اجرای طرح اقتصاد اسلامی در خلیل‌آباد
کد خبر: 4014869
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
برای نخستین‌بار در کشور انجام می‌شود؛

اجرای طرح اقتصاد اسلامی در خلیل‌آباد

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) خلیل‌آباد گفت: برای نخستین بار در کشور اجرای طرح اقتصاد اسلامی به‌عنوان پایلوت در یکی از روستاهای این شهرستان برگزار می‌شود.

اقتصاد اسلامیمحمدرضا حسین‌پور، رئیس کمیته امداد شهرستان خلیل‌آباد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه از ابتدای آبان‌ماه تا ابتدای آذرماه امسال، جشنواره زکات را در 21 مرکز نیکوکاری شهر و روستا آغاز کرده‌ایم، اظهار کرد: با برگزاری این جشنواره، تلاش می‌شود شاهد ترویج فرهنگ پرداخت زکات در شهرستان باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر مسئولان مراکز نیکوکاری روحانیون هستند، درخواست شده تا هر شب با برگزاری جلسات هم‌اندیشی و تخصصی در مساجد و همچنین حضور چهره‌به‌چهره درب منازل به ترویج فرهنگ زکات که از اولویت‌های جامعه است، بپردازند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی خلیل‌آباد تصریح کرد: در این طرح، قرار نیست شهروندان زکات خود را تنها تحویل مراکز نیکوکاری دهند، بلکه خواسته شده تا بررسی کنند شهروندان تمایل به هزینه کردن زکاتشان در چه راه‌هایی هستند و در همان راستا مشاوره و راهنمایی‌های لازم به آن‌ها ارائه شود.

حسین‌پور با اشاره به آیه شریفه قرآن که می‌فرماید: «ذَوِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينَ»، گفت: اولویت زکات با خویشاوندان، يتيمان و مستمندان است، در مجموع تلاش می‌شود، پس از اقدامات انجام شده و ترویج فرهنگ زکات جشنواره زکات شهرستان را در ابتدای آذرماه برگزار کنیم.

وی افزود: اکنون در شهرستان خلیل‌آباد، از 24 روستا در 19 روستا مرکز نیکوکاری فعال است و باقی نیز به خاطر جمعیت بسیار پائین مرکز نیکوکاری ندارند، همچنین دو مرکز در شهر خلیل‌آباد و کندر دایر است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی خلیل‌آباد اظهار کرد: کمیته امداد خلیل‌آباد از سال 98 به‌عنوان پایلوت کشوری انتخاب و مقرر شد تمامی کارها و امورات کمیته امداد برعهده مراکز نیکوکاری گذاشته شود.

حسین‌پور در ادامه از اجرای طرح اقتصاد اسلامی با کمک دانشگاه فردوسی مشهد، به‌عنوان پایلوت کشوری در روستای دهنو این شهرستان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، به دنبال این هستیم تا ثابت شود که با پرداخت زکات اقتصاد اسلامی در روستا راه‌اندازی و دیگر احتیاج به کمک هیچ نهاد حمایتی نخواهد بود.

وی نقش زکات را در رفع محرومیت بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: همچنین با اجرای طرح اقتصاد اسلامی، قصد داریم ثابت کنیم که اگر مردم زکات مستحبی و واجب خود را بدهند شاهد برچیده شدن فقر از آن روستا و منطقه خواهیم بود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی خلیل‌آباد با بیان اینکه از ابتدای آذرماه مطالعات این طرح آغاز می‌شود، افزود: پس از اینکه طرح این برنامه را به تهران ارائه دادیم، اعلام شد که طرح اقتصاد اسلامی برای نخستین بار در خلیل‌آباد اجرا می‌شود.

حسین‌پور مطرح کرد: از ابتدای امسال تا پایان مهرماه، بیش از 99 میلیارد ریال از محل زکات در شهرستان درآمد داشته‌ایم که این میزان در کل سال گذشته 89 میلیارد ریال بوده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر 99 میلیارد ریال زکات امسال 50 میلیارد ریال هم مربوط به زکات‌های عمرانی است که اقدامات آن در حال انجام است. پنج مبلغ در شهرستان تنها مسئول ترویج فرهنگ زکات در شهرستان هستند، به‌طوریکه در هر مراسمی که در روستاها برگزار شود، شرکت کرده و به ترویج این فریضه مهم می‌پردازند.

حسین‌پور با اظهار تأسف از اینکه زکات تاکنون در جامعه مغفول مانده بوده است، اظهار کرد: مقرر شده مراکز نیکوکاری برای خود اطلس نیازمندی‌ها تهیه و مردم را تشویق کنند تا زکات را صرف امور تحصیلی دانش‌آموزان، تهیه جهیزیه، بیماران و تجهیز مراکز درمانی و غیره کنند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه زکات مصارف هشت‌گانه‌ای دارد، قسمتی از زکات صرف پروژه‌های عمرانی همان روستا می‌شود و این موجب شده که اکنون از محل زکات 40 پروژه عمرانی را در دست انجام داشته باشیم که ساخت مدرسه و مسجد از آن جمله است.

انتهای پیام
captcha