سایه سنگین مهجوریت بر تلاوت‌های مجلسی
کد خبر: 4009869
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵

سایه سنگین مهجوریت بر تلاوت‌های مجلسی

محسن احمدلو، نفر اول جشنواره تلاوت‌های مجلسی استان مرکزی با بیان اینکه تلاوت‌های مجلسی بسیار مهجور واقع شده است گفت: انتظار می‌رود مسئولان، اساتید و کارشناسان در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشند.

محسن احمدلو قاری

محسن احمدلو، نفر اول شانزدهمین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، به وجه‌تمایز جشنواره تلاوت مجلسی با مسابقات قرآن اشاره و اظهار کرد: قاریان منتخب در تلاوت‌های مجلسی با 80 درصد رأی مردم و 20 درصد رأی داوران انتخاب می‌شوند. همه بر این باورند که بالاترین سطح تلاوت‌ها متعلق به قاریان مصری است، اما از همین افراد، قاریانی که مجلسی‌خوان هستند نه مسابقه‌خوان شناخته شده‌اند.

وی ضرورت تداوم و گسترش محافل و جشنواره‌های تلاوت مجلسی در شهرها و حتی روستاها را مورد تأکید قرار داد و گفت: تلاوت‌های مجلسی، تلاوتی دلی، خارج از چارچوب مسابقه و ویژه مستمعان است و با تلاوت مسابقه‌ای متفاوت است. اگر محافل شهری و روستایی ثابت و مداوم برگزار شود، همان محفل مکانی برای تمرین قاری است، چراکه با حضور اساتید علاوه بر تمرین، اشکالات نیز برطرف می‌شود.

احمدلو خواستار ورود جدی‌تر متولیان امر قرآن در حوزه تلاوت‌های مجلسی شد و ادامه داد: قاریان مسابقه‌خوان باید چارچوب‌ها را برای کسب رأی داور رعایت کنند، اما در تلاوت مجلسی در کنار توجه به معنا محور بودن تلاوت باید به ذائقه مخاطب و عموم مردم نیز توجه کرد. با وجود اینکه دوستانی که در مسابقات شرکت دارند نیز بسیار قوی تلاوت می‌کنند، اما به دلیل همان محدودیت‌ها گاه برای مستمع خسته‌کننده می‌شود. این نوع جشنواره‌ها به جذب نوجوانان به سوی این مصحف شریف کمک می‌کند.

وی ادامه داد: تلاوت‌های مجلسی بسیار مهجور واقع شده است و انتظار می‌رود مسئولان، اساتید و کارشناسان اهل فن در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشند. متأسفانه شیوع بیماری کرونا منتج به تعطیلی محافل قرآنی شد و به دلیل عدم تلاوت و نداشتن تمرین سطح کیفی برخی قاریان اُفت پیدا کرد و به نظرم قاریان با تلاوت در محافل مختلف می‌توانند سطح خود را ارتقا داده و اشکالاتشان را برطرف کنند.

احمدلو با بیان اینکه برای ارتقای سطح قاریان در تمام نقاط شهری و روستایی باید برنامه و طرح‌های قرآنی تعریف شود و فقط به طرح‌های کشوری محدود نشد، اضافه کرد: برای ایجاد موج قرآنی باید حتی به دورافتاده‌ترین نقاط روستایی توجه کرد و کرسی‌های تلاوت با حضور قاریان همان روستا یا روستاهای اطراف برگزار کرد و به انگیزه مناسبت‌های مختلف از قاریان شهری و استانی نیز بهره برد.

وی بیان کرد: به دلیل معطوف بودن و محدود بودن برخی قاریان به مسابقات، تلاوت قوی از سوی شرکت‌کنندگان در جشنواره تلاوت‌های مجلسی شاهد نبودیم، چراکه آنان همواره خود را برای شرکت در مسابقات آماده نگه داشته و تلاش می‌کنند. هدف قاری مجلسی‌خوان یا مسابقه‌خوان رسیدن به قرب الهی است و همواره برای کسب معنویت تلاش دارند، اما باید قبول کرد این دو با وجود تفاوت‌ها در راستای یک هدف که افزایش فرهنگ الهی در جامعه است گام برمی‌دارند. قاری مجلسی‌خوان در فضای دور از استرس و پر از لحظات شیرین تلاوت می‌کند.

احمدلو در پاسخ به این سؤال که چه میزان تلاوت‌های مجلسی معنامحور است، گفت: به طور قطع تلاوت اساتید بزرگ قرآن همچون استاد منصوری، ابوالقاسمی و دیگر قاریان در این سطح معنامحور است، اما در سطوح پایین‌تر بستگی به قاری و توجه او به معنای آیات دارد، متأسفانه درصدی رعایت می‌شود و درصدی خیر. در صورتی‌که باید رعایت شود. کمااینکه توجه به نکات تجویدی در تلاوت مجلسی نیز حائز اهمیت است، اما دست قاری باز است. متأسفانه برخی مسابقات به حدی رباتیک شده‌اند که حس خوشایند آن از دست رفته است.

وی از مسئولان و متولیان برگزاری جشنواره تلاوت‌های مجلسی خواستار برگزاری دوره‌های ارتقای سطح داشت و ادامه داد: منتخبان مرحله استانی نمایندگان استان در مرحله کشوری هستند و باید با رقبای قوی از استان‌های مختلف رقابت کنند، اگر دوره‌های آموزشی برگزار شود، قطعاً شاهد درخشش استان در جشنواره خواهیم بود.

احمدلو با تأکید براینکه مساجد باید به محافل مداوم انس با قرآن تبدیل شوند، اظهار کرد: قاریان باید به صورت هفتگی در مساجد مختلف سطح شهر تلاوت داشته باشند، چراکه به افزایش آمادگی و کاهش استرس آنان کمک می‌کند. برای جذب نوجوانان و جوانان به قرآن فقط نباید به جوایز نقدی فکر کرد، تلاوت در صحن مطهر امام‌زادگان و مساجد استان، حرم حضرت معصومه(س)، امام رضا(ع) و عتبات عالیات یکی از بهترین راهکارها برای جذب است.

وی در پایان با اشاره به اثرگذار بودن جامعه قرآنی در جامعه تصریح کرد: این قشر در اجتماع مهجور هستند و به دلیل نداشتن سازمانی واحد دیده نمی‌شوند، برخی از فعالان این قشر از نظر معیشتی با مشکلاتی مواجه هستند که لازم است مسئولان به این امر توجه لازم را داشته باشند. متولیان، قاریان را به جایگاه واقعی خود برسانند و از آنان در آموزش عمومی و تخصصی استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha