ظرفیت جوانان کانون‌های مساجد؛ از نوآوری تا کارآفرینی/ حمایت‌ها پاسخگو نیست
کد خبر: 4007696
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۶

ظرفیت جوانان کانون‌های مساجد؛ از نوآوری تا کارآفرینی/ حمایت‌ها پاسخگو نیست

مدیر کانون فرهنگی هنری سالار شهیدان(ع) شهرکرد به تشریح توانمندی‌ها و بیان برخی مشکلات کانون‌های مساجد استان پرداخت.

احسان طاهری، مدیر کانون فرهنگی هنری سالار شهیدان مسجد امام سجاد(ع) شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در تشریح مشکلات کانون‌های مساجد با اشاره به اینکه اکثر این کانون‌ها به کتابخانه مجهز هستند، اظهار کرد: در این کتابخانه‌ها، مسئول یا معاون کانون به‌عنوان کتابدار نیز فعالیت می‌کند چرا که امکان جذب کتابدار در کانون‌ها به‌دلیل نبود توان مالی، وجود ندارد. بر اساس آمار رسمی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی مساجد، ۱۴ هزار نفر به‌عنوان کتابدار در کتابخانه‌های کانون‌های مساجد به‌صورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت به خدمت مشغولند که نیاز به حمایت دارند.

وی ادامه داد: این موضوع در جریان سفر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به استان با یکی از نمایندگان مطرح و از این کمیسیون خواسته شد که در حوزه قانونگذاری به بیمه این فعالان فرهنگی توجه و یا از ظرفیت کتابخانه‌های کانون‌های مساجد در اجرای طرح‌ها استفاده شود. بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر تحت پوشش و حمایت بیمه قرار دارند و کتابداران مساجد نیز که در کنار امر کتابداری به برپایی انواع کلاس‌های فرهنگی و هنری در مسجد می‌پردازند، خارج از دایره اهل فرهنگ و هنر نیستند و می‌طلبد که مورد حمایت قرار بگیرند.

طاهری یکی دیگر از شاخه‌های کاری کانون‌‌های مساجد را کارآفرینی عنوان کرد و توضیح داد: نخبگان کانون‌ها گاه ایده‌های نو و مبتکرانه‌ای برای ایجاد اشتغال در فضای مسجد دارند اما مورد حمایت واقع نمی‌شوند. در این خصوص، پیشنهاد می‌شود که یک تفاهم‌نامه‌ با بنیاد ملی نخبگان امضا شود تا هر ایده‌ای که از دل مسجد و توسط اعضای کانون‌های مساجد پا گرفت در این بنیاد ثبت شود و مورد حمایت قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه کانون‌های فرهنگی _ هنری مساجد متشکل از نوجوانان و جوانان مسجدی خلاق و توانمند استان دارای ظرفیت‌های زیادی هستند، تصریح کرد: طرح‌ها و برنامه‌های فراوانی می‌توان در این فضا به سرانجام رساند اما متأسفانه اعتبارات نداریم و این موضوع باید در سطح کلان حل شود. بودجه کانون سالار شهیدان در یک سال به‌زحمت به ۱.۵ میلیون تومان می‌رسد حال آنکه تا کنون این کانون توانسته است حدود ۳۰۰ میلیون تومان بسته معیشتی تهیه و در میان نیازمندان توزیع کند.

مدیر کانون فرهنگی هنری سالار شهیدان شهرکرد بیان کرد: خیران و نهادهای خیریه در اغلب موارد کمک‌های خود را به سمت مباحثی نظیر عمران و آبادانی و حمایت از محرومان سوق می‌دهند لذا در استان خیر فرهنگی نداریم و کمتر کسی وجود دارد که برای برپایی این یا آن کلاس و یا حمایت از یک مجموعه فرهنگی مانند کانون‌های مساجد احساس نیاز کند و کمکی اختصاص دهد.

طاهری با ذکر اینکه باید مجلس در برنامه‌ریزی برای ردیف بودجه‌ها اعتباراتی برای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تعریف کند، افزود: تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری مساجد بر عهده بیش از ۴۰۰ کانون فرهنگی هنری استان است که تنها از طریق یک مرکز یعنی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد حمایت و پشتیبانی می‌شوند لذا حمایت‌ها پاسخگو نیست؛ این کانون‌ها فعالیت‌های شاخص فراوانی را در سطح استان انجام می‌دهند و ۶ کانون استان در زمره کانون‌های شاخص کشوری هستند. این مجموعه‌ها برای انجام فعالیت‌ها نیازمند اعتبارات هستند و می‌طلبد این نگاه حمایتی در مسئولان و تصمیم‌سازان ایجاد شود.

مدیر کانون سالار شهیدان شهرکرد بیان کرد: در این کانون برای تهیه کتاب و به‌روزرسانی کتابخانه از کمک خیران و نیز رایزنی و حمایت مسئولان ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان استفاده شده است که حمایت‌هایی صورت گرفت. همچنین طی تفاهم‌نامه‌ای با کانون کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، چندین مسابقه متنوع کتابخوانی برگزار شده و قرار است که به‌زودی یک کتابخانه الکترونیک متشکل از ۱۰ هزار کتاب در سیستم کتابخانه‌ای کانون قرار گیرد که مردم شهر و تمام نقاط استان و کشور به این کتابخانه دسترسی خواهند داشت.

ظرفیت جوانان کانون‌های مساجد؛ از نوآوری تا کارآفرینی/ حمایت‌ها پاسخگو نیست

خلاقیت‌های اعضای کانون سالار شهیدان شهرکرد در ایام کرونایی

طاهری با تصریح اینکه از سال ۹۸ مسئولیت کانون سالار شهیدان شهرکرد را بر عهده گرفته است، ادامه داد: در همان برهه زمانی و پس از اجرای چند برنامه شاخص در این کانون، با شیوع کرونا مواجه شدیم لذا سمت و سوی فعالیت‌های کانون و بچه‌های مسجد به جبهه مقابله با کرونا سوق پیدا کرد. در ابتدا، حدود ۳ ماه  درب مسجد به‌روی مردم بسته شد اما این امر تکلیف را از کانون‌های مساجد ساقط نمی‌کرد لذا تمامی فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی کانون به فضای مجازی انتقال یافت.

این فعال فرهنگی استان با اشاره به اینکه کانال‌هایی در فضای مجازی به ‌همین منظور ایجاد شد، تصریح کرد: از ستاد استان درخواست کردیم که این کانال‌ها را در سطح کشور تبلیغ کند تا تمامی اعضای کانون‌های مساجد در سراسر کشور از برنامه‌ها و مباحث ارائه شده بهره‌مند شوند لذا این کانال‌ها با گذشت زمان شناخته شدند. در همین راستا، چندین طرح با حجم مخاطبان بالا اجرا شد که از جمله می‌توان به طرح خط‌شکن اشاره کرد، در کانال خط‌شکن هر هفته یک کتاب توسط امام جماعت مسجد در یک کلیپ کوتاه معرفی می‌شد و اعضای کانون پس از خواندن کتاب در مسابقه کتابخوانی شرکت می‌کردند.

طاهری بیان کرد: کانال دیگری با عنوان ۱۰۰ ثانیه با قرآن راه‌اندازی شد که سه روز در هفته سه کلیپ صدثانیه‌ای تفسیر قرآن کریم با بیان امام جماعت مسجد تهیه و در اختیار مخاطبان قرار می‌گرفت که در پایان هر هفته مسابقه‌ای از مطالب مطرح شده برگزار می‌شد و از استان‌های دیگر نیز در این طرح برگزیده شدند.

وی طرح جزء خوانی قرآن در ماه مبارک رمضان با عنوان تلاوت نور را یکی دیگر از برنامه‌های کانون سالار شهیدان شهرکرد در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا برشمرد و توضیح داد: در ماه رمضان سال گذشته به‌دلیل فراگیری کرونا کمتر مسجدی به جزء خوانی قرآن پرداخت اما خوشبختانه با همت بچه‌های مسجد امام سجاد(ع) این برنامه در سطح فضای مجازی به‌صورت زنده و با مخاطب چندصدتایی در تمام ایام ماه مبارک برگزار شد. برای تحقق این مهم هیچ امکاناتی نداشتیم اما با همت یکی از هیئت‌های مذهبی شهرکرد و نیز بسیج ناحیه دکور مناسبی برای این برنامه نصب شد که برترین قاریان قرآن استان در این ۳۰ روز به‌صورت زنده به جزء خوانی قرآن پرداختند. همچنین مراسم شب‌های قدر با دعوت از یک کارشناس مذهبی از قم به‌صورت زنده برای مخاطبان کانون از سراسر کشور برگزار شد.

طاهری پیک کتاب را یکی دیگر از طرح‌های شاخص کانون سالار شهیدان شهرکرد در ایام کرونایی دانست و گفت: با شیوع کرونا و بسته شدن کتابخانه‌ها دسترسی کتابخوانان به کتاب امکان‌پذیر نبود لذا در کانال پیک کتاب، کتاب‌های موجود در کتابخانه کانون برای اعضا معرفی می‌شد و کسانی که تمایل داشتند این کتاب را بخوانند با ادمین کانال ارتباط می‌گرفتند تا کتاب درب منزل به آنان تحویل داده شود.

وی افزود: در راستای خدمت‌رسانی به مردم در جبهه مبارزه با کرونا تفاهم‌نامه‌ای با بسیج برای ضدعفونی و گندزدایی معابر و اماکن عمومی امضا شد. همچنین حدود ۳۰۰ بسته معیشتی جهت حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا تهیه و توزیع شد و هر ماه نیز ۵۰ بسته گوشت قربانی تهیه و توزیع می‌شود. برای این منظور کانون سالار شهیدان شهرکرد به دلیل برخورداری از یک فضای وسیع تفاهم‌نامه‌ای با کانون فرهنگی تبلیغی کربلایی‌ها امضا کرد که بر این اساس اعضای کانون کربلایی‌ها برای انجام فعالیت‌های خود در راستای کمک‌رسانی به نیازمندان و دیگر خدمات در بخشی از کانون سالار شهیدان شهرکرد مستقر شدند با این شرط که بخشی از بسته‌های حمایتی را در اختیار محرومان محله که از سوی کانون سالار شهیدان معرفی می‌شدند، قرار دهند.

طاهری ادامه داد: این کانون فرهنگی تبلیغی همچنان در دفتر کانون سالار شهیدان مستقر است و ۵۰ دستگاه گوهرتراشی در این مکان مستقر شده که بانوان سرپرست خانوار در این کانون آموزش گوهرتراشی را می‌گذرانند و مشغول به کار و درآمدزایی می‌شوند.

وی با اشاره به درخشش کانون سالار شهیدان شهرکرد در رویداد فهما، بیان کرد: در دوره پیشین این رویداد، این کانون عنوان اول شهرستان را کسب کرد و جزو ۱۷ کانون برتر کشور در طرح ایران قوی قرار گرفت. این کانون تنها کانون فرهنگی هنری در کشور است که پس از ارزیابی‌ها مجوز رواق کتاب را اخذ کرد. همچنین یک گروه رسانه‌ای متشکل از نوجوانان ۹ تا ۱۲ سال که دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اند، در کانون تشکیل شده است که در مناسبت‌ها و برنامه‌های مختلف و حوزه سیاستگذاری برنامه‌های مسجد و محله به تهیه محتواهای صوتی و تصویری می‌پردازند که امیدواریم در رویداد فهمای امسال مقام‌های خوبی را کسب کنیم.

مدیرمسئول کانون سالار شهیدان شهرکرد در خصوص بهره‌گیری از حمایت خیران برای تداوم و تقویت فعالیت‌های این کانون، گفت: در اجرای برنامه‌ها گاه از کمک خیران که غالبا از نمازگزاران و مسجدی‌های محله هستند برخوردار شده‌ایم اما امکان استفاده نظام‌مند و برنامه‌ریزی شده از این ظرفیت کمتر است زیرا خیران کمتر به سمت فعالیت‌های فرهنگی متمایل می‌شوند و ترجیح می‌دهند بخش‌های دیگر جامعه را تحت حمایت قرار دهند، لذا حمایت از فرهنگ در اولویت خیران قرار ندارد.

انتهای پیام
captcha