بیم و امید‌های سویه جدید کرونا
کد خبر: 4017325
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵

بیم و امید‌های سویه جدید کرونا

آخرین سویه جدید ویروس کرونا که اومیکرون نام دارد از قدرت سرایت بسیار بالایی برخوردار است. در عین حال تلاش برای تسریع روند واکسیناسیون در کشورهایی که بیشتر جمعیت آنها هنوز واکسینه نشده‌اند جریان دارد.

به گزارش ایکنا، به نظر می‌رسد که به وجود آمدن سویه‌های جدید از ویروس کرونا باعث شده که امید‌هایی که برای پایان یافتن همه‌گیری این ویروس به دلیل کشف واکسن و واکسیناسیون گسترده به وجود آمده بود، از بین برود.

آخرین سویه جدید ویروس کرونا که اومیکرون (Omicron) نام گرفته بر اساس تحقیقات صورت گرفته از قدرت سرایت بسیار بالایی برخوردار است. این نوع برای اولین بار در اوایل ماه جاری(نوامبر) در بوتسوانا شناسایی شد، اما ممکن است آفریقای جنوبی نقشی بزرگی در تکثیر و سرایت آن داشته باشد.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت پس از برگزاری نشستی غیرعلنی در روز جمعه برای بررسی اطلاعات دریافتی درباره سویۀ جدید کشف شدۀ ویروس کرونا در آفریقای جنوبی با نام اولیۀ «B.1.1.529»، این ویروس جهش یافته را «اومیکرون» (Omicron) نامگذاری و در گروه ویروس‌های «نگران کننده» طبقه‌بندی کردند.

کشف مواردی از ابتلای افراد در کشورهای اروپایی مانند هلند و بریتانیا باعث شد که علاوه بر تسریع واکسیناسیون، احتمال وضع مجدد محدودیت‌های رفت و آمد و قرنطینه سراسری به شدت بالا برود.

کشف اومیکرون که هفته گذشته توسط سازمان بهداشت جهانی نگران‌کننده توصیف شد، نگرانی‌هایی را در سراسر جهان ایجاد کرده است، از جمله این که شاید این سویه جدید ویروس کرونا در برابر واکسن‌های موجود مقاوم و همه‌گیری کرونا را که نزدیک به دو سال طول کشیده است، حتی طولانی‌تر کند.

گونه اومیکرون شاید به‌طور بالقوه مسری‌تر از گونه‌های قبلی باشد، هرچند کارشناسان هنوز نمی‌دانند که آیا در مقایسه با بقیه سویه‌های جهش یافته ویروس کرونا، عوارض وخیم‌تری در مبتلایان ایجاد می‌کند یا نه.

در این میان، بسیاری از کشورها برای پیشگیری از ورود گونه اومیکرون به خاکشان، محدودیت‌های مسافرتی جدیدی را برای مسافران خارجی از کشورهای جنوب قاره آفریقا به اجرا درآورده‌اند.

برای مثال، کویت پروازهای ۹ کشور آفریقایی از جمله آفریقای جنوبی، نامیبیا، بوتسوانا، زیمبابوه، موزامبیک، لسوتو، اسواتینی، زامبیا، و مالاوی را به حالت تعلیق در آورده است. عربستان سعودی پروازهای آفریقای جنوبی، نامیبیا، بوستوانا، زیمبابوه، موزامبیک، لسوتو و اسواتینی را معلق کرده است. بحرین نیز ورود مسافران از آفریقای جنوبی و چهار کشور مالاوی، موزامبیک، آنگولا، و زامبیا را به طور موقت ممنوع کرده است.

در این میان تلاش برای تسریع روند واکسیناسیون در کشورهایی که بیشتر جمعیت آنها هنوز واکسینه نشده‌اند، جریان دارد.

CNN گزارش داده که هند آماده است تا از کشورهای آفریقایی که تحت تأثیر نوع اومیکرون هستند، از طریق کمک‌های پزشکی از جمله ارائه واکسن و تجهیزات پزشکی حمایت کند.

در بیانیه‌ای که روز دوشنبه از سوی وزارت امور خارجه هند منتشر شد، این وزارتخانه اعلام کرد که با ارائه داروها، کیت‌های آزمایش، دستکش، کیت‌های PPE و تجهیزات پزشکی مانند دستگاه تنفس مصنوعی، از کشورهایی که در معرض شیوع سویه جدید کرونا هستند، حمایت می‌کند.

این وزارتخانه همچنین کشورهای آفریقایی را تشویق کرد تا واکسن‌های کووید-19 هند را از طریق برنامه COVAX(برنامه اشتراک واکسن جهانی سازمان بهداشت جهانی) یا به صورت دوجانبه سفارش دهند.

تا به امروز، هند بیش از 25 میلیون دوز از واکسن‌های خود را از طریق کمک‌های مالی و COVAX به 41 کشور در آفریقا عرضه کرده است.

انتهای پیام
captcha