ضعف آموزشی هنر نمایش حاصل کم‌کاری نهادهاست
کد خبر: 4018342
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
فتحعلی‌بیگی در نشست خبری:

ضعف آموزشی هنر نمایش حاصل کم‌کاری نهادهاست

دبیر بیستمین جشنواره آیینی - سنتی در نشست خبری این رویداد که امروز 13 آذر در تالار مشاهر تئاتر شهر برگزار شد، گفت: در بحث آموزش ضعف‌های آشکاری داریم که به واسطه کم‌کاری نهادهایی آموزشی به وجود آمده است.

به گزارش ایکنا، نشست رسانه‌ای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی با حضور داود فتحعلی‌بیگی دبیر جشنواره، محمد ناصر‌بخت و حمید رضا اردلان امروز 13 آذر در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم فتحعلی‌بیگی اظهار کرد: اولین دوره این دو سالانه سال 86 برگزار شد. در دوره نخست، میزبان 13 گروه نمایشی بودیم. در دوره‌های ابتدای بخش‌هایی نظیر شبیه‌خوانی، نقالی‌، آیینی سنتی، قهوه‌خانه‌ای و... را هم نداشتیم.

وی افزود: این جشنواره با هدف اشاعه فرهنگ آیینی و سنتی کشورمان راه اندازی شده و امیدوارم در رسیدن به خواسته‌اش نیز موفق باشد. بخش شبیه‌خانی در این رویداد هنری بعد از دوره سوم توسط هاشم فیاض شکل گرفت و در ادامه نیز نقالی و نمایش‌های قهوه‌خانه‌ای نظیر ترنا بازی به این فستیوال اضافه شد.

فتحعلی‌بیگی تاکید کرد: این جشنواره تنها رویداد هنری در کشورمان است که در آن از همه سنین شرکت کننده وجود دارد، چراکه از کودک هفت یا هشت ساله تا  مرد هشتاد در این اتفاق هنری حضور دارند. برای مثال از استاد صفاریان نام می‌برم که با سن بالا، افتخار میزبانی از او را داریم. درباره این جشنواره باید تاکید کنم خوشبختانه این رویداد تا حد زیادی در رسیدن به خواسته‌اش موفق بوده است.

جشنواره آیینی سنتی

وی با بیان اینکه دوسالانه بودن جشنواره سرعت این رویداد را کمی کند کرده، بیان کرد: متاسفانه ما در بحث آموزش ضعف‌های آشکاری داریم که به واسطه کم‌کاری نهادهایی آموزشی به وجود آمده است. در این میان آن دو واحد نمایش ایرانی را هم که در دانشگاه‌های تئاتر آموزش می‌دهند، نوعی از سر وا کردن است.

دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی درباره چرایی برگزاری آنلاین جشنواره، یادآور شد: زمانی که جلسات تصمیم‌گیری درباره نحوه برگزاری جشنواره بود با پیک شیوع کرونا مواجه بودیم و اعضای برخی گروه‌ها نیز مبتلا به این ویروس شده بودند، ما در آن مقطع زمانی حتی مجبور به تعطیلی تمرین‌ها شدیم. از این رو تصمیم گرفتیم برای حفظ امنیت جانی گروه‌ها، جشنواره را به صورت آنلاین برگزار کنیم. ضمن اینکه برگزاری آنلاین امکان تماشای آثار جشنواره برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان را حتی در خارج از کشور فراهم می‌کند.

جشنواره آیینی سنتی

فتحعلی‌بیگی ادامه داد: استقبال از این جشنواره خوب بوده، به‌نحویکه 290 اثر خواهان حضور در جشنواره شدند. بخش صحنه‌ای جشنواره نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا به شکل آنلاین برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره با بیان اینکه تماشای این جشنواره کاملا رایگان است، بیان کرد: برای اینکه علاقمندان بتوانند بیشتر مخاطب آثار این جشنواره باشند تماشای آثار این جشنواره رایگان است. در همین رابطه باید از شهرداری تهران، بنیاد رودکی، تئاتر شهر و... برای یاری رساندن ما در این جشنواره کمال تشکر را داشته باشم.

وی درباره بودجه جشنواره هم چنین اظهار نظر کرد: قرار بود به این فستیوال سه میلیارد اختصاص داده شود که در نهایت دو میلیارد به آن تخصیص داده شد. درباره نظارت ساترا روی آثار نمایشی نیز که به صورت آنلاین پخش می‌شود ما تابع قانون هستیم و تصمیمات گرفته شده را می‌پذیریم. در انتها باید تاکید کنم از تبلیغات شهری برای معرفی بهتر و بیشتر این فستیوال بهره برده‌ایم.

جشنواره آیینی سنتی

در ادامه مراسم حمید رضا اردلان دبیر هشتمین سمینار نمایش‌های آیینی بیان کرد: طی هشت دوره که این سمینار در جشنواره برگزار می‌شود تا به حال 220 مقاله برای آن فرستاده شده که از این میان 60 مقاله توسط هنرمندان خارجی ارائه شده است. این سینمار در بین هنرمندان داخلی جایگاه مطلوبی دارد و اکثریت آثار نیز در بخش اصلی هستند.

وی درباره نحوه برگزاری سمینار گفت: وقتی مقاله‌ای در این سینمار ارائه می‌شود مورد نقد و بررسی حاضران نیز قرار خواهد گرفت. در سمینار امسال 37 مقاله عرضه شده که از این تعداد 9 اثر را هنرمندان خارجی ارائه می‌کنند.

ناصربخت؛ دبیر بخش اجرایی جشنواره هم در سخنانی تصریح کرد: از ابتدا در این جشنواره نگاه پژوهشی وجود داشته است برای همین غنای این فستیوال به هنر این سرزمین کمک‌های بسیاری کرده است. در همین راستا امسال پنج کتاب با عنوان‌های «شبیه نامه 1»، «دفتر تعزیه 17»، «دفتر تقلید 5«، «دفتر پژوهش» و «مجموعه مقالات هفتمین سمینار نمایش‌های آیینی سنتی» رونمایی خواهد شد.

جشنواره آیینی سنتی

وی با بیان اینکه آینده هنر این سرزمین در دست جوانان است، بیان کرد: هنر این کشور زمانی رشد خواهد کرد که در آن  جوان علاقمند و مستعد وجود داشته باشد، خوشبختانه در این زمینه ما غنای خوبی داریم اما متاسفانه آنچنان که باید به جوانان کشورمان توجه نمی‌شود.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه این جشنواره با جدیت باید پیگیری شود، بیان کرد: این مسیری که جشنواره در پیش گرفته با جدیت باید ادامه پیدا کند، چون هنر این سرزمین نیاز دارد تا به هویت خود توجه کند. این اتفاق نیز تنها در سایه توجه به ارزش‌های بومی و محلی حاصل می‌شود.

جشنواره آیینی سنتی

ناصربخت درباره جایزه جلال ستاری نیز چنین توضیح داد: این هنرمند دانشمند برجسته‌ای بود که متاسفانه وی را از دست دادیم. جایزه‌ای که به نام وی نامگذاری شده از دوره سوم به برگزیدگان اهدا می‌شود. در ضمن آخرین روز از هشتمین سینمینار نمایش‌های آیینی سنتی به نام استاد جلال ستاری، نامگذاری شده است.  جایزه بخش جلال ستاری سه عدد است که دو جایزه به هنرمند خارجی و یک جایزه به هنرمندان داخلی اهدا خواهد شد.

در انتهای این مراسم از پنج کتاب؛ «شبیه نامه 1»، «دفتر تعزیه 17»، «دفتر تقلید 5«، «دفتر پژوهش» و «مجموعه مقالات هفتمین سمینار نمایش های آیینی سنتی» رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha