به گزارش ایکنا، پایاننامه حميده فاتحی پيكانی در رشته تفسیر و علوم قرآن با عنوان «راهكارهای مراقبت معنوی از منظر آيات و روايات» یکی از این پایاننامههای دفاع شده است؛ در بخشی از چکیده این پایاننامه آمده است: مراقبت معنوی مجموعهای است از علوم معارف الهی، برخی مباحث اخلاقی و روانشناسی که میتواند آسیبدیدگان مصائب و رنجها را یاری نماید. پژوهش حاضر راهکارهای مراقبت معنوی را از منظر آیات و احادیث ائمه(ع) با رویکردی متفاوت و از سه منظر بینشی، انگیزشی و کنشی ارائه میکند.
شخصی که مراقب معنوی است با آموختن انواع مهارتهای مورد نیاز از جمله مهارتهای ارتباطی میتواند با روحیه همدلی و سعه صدر نقش مهمی در رسیدن به اهداف مراقبت معنوی ایفا کند. رهآورد این پژوهش برای مراقب معنوی این است که از آموزههای وحیانی بیاموزد چگونه با تغییر زاویه دید مخاطب و تحول در نگرش و بینشی او میتواند انگیزههای جدیدی در او بیافریند تا در برابر شرایط سختی که مواجه است تسلیم نشود، چگونه در جهت کاهش رنج خود گامهای نتیجهبخشی بر دارد، از آسیبهای احتمالی پس از ابتلاء مصون بماند و چگونه موقعیتهای چالش برانگیز را سکوی جهش و تعالی خود قرار دهد.
دیگر پایاننامه دفاع شده مربوط به زهراسادات حسنپور اونجی، در رشته اخلاق و تربیت اسلامی با عنوان «تابآوری (عوامل، موانع و راهكارها) با تأكيد بر تعاليم اسلامی» است که در بخشی از آن بیان شده است: تابآوری مجموعهای است از تدابیری که میتواند آسیبدیدگان مصائب و رنجها را یاری نماید. در این رساله برآنیم تا بعد از طرح عوامل و موانع تابآوری از منظر تعالیم اسلامی به ارائه راهکارهایی با رویکرد خود تقویتی به این معنا که خود فرد نقش بسزایی در محقق شدن آن دارد و با بهکار بستن آنها میتواند به مهارت تابآوری رسیده و نه تنها با طیب خاطر و بدون مشکلات روحی و روانی مصائب را پشت سر بگذارد بلکه از دل آنها راهی برای رشد و ارتقاء خود نیز بیابد.
پایاننامه عصمت صحرائيان در رشته تفسیر و علوم قرآن با عنوان«اعتدال در اعتقادات از ديدگاه آيات و روايات» از دیگر رسالههای دفاع شده در این مؤسسه حوزوی است که در بخشی از آن آمده است: اصل اعتدال و میانهروی یکی از دستورات مهم اسلامی است و در آیات و روایات تأکید فراوان به رعایت اعتدال شده تا آنجا که کسانی که دچار افراط و تفریط هستند به خصوص در مسائل اعتقادی، از دین خارج دانسته شده و تندروی و کندروی آنها در این باره موجب هلاکت آنها شده است. ولی این موضوع در آثار بزرگان و نویسندگان، آن طور که شایسته است به طور مستقل بحث نگردیده است؛ در این پژوهش اعتدال در اعتقادات از منظر قرآن کریم و احادیث ائمه(ع) مورد بررسی قرارگرفته است؛ تا افراد بهترین راه و عقیده در اعتقادات که راه میانه است را از آیات و بیانات معصومین(ع) برگزینند و با رعایت اعتدال در این زمینه و نیفتادن در افراط و تفریط به سعادت نائل آیند.
همچنین زهرا حسينی غريبدوستی در رشته تفسیر و علوم قرآن به دفاع از پایاننامه «ويژگيهای مديران در سوره نمل» پرداخته است که در بخشی از آن میخوانیم: برخی از طرفداران مدیریت علمی، به طور کلی منکر مدیریت اسلامی هستند و بر این باورند که اسلام در خصوص مدیریت، نظری نداشته مانند سایر علوم تجربی، فیزیک، ریاضی، یک علم است. در این پایاننامه، که مطالب مورد نیاز، به شیوه کتابخانهای جمعآوریشده و در قالب توصیفی تدوین گردیده است، آنچه بهدست آمد مفهوم مدیریت از دیدگاه صاحب نظران مدیریت و اسلام ونیز منابع شناخت آن در اسلام، اصول مدیریت که شامل برنامهریزی، تصمیمگیری، نظارت و کنترل و رهبری است و آیات مرتبط با اصول در سوره نمل به طور اجمال بررسی شده است. در ادامه ویژگیهای اعتقادی مدیران که شامل اصول دین، باور به معاد و انسان شناسی، ویژگیهای اخلاقی که شامل سعه صدر، تواضع، عدالت و....، ویژگیهای مهارتی مدیران که شامل مهارت ادراکی، انسانی و فنی در قرآن و سوره نمل مورد توجه و کنکاش قرار گرفته است.
سيده زينب حسينی لرگانی هم در رشته تفسیر و علوم قرآن به دفاع از پایاننامه خود با عنوان«بررسی تطبيقی پاسخ الميزان و تسنيم به شبه فمنيسم سكولاريسم و پلوراليسم» پرداخته است.
در این پژوهش ضمن پاسخ به برخی از شبهات فمنیسم، سکولاریسم و پلورالیسم، به مقایسه آنها و در مواردی، به بیان دیدگاه مرجّح پرداخته است. بررسیها نشان میدهد که هرسه گرایش فکری فمنیسم، سکولاریسم و پلورالیسم، مبتنی بر اومانیسم و لیبرالیسم است همچنین هر دو تفسیر با استنادات نقلی و مؤیدات عقلی ضمن ردّ شبهات، به تبیین منزلت اجتماعی زنان از نگاه قرآن، اشاره به جایگاه ویژه آنها در ایفای نقش همسری و مادری در سایه قوّامیّت مردان، جایگاه والای حکومت در تحقق اهداف دین، تلازم احکام و مصلحت، پاسخگویی دین به همه نیازهای بشری و حقانیت دین مبین اسلام پرداخته است.
«تأثير متقابل نفاق و انفاق در قرآن كريم» از دیگر پایاننامههای دفاع شده است که توسط سمانه وفایی دفاع شده است. در بخشی از این رساله میخوانیم: در آیاتی از قرآن کریم به تقابل میان دو مفهوم نفاق و انفاق پرداخته شده، بهگونهای که نفاق، مانعی برای انفاق معرفی شده و انفاق نیز راهکار درمان نفاق شمرده شده است. در زمینههای بینشی ایجاد نفاق، خدا فراموشی و سوء ظن به پروردگار و جهل در تقابل با خدایادی و حسن ظن به پروردگار و آگاهی است که در تحقق انفاق تأثیر دارند. در زمینههای انگیزشی ایجاد نفاق نیز، بخل و دروغگویی در تقابل با سخاوت و صداقت قرار دارد که زمینهساز انفاق هستند.
پایاننامه زهرا کردلو با عنوان «اهل بيت(ع) از ديدگاه سلفيان» هم در این مؤسسه دفاع شده است که بخشی از آن به شرح زیر است: در قرن دوازدهم بدعتهای جدیدی توسط محمد بن عبد الوهاب ظهور کرد؛ ابن تیمیه در ظاهر خود را محب اهل بیت(ع) میداند ولی در عمل، یکی از مهمترین مبانی اعتقادی وی رد جایگاه و عظمت اهل بیت(ع)است. وهابیت نیز با اینکه در عرف ادعای حب اهل بیت(ع) را دارند ولی در هیچ کدام از کتابهای تاریخی و کلامی آنها نامی از اهل بیت(ع) به میان نیامده است و حتی مسند احمد بن حنبل را که پیرو او هستند جزء صحاح سته نمیدانند.
تاکنون تحقیق جامعی در مورد نگاه سلفیان به جایگاه و عظمت اهل بیت(ع) به صورت منسجم و گسترده که همه طیفها و جریانهای مختلف سلفیان را در بر بگیرد صورت نگرفته است . این پژوهش در پی آن است که جایگاه و عظمت اهل بیت(ع) را در نگاه و اندیشه سلفیان مورد بررسی و نقد قرار بدهد و اعتقادات واقعی ابن تیمیه و طیفها و جریانهای مختلف اعتقادی سلفیان نسبت به اهل بیت(ع) را بیان کند.
انتهای پیام