قاری قرآن واسطه عشق میان عاشق و معشوق است
کد خبر: 4002393
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
مدیرکل ارشاد هرمزگان:

قاری قرآن واسطه عشق میان عاشق و معشوق است

مدیرکل ارشاد هرمزگان با تأکید بر نقش مهم قاریان در توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، گفت: قاری قرآن واسطه عشق میان عاشق و معشوق است و هرچه این وظیفه را عاشقانه‌تر و صمیمانه‌تر منتقل کند، وصل را آسان‌تر می‌کند.

رضا کمالی‌زرکانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، در حاشیه مرحله استانی شانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی در این استان، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: تفاوت اصلی قرآن کریم با متون دیگر علاوه بر ظرافت و زیبایی که در شورش کلمات و ظرفیت‌های نمایشی و هنری که خود یک منبع بزرگ الهام در ادبیات و قصه‌گویی و قصه‌پردازی است، دارد؛ کلام‌الله بودن آن است.

وی افزود: قرآن مستقیماً از طریق وحی بر قلب نازنین پیامبر گرامی اسلام(ص) نازل شده و به عنوان یک منبع شناختی، عبادی، اجتماعی و فرهنگی است؛ یعنی در جامعه‌ای که فخرشان به مال و شمشیر و اصل و نژاد و مرکب و منصب خانوادگی‌شان می‌رسید، قرآن آمد و تغییر عمده‌ای در آن ایجاد کرد. دیگر در سرزمین حجاز تبعیضات ارثی تبدیل به مسائل اکتسابی شد و از مادیات به سمت معنویات و از بیرونیات به سمت درونیات سوق پیدا کرد. از آدم‌هایی که در آن سرزمین از بزرگان بودند، افرادی پیشی گرفتند که تقوایشان بیشتر بود و این اولین تغییر اجتماعی بود که قرآن در سرزمین حجاز به وجود آورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان تصریح کرد: تا امروز آموزه‌های قرآن تمامی ندارد، قرآن جزء 5 ابر کتابی است که بیشترین تأثیر را در جوامع بشری دارد و تاریخ مصرف نداشته و بر آموزه‌های آن پایانی وجود ندارد. کلام‌الله اعجازی در درون خود دارد و همچون ماشین هوشمندی است که درون خود نورانیتی دارد که ما را به درون عالمی پرمعنا می‌برد.

کمالی‌زرکانی عنوان کرد: در ادبیات دنیا کلمه‌ای به عنوان مینیمالیست به معنی کم گرایی وجود دارد به این معنی که درون یک کلمه حرف می‌تواند دنیایی از معانی وجود داشته باشد. این اعجاز در تک‌تک کلمات قرآن جاری است. تفسیرهای متعدد از قرآن نشان می‌دهد همان چیزی که امروز در ادبیات کشف کردیم از قبل وجود داشته است.

وی بیان کرد: وظیفه ما در برابر قرآن کریم ابتدا تدبر و فهم عمیق و سپس عمل درست و کامل به آن است. برای اینکه یک قاری بخواهد تدبر در قرائت و یک مستمع بخواهد تدبر در استماع داشته باشد به ابزاری نیاز است. بخشی از این ابزار ارثی و برخی اکتسابی است و با تمرین و تکرار و تکنیک به دست می‌آید. ابزاری مثل صدای خوب، حرکات و میمیک چهره قاری، حرکات دست قاری می‌توانند جزئی از تلاوت او باشند که بسیاری از قاریان بزرگ از این ابزارها استفاده می‌کنند. ارتباطی که قاری با مستمع ایجاد می‌کند، همچون کاری است که یک بازیگر تعزیه یا تئاتر با بیننده خود می‌کند و ارتباط نفس به نفسی که برقرار می‌کنند تأثیرگذاری آن را بیشتر می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان اضافه کرد: قرائتی که مستمع از نفس قاری می‌گیرد می‌تواند او را با حال دیگری مواجه کند. قاری با کلمات و عباراتی سر و کار دارد که بسیار بالاتر از کلمه هستند و مسئولیتش را سنگین می‌کند. وقتی یک قاری می‌تواند موفق باشد که با ابزاری که در اختیار دارد بتواند مستمع را به تدبر وادار کند و قبل از مستمع باید بداند چه چیزی را قرائت می‌کند.

کمالی‌زرکانی در پایان یادآور شد: قاری باید تسلط بر معنا و مفهوم داشته باشد و به اندازه فیض صوتش بتواند معنا را منتقل کند. قاری قرآن واسطه عشق میان عاشق و معشوق است و هرچه این وظیفه را عاشقانه‌تر و صمیمانه‌تر منتقل کند وصل را آسان‌تر می‌کند. قاریان نقش مهمی در توسعه و ترویج فرهنگ قرآن دارند.

انتهای پیام
captcha