راهبردهای کلان قرآنی کشور نیاز به تغییر ساختاری دارد
کد خبر: 3999223
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۶
حمید ایماندار:

راهبردهای کلان قرآنی کشور نیاز به تغییر ساختاری دارد

عضو هیئت‌علمی دانشکده الهیات دانشگاه شیراز با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت تغییر ساختارهای فرهنگی کشور، بر ضرورت تحقق تغییر ساختاری در راهبردهای کلان قرآنی کشور تأکید کرد.

حمید ایماندار، عضو هیئت‌علمی دانشکده الهیات دانشگاه شیراز، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، بر ضرورت تحقق تغییر ساختاری در راهبردهای کلان قرآنی کشور تأکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری اخیراً ضرورت تغییر ساختاری و انقلابی در امر فرهنگ را گوشزد کرده‌اند. اولین دلالت التزامی چنین فرمایشی می‌تواند ناکارآمدی یا ناکافی بودن سازوکارهای فرهنگی سالیان اخیر در تحقق فرهنگ مطلوب جامعه دینی باشد.

وی افزود: بی‌شک فرهنگ قرآنی نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازوهای فرهنگ‌ساز جامعه ذیل دستور رهبر معظم انقلاب قرار می‌گیرد. از این‌رو لازم است متولیان قرآنی با تجمیع بازخوردها و ارزیابی‌های ۴۰ سال اخیر در حوزه راهبردهای کلان قرآنی محورهای مهم تحول ساختاری انقلابی را تعریف کنند. قطعاً مهم‌ترین دغدغه متولیان قرآنی در چند ساله اخیر حضور قرآن در حیات معنوی مردم است و همین گزاره می‌تواند محور تحول‌آفرینی در حوزه‌های مختلف قرآنی قرار گیرد.

این حافظ کل قرآن با بیان اینکه در حوزه آموزش عمومی تحول نظام قرآن‌آموزی در مدرسه و دانشگاه و رسانه می‌تواند مدنظر قرار گیرد، گفت: توسعه مهارت‌های روخوانی روان‌خوانی و تدبری در این حوزه شایسته پیگیری است اما در حوزه آموزش تخصصی جامعه علمی قرآن‌پژوه به‌رغم پیشرفت‌های چشم‌گیر در این حوزه به توسعه پژوهش‌های میان‌رشته‌ای و تعمیق مناسبات بین‌المللی نیازمند است.

وی با تأکید بر اینکه در ساحت قرائت و حفظ قرآن کریم لزوم تغییر سیاست‌های کلان به نفع ترویج قرآن در میان مردم به‌شدت احساس می‌شود، افزود: این ضرورت در خلال پویش تغییر به نفع ترویج با حضور نخبگان قرآنی کشور  به اوج رسید. هر چند بنا به پاره‌ای تابوها و محظورات بی‌وجه و عواملی که در جای خود قابل بحث است، به نتیجه‌ای عملی نرسید لکن محورهای مورد تأکید پویش مذکور کاملاً ظرفیت محوریت‌بخشی به تغییر ساختارهای کلان برنامه‌های قرآنی را دارد.

ایماندار برخی از  محورهای مطرح در این رابطه را برشمرد و افزود: لزوم تغییر در ساختار مسابقات قرآن به‌عنوان رویدادی که عمده جامعه قرآنی از پیامدهای آن متأثر است، از جمله این موارد است. این تغییر در قالب‌های مختلفی قابل تحقق است؛ در قدم اول کم‌رنگ شدن مسابقات و حذف استرس، اولویت نخست است و باید به صورت تعیین برگزیدگان مسابقات با حداقل ۵ تلاوت در طول سال به‌صورت ضبط و ارسال مجازی انجام شود.

این داور مسابقات قرآن کریم، افزایش خروجی مسابقات به‌عنوان رویدادی به‌مثابه کنکور سراسری قرآنیان، جایگزینی مسابقات با طرح‌های ارزیابی و درجه‌بندی قاریان و حافظان و اعطای درجات بین‌المللی و ملی (و نه درجه یک دو و‌ غیره که زیر سایه عنوان پرطمطراق بین‌المللی رنگ می‌بازند) به برگزیدگان جهت حذف تدریجی مسابقات پر استرس و ناکارآمد کنونی، توسعه پردامنه کرسی‌های تلاوت ملی استانی و شهرستانی جهت انس عمومی با تلاوت حرفه‌ای و... از دیگر مواردی است که می‌توانند در این راستا تحقق یابند.

وی در پایان تأکید کرد: بی‌تردید تغییر انقلابی و کارشناسانه در ساختارهای فرهنگی منبعث از فرمایش داهیانه و حکیمانه رهبر قرآنی انقلاب اسلامی و در گام دوم انقلاب باید هر چه زودتر در حوزه‌های مختلف قرآنی پیگیری شده و جامعه قرآنی و دینی از ثمرات بی‌بدیل آن بهره‌مند شود.

انتهای پیام
captcha