بزرگترین موکب و خوان احسان افتتاح شد / پخت 10 میلیون پرس غذای هفتگی برای نیازمندان
کد خبر: 3999115
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
در آستانه اربعین حسینی؛

بزرگترین موکب و خوان احسان افتتاح شد / پخت 10 میلیون پرس غذای هفتگی برای نیازمندان

بزرگترین موکب و خوان احسان حسینی (۷۲ خوان نذرواره حسینی علیه‌السلام به نیابت از شهدای واقعه کربلا) با حضور مشاور امور فرهنگی و دینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) و چند نفر از مسئولان و خیران کشور افتتاح شد.

بزرگ‌ترین موکب و مرکز نیکوکاری کشور افتتاح شد

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاح بزرگترین موکب و خوان احسان (۷۲ خوان نذرواره حسینی علیه‌السلام به نیابت از شهدای واقعه کربلا) امروز سه‌شنبه ۳۰ شهریورماه با حضور علیرضا عسگریان، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره)، حمیدرضا ارباب سلیمانی، مشاور امور فرهنگی و دینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مصطفی خاکسار قهرودی، قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) و چند نفر از خیرین نیکوکار و سایر مسئولین در دفتر مرکزی کمیته امداد برگزار شد.

علیرضا عسگریان، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در ابتدای این مراسم گفت: بزرگ‌ترین شبکه خیر و احسان کشور با ۸ هزار مرکز نیکوکاری فعال است.

وی افزود: در عید قربان حدود ۶ و نیم میلیون پرس غذا و ۶۰۰ بسته غذایی تهیه شد و در محرم و صفر از ۲۵ میلیون پرس غذا و یک و نیم بسته غذایی هم عبور کردیم و بیش از ۵۰ میلیون پرس تا آخر ماه صفر طبخ و توزیع خواهیم کرد.

کمک ۳ هزار میلیارد ریالی مردم به مراکز نیکوکاری

عسگریان گفت: این خیر و احسانی که به برکت امام حسین(ع) در حال گردش است یک مسئولیت اجتماعی بزرگ را شکل داده و در این ایام ۳ هزار میلیارد ریال به کمیته امداد کمک شده که سازماندهی آن به عهده ماست. اکنون در مراکز نیکوکاری نیز مراسم شور عاطفه‌ها برای آغاز سال تحصیلی برپاست.
 
بزرگترین موکب و خوان احسان افتتاح شد / پخت 10 میلیون پرس غذای هفتگی برای نیازمندان

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گفت: بیش از ۵۰ شهرستان در ۲۰ استان کشور برنامه طبخ ۷۲ دیگ غذای نذری را دارند که از ۴ هزار دیگ بیشتر شده است. به همت خیران ان‌شاءالله از ۵ هزار دیگ عبور می‌کنیم که بیش از ۲ میلیون پخت در هر وعده خواهد بود و اگر ۴ بار در هفته دیگ‌ها برپا شود، ۱۰ میلیون پخت هفتگی خواهیم داشت.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد افزود: کار خیر که فراتر از تمام محدودیت‌هاست فقط در حوزه پخت غذا نیست و در حوزه‌های درمان، تأمین جهیزیه و کمک معیشتی هم فعال است، اما مراکز نیکوکاری نقطه عطف خیر و احسان هستند و با کمک خیران در شبکه نیکوکاری از پوشش ۱۳۴ هزار یتیم فراتر رفته‌ایم.

شروع نذرواره حسینی از استان سمنان

حمیدرضا ارباب سلیمانی، مشاور وزیر در امور فرهنگی و دینی نیز در این مراسم گفت: با افتتاح مرکز ملی نیکوکاری و موکبی که بزرگترین موکب ملی معرفی می‌شود آثار و برکات زیادی را شاهد خواهیم بود. شروع این حرکت از استان سمنان شکل گرفت و هم اکنون در سراسر کشور در حال پیگیری است.

ارباب سلیمانی بیان کرد: اثر اول این است که با این حرکت فرهنگ انفاق و احسان و سپس فرهنگ عاشورا را ترویج می‌کنیم. اگر این دو دستاورد را در ذیل این حرکت در نظر بگیریم قدم‌ها را مستحکم‌تر، قوی‌تر، بهتر و زیباتر برمی‌داریم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و دینی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: این حرکتی که از سوی آقای امیر آبادیان، خیر سمنانی آغاز شده، برکات فراوانی به دنبال دارد و آثار این حرکت آشکار خواهد شد. یکی از آثار این حرکت مردمی، کم کردن یا حذف فاصله بین غنی و فقیر است؛ این فاصله آسیب‌زاست؛ به هر میزانی که این فاصله بیشتر باشد، آسیب‌های اجتماعی بیشتر خواهد بود.
 
بزرگترین موکب و خوان احسان افتتاح شد / پخت 10 میلیون پرس غذای هفتگی برای نیازمندان

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اساساً یکی از مسائلی که بار‌ها و بار‌ها در اسلام، قرآن و روایات و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه با آن روبه‌رو هستیم مقوله انفاق است، اظهار کرد: یکی از مصادیق آن انفاق مالی است. اگر انفاق مالی پیش بیاید خلأهایی که در جامعه وجود دارد، به حداقل می‌رسد. هر اندازه که فاصله طبقاتی زیاد می‌شود آسیب‌های اجتماعی بیشتر می‌شود و هشدار امیر المؤمنین(ع) به صاحبان قدرت و ثروت این است که اگر به فکر پر کردن جیب خودتان باشید فقر زیادتر می‌شود و در آن صورت جایگاهتان متزلزل خواهد شد.

ارباب سلیمانی اظهار کرد: اکنون با این ۷۲ مرکز و ۷۲ دیگی که برای پخت و پز برپا می‌شود، هزاران مددجویی که شاید برای خوردن یک غذای مناسب در روز کاسه چه کنم چه کنم در دست دارند، می‌توانند از سر سفره امام حسین(ع) نیازشان را برطرف کنند.

مهم‌ترین هدف نذرواره حسینی

ابراهیم امیرآبادیان، خیر سمنانی نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود و اظهار کرد: این طرح را سال ۹۳ در استان سمنان در روستای امیریه آغاز کردیم. سال اول این مراسم با شکوه برگزار شد و به ذهنمان رسید که این طرح را در سراسر استان سمنان پیاده کنیم و بر همین اساس در ۶ شهر مهم استان این نذرواره پیاده‌سازی شد. بعد از این اتفاق تصمیم گرفتیم که این طرح را در سراسر کشور پیاده کنیم. بر این اساس ۴۸ شهر ۷۲ دیگ دریافت کردند تا نذرواره را اجرا کنند و در نظر داریم که ۷۲ شهر در آینده نزدیک ۷۲ دیگ پخت برپا کنند و امیدواریم این طرح فراتر از مرز‌ها در سوریه، لبنان و افغانستان هم برپا شود تا این موج ادامه پیدا کند.
 
بزرگترین موکب و خوان احسان افتتاح شد / پخت 10 میلیون پرس غذای هفتگی برای نیازمندان

امیرآبادیان افزود: هدف اول ما از این نذرواره، تکریم شعائر مذهبی بود و دومین هدف ما از تعبیه ۷۲ دیگ به نیت شهدای کربلا تقویت روحیه شهادت و ایثار در کشور بود.

مصطفی خاکسار قهرودی، قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در پایان این مراسم اظهار کرد: در عمر پر برکت انقلاب اسلامی هر کجا تلاش و کوششی با توفیق همراه شد، به علت برخورداری از حضور مؤثر مردم در صحنه بوده است. در این حرکت عظیم هم کمیته امداد این توفیق را پیدا کرد که شریک مردم در کار خیر باشد و خوشبختانه شاهد هستیم که شوری عاشقانه و حسینی برای کمک به محرومان در کشور شکل گرفته که امیدواریم در آینده نیز ادامه‌دار باشد.
انتهای پیام
captcha