نسبت پیاده‌روی اربعین، تمدن و آخرالزمان از نظر دو تحلیلگر خارجی
کد خبر: 3999935
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
یادداشت

نسبت پیاده‌روی اربعین، تمدن و آخرالزمان از نظر دو تحلیلگر خارجی

به اعتقاد الکساندر دوگین پیاده‌روی اربعین به یک حادثه آخرالزمانی شباهت بیشتری دارد تا یک حادثه عادی و معمولی. وی تصریح دارد: ما و همه کسانی که در جستجوی عدالت و معنویت در دنیای ظلمت و ستم زده مدرن هستیم باید با همدیگر متحد شویم و این پیاده روی جلوه‌ای از این اتحاد است.

به گزارش ایکنا، موسی نجفی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یادداشتی در کانال تلگرامی خود، درباره نظر دیدگاه هنری کیسنجر و الکساندر دوگین درباره نسبت پیاده‌روی اربعین، تمدن‌سازی و آخرالزمان نوشته است. متن یادداشت از نظر می‌گذرد؛

دو اظهار نظر از دو متفکر و نظریه‌پرداز متفاوت، یکی هنری کیسنجر آمریکایی و دیگری الکساندر دوگین روسی وجود دارد که علیرغم زاویه نگاه متفاوت از یک حقیقت واحد و مهم درباره انقلاب اسلامی و احیای سنت دینی در عصر جدید پرده بر می‌دارد. اول به نظر هنری کیسنجر درباره تاثیر انقلاب اسلامی که از ایران آغاز شده، می‌پردازیم؛ وی چندین بار از تعبیر «امپراتوری پارس» یا امپراتوری ایران سخن گفته و در سال ۱۳۹۳ در مصاحبه با رادیو ان پی آر، نکته مهمی را می‌گوید: «نوعی کمربند شیعی از تهران تا بغداد و از آنجا تا بیروت شکل گرفته است این وضعیت این فرصت را به ایران می‌دهد تا امپراتوری پارس باستان را این‌بار با عنوان شیعی احیا کند».

این سیاستمدار ۹۴ ساله یهودی بار دیگر این اظهارات را خطاب به ترامپ در مهر ۱۳۹۶ تکرار می‌کند. صرف‌نظر از میزان دقیق بودن الفاظ به‌کار رفته در سخن وی، ساخت یک امپراتوری (چه پارسی، ایرانی، اسلامی و یا شیعی) علاوه بر بستر تاریخی و امکانات مادی، به نوعی نیروی برتر فرهنگی و فکری محتاج است که بتواند بیرون از قدرت تکنیکی و تبلیغی و سیاسی و فکری غرب مدرن عرض اندام کند و در اعتراف کیسنجر، ایران به چنین شرایطی دست یافته است. در فرض مذکور ایجاد چنین امپراتوری در جهانی که تحت سلطه تمدن غرب است فقط با یک تمدن رقیب و جدید و پرانرژی ممکن است  تمدنی که نوعی بستر جدید برای نظمی نو و یا به تعبیری تمدنی متفاوت را در چشم‌انداز دین نشان می‌دهد. اربعین می‌تواند طلیعه این نگاه جهانی و فراملی باشد.

برای تکمیل این سخن و اثبات آنچه گفته شد با یک چرخش به نیم‌کره دیگر زمین رفته و به اظهار نظر متفکر روسی که یک مسیحی ارتدوکس است و در راهپیمایی اربعین شرکت کرده توجه می‌کنیم. پروفسور الکساندر دوگین می‌گوید: «این پیاده‌روی نشانه‌ای مهم از آمادگی برای یک تحول معنوی جهانی و آخرالزمانی است. من به عنوان یک مسیحی ارتدوکس با رویکرد آخرالزمانی انقلاب اسلامی که خود را حرکتی آماده‌گر برای ظهور مسیح و مهدی می‌داند، موافقم و امیدوارم با آن حادثه عظیم که پیروان همه ادیان منتظر آن هستند، فاصله زیادی نداشته باشیم. پیاده‌روی اربعین به یک حادثه آخرالزمانی شباهت بیشتری دارد تا یک حادثه عادی و معمولی. ما و همه کسانی که در جستجوی عدالت و معنویت در دنیای ظلمت و ستم‌زده مدرن هستیم باید با همدیگر متحد شویم و این پیاده روی جلوه‌ای از این اتحاد است.»

انتهای پیام
captcha