کسب سود در پروژه‌های بسیج سازندگی حرام است
کد خبر: 4016835
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
سردار زهرایی:

کسب سود در پروژه‌های بسیج سازندگی حرام است

رئیس بسیج سازندگی با بیان اینکه پروژه‌هایی که بسیج سازندگی در آن فعالیت دارد کاملاً غیرانتفاعی بوده و کسب سود در پروژه‌ها حرام است گفت: اگر سودی حاصل شود در حوزه محرومیت‌زدایی صرف می‌شود.

محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور، امروز، 7 آذر در کارگروه بسیج سازندگی که در استانداری استان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: بسیج سازندگی با تصویب مجلس فعالیت خود در زمینه‌های مختلف از جمله حمایت از تمامی گروه‌های جهادی را آغاز کرد.

وی رویکرد و خط‌مشی دولت سیزدهم را مردمی و رفع محرومیت در مناطق مختلف شهری و روستایی دانست و بیان کرد: حمایت از گروه‌هایی همچون مسجد محور، گروه‌های مهاجر و مهمان مهم‌ترین رسالت کارگروه بسیج سازندگی در استان‌ها است. انجام این برنامه‌ها در تعامل با دولت سیزدهم در 5 سال پیشرو تعریف شده است که زودی به مرحله اجرا می‌رسد.

زهرایی ضرورت جمع‌آوری اطلاعات صحیح گروه‌های جهادی استان و شهرستان‌ها را مورد تأکید قرار داد و افزود: این کارگروه مکلف است تا ظرفیت هر منطقه را برای حمایت و موفقیت هرچه بیشتر گروه‌های جهادی مورد بررسی قرار دهد. امید است در کنار تعامل با دولت و مشارکت حداکثری مردم اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۴۰ طرح کلان در دولت‌های نهم و دهم و ۴۰ طرح در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ارائه شد، اما کمتر از این ظرفیت مورد بهره‌برداری قرار گرفت، ادامه داد: مشارکت عمومی شعار دولت سیزدهم است و رئیس‌جمهور با نگاه ساماندهی روستاها بسیج سازندگی را تعریف کرده است.

به‌ گفته زهرایی در قانون به بسیج سازندگی اجازه داده شده است که به صورت مستقیم با دستگاه‌های اجرایی قرارداد منعقد کند یا از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی موافقت‌نامه مبادله شود. پروژه‌هایی که بسیج سازندگی در آن فعالیت دارد کاملاً غیرانتفاعی بوده و کسب سود در پروژه‌ها حرام است و اگر سودی حاصل شود در حوزه محرومیت‌زدایی صرف می‌شود. پروژه‌های در نظر گرفته شده کوچک، زودبازده و محرومیت‌زدا هستند، در واقع ما به دنبال پروژه‌های بزرگ نیستیم و هیچ‌گاه به دنبال گرفتن جای دولت و عملکردی پیمانکارانه هم نیستیم. بسیج سازندگی به عنوان بازوی اجرایی دستگاه‌های به فعالیت می‌پردازد.

وی با بیان اینکه سازمان بسیج سازندگی مسئولیت ساماندهی گروه‌های جهادی را برعهده دارد، اظهار کرد: مأموریت‌های این نهاد زمینه انسجام‌بخشی در روستاها و هم‌افزایی هرچه بیشتر بین دستگاه‌ها را فراهم می‌کند. مجموعه بسیج سازندگی آمادگی خود را برای قرار گرفتن در کنار دولت برای رفع محرومیت اعلام می‌کند.

زهرایی افزود: بسیج هرجا که باری بر زمین بماند بدون مداخله و موازی‌کاری با سایر دستگاه‌ها برداشته و برای رفع آن مشکل اقدام می‌کند و خوشبختانه در طول این سال‌ها از حمایت معنوی مردمی نیز برخوردار بوده است. بدون تردید مبنا و بستر افزایش تولید داخل با اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی با تأکید براینکه این نهاد مروج طرح‌های اقتصاد مقاومتی است و با پرداخت تسهیلات و همراه بودن تولیدکنندگان گام‌های مطلوبی در حوزه اشتغال و بهبود درآمد خانواده‌های روستایی برداشته است، گفت: نقشه راه بسیج برپایه و مبنای مسائل مربوط با مردم و مشارکت آنان تعریف شده و برنامه جامع محرومیت‌زدایی نیز برپایه مردم محور بودن شکل گرفته است و برنامه‌ها در 10 هزار و 283 روستا و 87 محله حاشیه‌نشین در 5 سال اجرایی می‌شود.

زهرایی تأمین آب شرب و کشاورزی را از اولویت‌های کاری این مجموعه برشمرد و با بیان اینکه برای حرکتی هدفمند اولویت‌ها در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در کنار برنامه‌های پیش‌بینی شده مسکن محرومان با اولویت مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نیز لحاظ شده است. مهاجرت معکوس از شهر به روستا نیز از دیگر اهداف است و این امر مهم محقق نمی‌شود مگر اینکه مشاغل را برحسب مزیت روستا تعریف کنیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه به عنوان برنامه پیشروی این نهاد، تصریح کرد: در حال حاضر 26 هزار صندوق در کشور فعال است و با نگاه تسهیل‌گری کارها پیش می‌رود و خوشبختانه از دل همین صندوق‌ها 1200 تعاونی اشتغال‌زا جوانه زده است.

زهرایی از ارائه بسته جامع محرومیت‌زدایی مردم‌پایه به رئیس‌جمهور خبر داد و با اشاره به اینکه امید است این بسته در دهه مبارک فجر رونمایی شود، افزود: این بسته به عنوان سندبالادستی برای بهره‌گیری از ظرفیت بسیج مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین احیای مأموریت‌های بسیج سازندگی یکی از اهداف دولت سیزدهم است و رئیس‌جمهور نسبت به این مهم دغدغه دارند. بدون تردید برای احیای مأموریت‌ها زیرساخت‌ها فراهم است و فقط نیاز به شورای عالی برای انسجام وزارتخانه‌ها است.

رئیس بسیج سازندگی در پایان استان مرکزی را استانی الگو در کشور در حوزه آب‌رسانی کشاورزی دانست و ادامه داد: گروه‌های جهادی این استان در بخش کانال‌کشی، احیای قنوات، آبادانی و عمرانی و .. با مشارکت مردم بسیار موفق عمل کرده است و عملکردش برای پروژه جدید تأمین آب شرب 7هزار روستا و آب کشاورزی 5 هزار روستا می‌تواند الگو باشد.

انتهای پیام
captcha