خدمات‌رسانی موکب «جون مولی ابوذر غفاری» به زائران اربعین + فیلم
کد خبر: 4000471
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۱

خدمات‌رسانی موکب «جون مولی ابوذر غفاری» به زائران اربعین + فیلم

موکب «جون مولی ابوذر غفاری» از جمله موکب‌های مشهوری است که طی هفت سال اخیر با طبخ غذا در حال خدمات‌رسانی به زائران پیاده اربعین است.

خدمات رسانی موکب «جون مولی ابی ذر الغفاری» به زائران اربعین/آماده

به گزارش ایکنا از عراق، موکب «جون مولی ابوذر غفاری» از جمله موکب‌هایی است که در نجف اشرف با طبخ غذا در حال خدمات‌رسانی به زوار امام حسین(ع) است.

حامد الطبابائی، مسئول موکب جون مولی می‌گوید که این موکب برای هفتمین سال متوالی است که با همکاری کمیته ناظر آستان مقدس علوی به زائران اربعین ابا عبدالله الحسین(ع) خدمت می‌کند.

نام این مرکب برگرفته از جَون بن حُوَی(درگذشته سال ۶۱ هجری) از شهدای کربلاست. او غلام سیاه‌پوست ابوذر غفاری بود. روز عاشورا امام حسین(ع) جون را از رفتن به میدان بازداشت ولی او خطاب به امام گفت: به خدا سوگند هرگز از شما جدا نمی‌شوم تا خون من با خون شما درآمیزد.

او از کسانی است که پس از شهادتش، امام حسین(ع) برایش دعا کرد.

جَون از شهدای واقعه کربلا است. او فردی سیاه‌پوست اهل نوبَه (منطقه‌ای در آفریقا) و غلام فضل بن عباس بن عبدالمطلب بود که امام علی(ع) او را خرید و به ابوذر بخشید. او تا زمان وفات ابوذر (سال ۳۲ قمری) در ربذه همراه او بود و سپس به نزد امام علی(ع) برگشت و در کنار اهل بیت ماند. گویا او در تعمیر و آماده‌سازی اسلحه مهارت داشته و در نقلی از امام سجاد(ع) آمده است: شب عاشورا جون در چادر امام حسین(ع) بود و شمشیر او را آماده می‌کرد.

انتهای پیام
captcha