرم(ص)، شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع). همچنین ابتدای ماه صفر با ورود كاروان اسرا به شهر شام و نیز آغاز جنگ صفین مصادف است.

ماه صفر پس از سه ماه حرام که در آنها جنگ صورت نمی‌گرفت، فرا می‌رسد به همین دلیل در این ماه جنگ‌ها میان اعراب جاهلی آغاز می‌شد. دلیل نام‌گذاری این ماه به نام «صفر» نیز به این دلیل است که با آغاز جنگ‌ها در این ماه مردان به جنگ روی می‌آوردند و خانه‌ها خالی (صِفر) می‌ماند.

در منابع دینی برای هر ماه قمری اعمال مستحبی ذکر شده است که برخی از اعمال برای همه ماه‌ها مشترک و برخی مختص ماه خاصی است.

اعمال مشترک اول هر ماه

اعمال مشترک هر ماه قمری که شامل ماه صفر نیز می‌شود دعاست. در زمان دیدن هلال ماه جدید خواندن دعای هلال وارد شده است و اقلش آن است که سه مرتبه بگوید اللّهُ اَکْبَر و سه مرتبه لا إلهَ الَّا الْلّه و سپس بگوید: اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی أذْهَبَ شَهْرَ کَذا وَ جاءَ به شهرِ کَذا. بهترین دعای زمان رؤیت هلال دعای ۴۳ «صحیفه سجادیه» است. دومین عمل مشترک توجه به قرآن و قرائت آن است. خواندن هفت مرتبه سوره «حمد» نیش سفارش شده است.

سه روز روزه گرفتن در هر ماه نیز توصیه شده است. مرحوم علامه مجلسی در «زادالمعاد» می‌گوید: مطابق مشهور، این سه روز، پنجشنبه اول ماه و پنجشنبه آخر ماه و چهارشنبه اول از دهه وسط ماه است. همچنین شب اول ماه دو رکعت نماز بجا آورد، به این نحو که در هر رکعت پس از سوره «حمد» سوره «انعام» را بخواند، سپس از خداوند متعال بخواهد که او را از هر ترسی و هر دردی ایمن گرداند.

خواندن نماز اول ماه که دو رکعت است نیز توصیه شده است. در رکعت اول این نماز بعد از «حمد» سی مرتبه سوره «توحید» و در رکعت دوم بعد از «حمد» سی مرتبه سوره «قدر» بخوانید و بعد از نماز صدقه‌ای در راه خدا بدهید، هرکس چنین کند، سلامت خود را در آن ماه از خداوند متعال گرفته است.

اعمال ویژه ماه صفر

آیت‌الله شیخ عباس قمی درباره اعمال ماه صفر در وقایع‌الایام آورده است: بدان که این ماه(صفر) معروف به نحوست است و شاید سبب آن، واقع شدن وفات رسول خدا(ص) در آن است، همچنان که نحوست دوشنبه به این سبب است؛ یا به جهت آن است که این ماه، بعد از سه ماه حرام(ذی‌القعده، ذی‌الحجه و محرم الحرام) واقع شده که در آن سه ماه، حرب و قتال نبوده و در این ماه، شروع به قتال می‌نمودند و خانه و منازل از اهلش خالی می‌شد؛ و این هم یک سبب است در وجه تسمیه آن، به صفر.

به هر حال، از برای رفع نحوست، هیچ چیز بهتر از تصدقات و ادعیه و استعاذات وارده نیست؛ و اگر کسی خواهد محفوظ بماند از بلا‌های نازله در این ماه، در هر روز 10 مرتبه بخواند این دعایی را که «محدث فیض» روح الله روحه، در «خلاصة الاذکار» ذکر فرمود: «یا شدید القوی، و یا شدید المحال، یا عزیز، یا عزیز، ذلّت بعظمتک جمیع خلقک، فاکفنی شَرّ خلقک، یا محسن، یا مجمل، یا منعم، یا مفضل، یا لا اِله الّا اءنت، سبحانک إنّی کنتُ مِن الظّالمین، فاستجبناله و نجّیناهُ من الغمّ، و کذلک ننجیِ المؤمنین، و صلّی اللّه علی محمّد و آله الطّیبین الطّاهرین». سیّد، در «اقبال» دعایی برای هلال این ماه روایت کرده است.

انتهای پیام
captcha