برپایی همایش بین المللی حمزه سیدالشهدا(ع) در بهمن ۱۴۰۰
کد خبر: 3999898
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
ناصر رفیعی خبر داد:

برپایی همایش بین المللی حمزه سیدالشهدا(ع) در بهمن ۱۴۰۰

رئیس همایش بین‌المللی حمزه سیدالشهدا از برگزاری این همایش در نیمه بهمن سال جاری خبر داد.

به گزارش ایکنا، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی رئیس همایش بین‌المللی حضرت حمزه سیدالشهدا امروز در سومین جلسه کمیته علمی این همایش که در مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی برگزار شد، ضمن تبیین اهداف برگزاری این همایش اظهار کرد: با توجه به محدودیت دوران حیات حضرت حمزه در صدر اسلام و در مدینه منوره، یافته‌های تاریخی کمی درباره ایشان وجود دارد، لذا مجموعه مقالات همایش بین‌المللی حضرت حمزه با مجوز ISC و در قالب ویژه‌نامه‌ای دو جلدی به چاپ خواهد رسید.

رئیس همایش بین‌المللی حضرت حمزه، ملاقات اعضای دبیرخانه با رهبر معظم انقلاب و شخصیت‌های دینی و مراجع معظم تقلید را از دیگر برنامه‌های دبیرخانه این همایش عنوان کرد و افزود: این جلسه به منظور ارتقای سطح برگزاری و بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت نخبگانی برگزار گردید تا بتوانیم جنبه بین‌المللی همایش را ارتقا دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، با اشاره به اینکه کمبود مطالب و منابع، کار برای همایش حضرت حمزه را سخت کرده است، ادامه داد: حضرت حمزه شخصیت جنجالی تاریخ اسلام نبود و درباره ایشان اختلافی میان مورخان وجود ندارد و لذا سیره ایشان کمتر مورد بحث قرار گرفته است.

در ادامه این نشست علمی نعمت‌الله صفری فروشانی، دبیر علمی همایش در سخنانی اظهار کرد: تاکنون مقالات خوبی به دبیرخانه این همایش ارسال شده است. برآنیم مجموعه مقالات علمی همایش را در دو جلد به همراه دو کتاب ویژه‌ همایش، چاپ و به مجموعه‌های علمی جهان ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه یافته‌های تاریخی، شخصیت حضرت حمزه را صرفاً به عنوان الگو معرفی می‌کند، افزود: از جامعه نخبگانی به ویژه استادان، انتظار داریم به منظوره سیره‌شناسی شخصیت والای حضرت حمزه، گام‌های مستحکم‌تری در وادی تدوین و ارائه مقالات بردارند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در تدوین مقالاتی که بر لبه تیغ گزاره‌های تاریخی حرکت می‌کند، باید به صورت روشمند اقدام کرد.

سپس حجت الاسلام والمسلمین سیدمجتبی اوصیا، معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی و دبیر اجرایی این همایش، در بخش دیگری از این جلسه، گزارشی از مقالات رسیده به تفکیک موضوعی و محور‌ها ارائه کرد.

انتهای پیام
captcha