قانون حمایت از گروه‌های جهادی اجرا نشده است
کد خبر: 4016774
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲

قانون حمایت از گروه‌های جهادی اجرا نشده است

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی اظهار کرد: ضرورت توجه به گروه‌های جهادی و حمایت از آنان یکی از وظایف محوله در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران است که متأسفانه در سال‌های اخیر این مهم ابتر مانده است.

کارگروه بسیج سازندگی استان مرکزیبه گزارش ایکنا از استان مرکزی، سردار محسن کریمی، فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی، امروز، هفتم آذر در کارگروه بسیج سازندگی که با حضور سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور، در استانداری این استان برگزار شد، با اشاره به اینکه فعالیت بسیج سازندگی در سه محور اصلی گروه‌های جهادی، اقتصاد مقاومتی و محرومیت‌زدایی متمرکز شده است، اظهار کرد: طبق قانون مصوبه مجلس کارگروه بسیج سازندگی در سطح کشور به ریاست وزیر کشور و در استان‌ها به ریاست استاندار به صورت فصلی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیج سازندگی استان در 5 سال اخیر بیش از 470 میلیارد تومان خدمات محرومیت‌زدایی در زمینه‌های عمرانی، فرهنگی، اقتصادی، خدماتی و ... را در کارنامه خود ثبت و ضبط کرده است، ادامه داد: با توجه به کارنامه درخشان این مجموعه بسیج سازندگی متولی هدایت و مدیریت، نظارت و صیانت از گروه‌های جهادی تعریف شده و فعالیت‌های خود را در قالب 22 قشر پیش می‌برد.

فعالیت 1250 گروه جهادی در استان مرکزی

کریمی از فعالیت 1250 گروه جهادی در استان در قالب 25 هزار بسیجی به صورت تخصصی و جغرافیا محور خبر داد و افزود: تشکیل گروه‌های جهادی محله محور از دیگر برنامه‌های بسیج سازندگی است که می‌تواند به حضور خودجوش و پررنگ عموم شهروندان منتج شود.

وی ضرورت حضور مردم در عرصه‌های مختلف بسیج را متذکر شد و گفت: تمامی خدمات صورت گرفته در بسیج سازندگی برپایه مشارکت مردم تعریف شده است و خوشبختانه در این راستا شاهد شرکت آنان به ویژه اهالی روستاها هستیم. بسیج سازندگی معتقد است جرای پروژه و طرح در هر منطقه بدون مشارکت عموم مردم محکوم به شکست است. «کار مردم توسط مردم» شعار بسیج و یکی از رویکردهای سازندگی در مناطق محروم است.

این مقام مسئول به درخشش و پویایی گروه‌های جهادی استان در حوزه کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده، زلزله‌زدگان، کرونا و کمک‌های مؤمنانه اشاره و تصریح کرد: فعالیت بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی فقط به تابستان و اوقات فراغت نوجوانان و جوانان خلاصه نمی‌شود، بلکه این گروه‌ها با تمام قدرت و اراده پولادین تا رفع محرومیت کامل در خدمت مردم هستند.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی در زمان کمبود ماسک 6 میلیون ماسک تولید و این نقیصه را جبران کردند، اظهار کرد: ضرورت توجه به گروه‌های جهادی و حمایت از آنان یکی از وظایف محوله در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران است که متأسفانه در سال‌های اخیر این مهم ابتر مانده است.

پرداخت 50 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه

کریمی در خصوص فعالیت‌های گروه‌های جهادی در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز بیان کرد: بسیج سازندگی در این حوزه تحقق سیاست‌های 24 گانه ابلاغی مقام معظم رهبری را در دستور کار قرار داده و در کنار آن آموزش و توانمندسازی متقاضیان را نیز انجام می‌دهد. در سال جاری بیش از 50 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با بازپرداخت 7 ساله به منظور حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط تولیدی، صنایع تبدیلی، صنایع دستی پرداخت شده یا در حال پرداخت است.

وی از ایجاد 900 شغل پایدار در سطح استان در یک سال گذشته خبر داد و افزود: ایجاد صندوق قرض‌الحسنه مسجد محور با هدف اشتغازایی از دیگر برنامه‌های اجرایی بسیج سازندگی است و تاکنون 700 صندوق و 50 تعاونی با مدیریت و نظارت کارآفرینان تشکیل شده است.

سردار کریمی با اشاره به اجرای بیش از 1300 پروژه محرومیت‌زدایی در 4 سال گذشته به ارزش 145 میلیارد تومان در مناطق محروم استان، تصریح کرد: این نهاد موفق شد در زمینه کول‌گذاری و لایروبی قنوات بیش از 45 کیلیومتر قنات را احیا و جهت بهره‌برداری در اختیار مردم قرار دهد.

وی به اجرای بیش از 100 کیلیومتر کانال انتقال آب کشاورزی اشاره و اضافه کرد: برای بالابردن راندمان ذخایر آبی ساخت بیش از 35 هزار مترمکعب استخر ذخیره آب بتونی در مناطق محروم در دستور ار قرار داشت که با کمک نیروهای جهادی انجام شد. همچنین در 2 سال اخیر با تحویل 700 مسکن به نیازمندان به ارزش 120 میلیارد تومان به خانه‌دار شدن محرومان کمک کرده است.

فرمانده سپاه استان به توزیع جهیزیه بین زوج‌های نیازمند نیز اشاره و ادامه داد: در 2 سال گذشته 1500 سری جهیزیه توزیع شده است. توزیع 380 هزار بسته معیشتی و هزاران بسته اقلام نوشت‌افزار از دیگر اقداماتی است که بسیج سازندگی انجام داده است.

کریمی یادآور شد: بسیج سازندگی دژی مستحکم در دفاع از خط مستضعفان است. ذکر این نکته لازم است که تصویب رسیدن قانون جدید بسیج سازندگی در حمایت از گروه‌های جهادی در راستای تقویت خدمت‌رسانی اجتناب‌ناپذیر است و تأخیر در تصویب و اجرایی شدن ضربات جبران‌ناپذیری به دنبال دارد.

فرمانده سپاه استان در پایان از بهره برداری 130 پروژه محرومیت‌زدایی در استان به مناسبت هفته بسیج در زمینه‌های مسکن معلولان و محرومان، خطوط انتقال آب، احداث و مرمت پل و جاده و ... خبر داد و گفت: تمام سعی و تلاش مجموعه بسیج سازندگی استان رفع محرومیت قطعی از چهره شهرها و روستا است و با تمام قوا از این رسالت دفاع می‌کند.

انتهای پیام
captcha